|
|
|
|---|---|
|
köpte för ett tag sedan en 325ia 94a med sprucken topp men den starta o gick som den skulle. Tänkte det bara skulle vara att byta toppen. När jag fått på den nya toppen blev jag osäker på kontakterna till vevgivare, kamgivare m.m. Plockade ihop de som de såg ut att de hade suttit och provstartade men inget händer. Motorn går runt utan problem och verkar som den får fram bensin men gör inte en tändning. har försökt lägga en tändspole så gott de går för att kolla om de blev någon gnista men inte något syntes. kan jag ha fått ihop kontakterna fel hur kan jag lösa det isf? finns det något kopplingsschema eller bra bilder på hur det ska sitta? vad kan annars vara fel? | |
| hallå igen ingen som har bytt topp på 24v eller väldigt dåligt med svar iaf vad man än frågar i detta ämne | |
| kan tyvär inte besvara din fråga, men vill ställa en annan till dej hur funkade toppbytet på din 325a, var de något speciellt man borde tänka på? ska själv riva min motor, tvärslut toppackning även risk för sprucken topp finns oxå.. | |
|
Jag renoverade flickvännens 325 i somras. Det sitter en jordkabel längst fram på toppen, precis vid kamaxelsensorn. den ska fast i den bulten som sticker ut längst fram högt upp på toppen. kabeln går upp i tändsystems-"railen", är svart (förmodligen ganska hård) och har en kabelsko i änden som ska fast i bulten i fronten på toppen. |
|
|
tack ska kika på de. vet att jag satt dit en jord kabel på just den bulten men kan inte minnas att den gick upp i railen. pixelslave tyckte de gick förhållande vis enkelt de man körde lite stopp på va att jag inte fått med mig alla torx bits o verktyg jag inte räknat med behöva men finns ju någon guide här i forumet där alla verktyg man behöver står med! och ett tips där jag gjorde bort mig märk upp var enda kabel du drar isär så du inte blir stående som jag :) |
|
|
När vi renoverade flickvännens motor åkte vi först till den lokala pappershandeln och köpte 2st 100pack med ziplock påsar (2olika storlekar), två rullar maskeringstejp som man kan skriva på och en stor plastlåda med lock att förvara allt i. varje skruv vi demonterade sattes i påse och märktes med maskeringstejp, varje del sattes det en tejpbit med lite kladd på så vi skulle komma ihåg vilken skruv som hörde vart. Då demonterade vi iofs hela fronten, lyfte ur motor + låda samt renplockade topp + block.. Men maskeringstejp runt varje kabel kan ju vara ett schysst tips? :) |
|
| tjenna igen kollade kabeln som satt på plats. nu är frågan då vad kan det vara som bryter tändningen och bränslet innan jag bytte topp gick bilen men hade som sagt en spricka i toppen. kan de möjligtvis vara dme relä, bränsle relä, kam givare, vev givare? hur gör jag för att utesluta dessa. har tvångsmatat pumpen o den är hel! men den får ingen start impuls | |
|
Hm.. Jag vet inte vad det kan vara i så fall.. Mina styrelektronikkunskaper är inte de bästa.. :) En sak jag kom på är, ryckte du nåt relä när du körde runt den första gången efter toppen var monterad? jag råkade byta plats på de två reläerna som nämns i haynes boken.. men då kom det iofs ingen soppa. har du bränsletryck så är det ju inte det heller. önskar jag kunde hjälpa. :) |
|
|
äntligen någon som svarar på kort varsel :) jag rörde aldrig några relän men där emot stod min klåfingriga bror o ryckte i dem men antar att han tog ett i taget han är ju inte okunnig på de viset! kanske formulera mig dåligt tidigare men jag mistänkte ju pumpen först för den gör inte ett ljud ifrån sig, men tvångsmatar jag din direkt via batteriet så går den så inget fel på den. för jag får inte fram en droppe bränsle har rykt slangen på railen och kollat men inget. ska leta upp en bild så jag kan se reläna hur de ska sitta tror dock de är på rätt plats men ska kolla för säkerhets ska även kolla de så reläna är hela! men kan de vara möjligt att kam,vev givare bara ger sig utan påverkan tack så mkt för tidigare tipps alla är en liten bit närmre start |
|
|
Hm. Man kommer på saker bara man får klura lite. Jag bytte ju plats på reläerna (grönt och vitt tror jag), reläerna är nästintill identiska för motorn gick runt då dme fick spänning, allt verkade okej, men bilen startade inte eftersom soppapumpen inte fick spänning. DME och Soppapumpsreläet är nästintill identiska, sitter bredvid varandra och den enda skillnaden är att DME har en pinne till under sig som förser soppapumpsreläet med spänning. Jag upptäckte detta när jag råkat sätta multimetern på ampere och skulle mäta att jag hade spänning, helt plötsligt sprutade det bensin, när jag höll på med DME-reläets hållare. Jag blev ganska förvånad.. ;) Det skadar inte att byta plats på de iaf som test. Men sen så tror jag inte bilen försöker tända alls heller om vevgivaren ger fel signaler. Kollar man hjulet vevgivaren sitter mot har det ju många små "piggar" för att ge ganska många pulser per varv till datorn så den kan hålla koll på vart den är, sen är det några piggar som saknas på varvet för att datorn ska kunna synca exakt vart på varvet axeln befinner sig. Får den inte rätt pulser här så tror jag den vägrar skicka gnista. Så har du råkat byta kablarna mellan sensorerna så kan nog detta vara en orsak. Jag tror även att soppapumpen bara går någon sekund när man vrider om tändningen för att det inte ska vara tomt vid spridarna, får sen datorn inte rätt signaler om att motorn snurrar/tändningen funkar så stängs soppapumpen av igen. |
|
| Vet inte om man får göra såhär, men här: Länk har du en tråd om felsökning av bränslepump, står en del matnyttigt där. | |
|
skönt att äntligen bolla idéer med någon. kolla över reläna alldeles nyss de tre som sitter i rad mina färger vit/dme blå/soppa brun-orange/ingen aning kolla så de va helt iaf o alla tre drog med spänning på och släpte igenom ström kolla med summer. så nu är iaf ett fel uteslutet. ska kontroll mäta vev givaren imorgon vet att de ska gå att kolla dem på något vis men känner en som är duktig på att mäta på saker =) det låter smart de du säger blev genast lite orolig om jag skulle kunnat fått ihop vanosen fel om de skulle kunna skicka fel signaler. men i första hand blir de att kolla över kablarna så jag får de 100% annars känns de lönlöst att fortsätta felsöka. men jag funderar på hur jag ska kunna hitta något som visar exakt hur kablarna ska sitta. dina tipps uppskattas verkligen tack som tusan kommer säkert med fler frågor innom kort mvh linus |
|
|
Det är spännande med motorelektronik. Jag googlade lite och det verkar som att bilen åtminstone borde försöka starta utan kamaxelsensorn inkopplad, det verkar som att den startar men kan gå väldigt dåligt, eller så startar den och dör efter en liten stund om man inte håller varv. Kamaxelsensorn verkar vara den som tillåter bilen att justera "spark-advance", och finjustering av bränselinsprutningen. Utan denna borde den således starta, men gå på failsafe-programmet med förprogrammerade värden och förmodligen bluddra en del. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.