AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.747

bmw m5a, vad ska men se upp med?

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
hej hade en bmw 750, gjorde vid den för 40,000 kr, sen sålde jag den då jag tröttnade, nu har jag funderingar på en bmw m5a, men vad ska man tänka på? vilka brister finns det? vad bör man se upp med? några kontroller på motor och växel låda man ska göra? tacksam för svar mvh Roger

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
Vilken M5 tänker du på ? E28 E34 E39 E60 :)
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Jag vet inte riktigt, men senast årsmodell 97 och uppåt, får se vad det blir. mvh Roger

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Polisen
Kan ju vara bra att veta vilken modell du vill ha, vad är budgeten?

120.000 - 200.000:- = e39

350.000:- och uppåt = e60

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Satsa på en svensåld bil med så låga mil som möjligt. Betydligt dyrare i inköp men lönar sig nog i reparationskostnader om du ska ha bilen ett tag framöver.
Visa användare
37
Spiritshroud
e39 m5 - 00
e34 520 - 93
Varför skulle en svensksåld bild vara bättre än en icke svensksåld? de kommer väl från samma fabrik ivarjefall, skulle nästan tippa på att servicen är bättre i många andra länder än Sverige med.

Såvida man åker till landet man ska köpa bilen i själv, och importerar en bil själv.. måste man ju ha tagit bort de flesta riskerna med ett importbilköp.
En fördel med svensksåld som det verkat när jag har kollat försäkringar, det är att försäkringen är billigare för en svensksåld M5 än en av samma årsmodell import..
Det ska inte vara någon skillnad på försäkringskostnad, det ifrågasätter jag om det är laglig prissättning. Bilen kommer ju från tyskland oavsett?

Och jag förstår inte varför en svensksåld bil skulle vara bättre än en bil såld i tyskland? Tvärtom tror jag, en tysk bil har förmodligen servats bättre och har inte körts i saltslask.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Import / sv-såld har ältats 1000ggr tidigare.

Privatimporterade bilar värderas generellt sett lägre pga att det förekommer en hel del skumma importbilar, inte helt ovanligt att mätarställningen justeras innan första besiktning i Sverige.

Vissa handlare byter ogärna in importbilar eller värderar dem lägre.

Det är mer komplicerat att kolla upp historiken på en importbil.

Salt förekommer även i Tyskland.

Försäkringen kan vara dyrare när det gäller privatimporterade bilar, För mig skilde det en del för just M5e39.

Äger en bil (ej BMW) som är svensksåld men som exporterats till Tyskland och sedan hamnat i sverige igen. Den bilen är också något dyrare att försäkra idag än om den alltid hade stannat i Sverige.

Men man får inte glömma att de finns många fina ärliga importbilar också och jag tycker inte man ska räkna bort dem per automatik men man ska nog inte betala riktigt samma pengar som för en motsvarande svensksåld.
Själv köper jag gärna en importbil om allt verkar schysst (men vill betala lite mindre)

Vad gäller fel och brister är det bara att söka på forumet, det finns massor skrivet om M5e39.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.