|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns massor av att läsa om m62tu motorn på nätet med dessa vanosproblem. Ett av problemen är just det du nämner; rassel vid uppstart, vilket kan bero på vanosproblem eller något annat problem. Ett annat är att motorn låter som en diesel på tomgång när motorn är varm. Vilket också kan bero på vanos, mest troligt skulle jag säga. Dessa fel klassas av BMW som skönhetsfel, såvida inte din vanos skulle justera fel. Byte av vanos kostar ca 15'000kr sida. |
|
|
Jäkla vanos! Jag ska försöka "få tummen ur" och göra ett filmklipp vid uppstart (om den nu rasslar då) och länka upp hit. Så kan vi ju jämnföra varandra "skönhetsfel" på bmw språk. |
|
|
Ja, detta verkar ju irritera många med m62tu, Lite rassel 1sek vid nån enstaka uppstart kan man ju leva med när man vet vad det beror på (syftar på vanos) Antar att "diesel knacket" om du har ett liknande ljud, ej finns där vid kall motor men kommer gradvis ju varmare motorn blir? Finns mig veterligen ingen annan lösning än att byta vanosen för att bli kvitt ljudet. Vanosen är helkapslad på m62tu så det går ej att renovera som på 6orna. Lite input bara.... Ha det gott! |
|
| Typiskt... försökte spela in mitt "rassel" som pågått vid i stort sett varenda kallstart de senaste fem åren, bara det att nu har den plötsligt slutat rassla! Får se om det kommer tillbaka när det blir kallare. Fast lägger du upp ett klipp så ska höra om det var samma typ av ljud, mycket karakteristiskt. | |
| bättre o ha m60b40/62, så slipper man dessa problem ;) | |
|
tiasz: bättre o ha m60b40/62, så slipper man dessa problem ;) --- ... så ditt förslag är att man helt enkelt byter till den motor som jag antar du råkar ha för att slippa detta besvärande rassel? Fiffigt förslag. |
|
|
Att dom var helkapslade hade jag faktiskt ingen ning om. Det var ju väldigt synd. Men men, Är nog en grej som man får leva med skulle jag tro.. Men det kommer inte få mig att sälja denna underbara bil. Ska iaf ta och införskaffa mig lite Valvoline Synpower för att kanske få det att bli lite tystare iaf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För övrigt finns en annan olja som Castrol rekomenderar för motorer med lite mera oljud än vanligt. Castrol TWS 10W-60 = den olja som användes till M5/M3/Alpina i vissa årsmodeller. Min motor går som en "viskning" oavsett Valvoline eller Shell Helix ultra märkte ingen skillnad alls när jag böt till Shell sist, då Valvoline är lite jobbig att få tag på till vettigt pris sedan Micro slog igen. För övrigt har jag haft M5 som startat motorn i min närhet och skramlat i Vanosen så man tror det är en diesel. skönhetsfel kallas det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Borde man inte använda 0W olja, i synnerhet på vintern, vid sådana här problem? Min tanke är att med så låg kall-viskositet som möjligt, dvs 0W, så borde rimligen smörjning och tryck komma igång så fort det bara går vid kallstart och ev start-rassel tystna eller rent av försvinna? Är inte 5W och i synnerhet 10W onödigt trögflytande när de är kalla jämfört med vad som är möjligt med moderna oljor, dvs 0W? Det var länge sedan jag hällde något än 0W i mina vagnar iaf för året-runt-bruk. är det dumt att göra så? Obs, detta inlägg behandlar avsiktligen bara kallviskositeten på motoroljor, det finns redan gott om inlägg om varmviskositeten, dvs den andra siffran i viskositetsklassningen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror mera att det har med avrinning och vidhäftning. oftast är en 5W alt 10W lite trögare i avrinning och kanske bättre på vidhäftning, jag har aldrig använt 0W olja och kommer aldrig att göra det heller, det är inte -20-25C konstant och då är det rätt onödigt om inte motorn är konstruerad så att det finns bränslebesparande konstruktion som gör att 0W är att föredra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu har jag fått tummen ur och spelat in ljudet på min bil..Länk till filmen kommer här nedan. Länk Låter som vanos om man jämför med lite andra filmer. |
|
| Hasso: Vad tror du om OKQ8 formula exel?. den kan man köpa till bra pris på swedol. mvh uffe | |
| Tack Hasso - det var värdefulla synpunkter, skall ta mig en funderare på det. | |
| Jorsten, ditt rassel är helt annorlunda än mitt förmodade startdrev. Mitt lät typ "screeetch" med en metallisk avklingande resonans i brist på bättre beskrivning, ditt låter mer dieselknack-artat som påminner om vad hydrauliska ventillyftare kan åstadkomma innan oljetrycket kommer. Min Saab lät som din ungefär - minus ett antal cylindrar - med för tunn olja, försvann vid byte till en bra 5W-40 i det fallet (vilket även min BMW trivs perfekt med). Vanos-ljud har jag för liten erfarenhet av men har uppfattningen att det inte brukar försvinna på det viset ett par sekunder efter start. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.