AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.498

Fläkt går endast på lägsta E60

Idag la fläkten av på min BMW 525 -04. Den går endast på läge 1, drar man på mer så fortsätter den i läge 1.

Har kollat alla säkringar. Jag hittar inget säkringsschema dock. Nån som vet säkringarnas placeringar? Skulle vara bra så att jag kan mäta den säkringen.

Nån som har haft liknande problem? Alla tips på vad som kan vara fel är välkomna!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Läste på forumet ang. något liknande och då kunde det tydligen vara batteristatussystemet som hushåller med strömmen om batteriet börjar bli svagt.
Om du har originalbatteriet kvar så är risken att det börjar bli dags för byte.
Jag tror batteriet har suttit i sedan den var ny, alltså är det ca 6 år. Är förövrigt på 80Ah.

Fick hjälp med att mäta batteriet och det visade bra värden.

Ska ändå ladda det under natten med Gtek laddare och se om det blir nån skillnad. Vill inte gärna byta ett bra batteri.

På BMW sa dom att det även kunde vara polkabeln som hade börjat ärga.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hade samma problem på vintern. Tror det är batteriet.
Om inga andra elektriska system verkar felaktiga så skulle jag misstänka fläktens effektsteg som styr motorhastigheten. Då kan man få detta symptom, flektens reglering på panelen funkar men motorn hänger inte med.

FP
Verkar som att det är fläktmotståndet. Är det samma sak som effektsteg?

Startade en ny tråd om hur man går till väga för att byta fläktmotstånd.
Stämmer.
Fläktmotstånd finns inte i bilarna sedan lång tid tillbaka men benämningen hänger envist kvar även när det rör sig om steglöst reglerade kupéfläktar. Ingen större grej kanske men när till och med reservdelssäljare och montörer hos märkesverkstäder osv håller fast vid fel benämningar så blir det lätt problem när man skall förklara hur man felsöker osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.