|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Misstänker kedjesträckare å tänkte höra om någon har vetskap om dom brukar bli dåliga? har jag kört bilen riktigt varm och sedan står den ca en timme så blir det ca 1 sekunds rassel/missljud då bilen startar. Detta händer då inte då bilen är varm, stänger av och sedan startar igen och vanligtvis inte heller då bilen är kall. Någon som har någon teori på vad felet kan vara? Är alldeles som att sträckaren tappar trycket då bilen står en stund.. Men missljudet försvinner på en gång och bilen går knäpptyst efteråt. tips välkomnas. | |
|
Kan ju vara sträckaren som tappar trycket. Låter ju ibland en del från ventillyftarna innan trycket byggt upp, men du kanske har lokaliserat det till kedjetransmissionen. På de är motorerna kan det vara värt att kolla att oljepumpen sitter fast. Vanligt att bultarna som håller pumpen lossnar. Dock borde det låta konstant då. Kedjesträckaren brukar inte vara svår att byta. Kanske den har dålig tätning och tappar trycket. |
|
|
Så du har hört talas om det fenomenet förut? tycker inte det låter som ventillyftare utan låter mer som kedjan tycker jag. Oljepumpsbultarna har jag kollat upp för en vecka sedan och dem satt som berget. passade även på att spänna kedjan lite då jag tyckte den var lite slak. Om den är svår att byta vet jag ju inte men tycker det borde vara ganska enkelt. Kostar bara 600 kr så kan ju vara värt å byta så kan man utesluta den iaf. |
|
| Jo, har läst om krånglande sträckare, men om det var på en åtta eller sexa låter jag vara osagt. Det är ju en lång kedja på åttan och det ger lite utslag om den börjar bli sträckt o.s.v. Glidskenor m.m. kan bli slitna. Troligen räcker väl justerområdet i.a.f. då det blir tyst när trycket kommer. | |
| Man kan ju hoppas att det är så simpelt. Är ju det mest logiska iaf | |
|
Har nu bytt kamkedjesträckaren men utan resultat. Då den är kall så låter det inget, å inte heller då den är varm...Men varmkörd och sedan stått ett tag då kommer det. Och det nästan känns i bilen då rasslet uppstår. Känns som det skrapar emot nånting... Kan det vara startmotorn som inte släpper? Alla tips är väldigt välkommna Mvh/Joel |
|
| hej har samma ljud på min 540 och det verkar vara vanos växel lådan som låter pga att den tappat olje tryck när den ståt ett tag dock är det ett skönhets fel och inget som är trasigt enligt bmw mvh | |
|
Hej! Okej, då är jag inte ensam om problemet alltså? Ringde BMW här i Sundsvall och dom hade ingen aning om vad mitt missljud var för något. Tyckte jag skulle byta kedjesträckaren till att börja med vilket jag nu har gjort utan resultat. Du kan spela in ditt missljud så jag kan få höra om det låter likadant? Läst någonstans att det var någon som har renoverat dessa vanos då det är oringarna som blir torra. kanske man skulle ha kollat upp det? Mvh/Joel |
|
|
ljudet är dova klonkar typ i ca en sec sen slutar den men som sagt bara skönhets fel känns som att det inte är värt att byta / renovera vanosen för ett sån liten grej |
|
|
Jag har ett rassel på min som passar in rätt väl på din beskrivning, låter bara vid kallstart och i synnerhet om det är under 20 grader ute. Jag är nästan hundra på att mitt ljud beror på att startdrevet inte frikopplar som det ska alla gånger och att detta drev därför varvas upp vid start och rasslar till under ca en halv sekund efter att motorn tänder. Det har varit så i många år och de jag talat med om problemet menar att det bara är ett irriterande kosmetiskt fel, inget som skulle leda till skador så jag har inte brytt mig om att byta startmotor. Men visst det låter litet skämmigt att starta med ett rassel med den bilen... |
|
|
hmmm... har oxå ngt rassel i min främst vid uppstart, men tycker att det i min låter väldigt lite även när den går på tomgång, men jag vill nog ha det till att det är något med ngn av lyftarna, har dock inte kollat upp det hundra än.... |
|
|
Mrobban... Och om det även låter då bilen går så skulle jag kunna tippa på att kamkedjan är lite sliten. Det problem som vi andra har slutar efter några sekunder. Känns iaf skönt att det inte bara är jag som har detta fenomen då jag inte märkte av detta då jag köpte bilen utan dagen efter vilket blev att jag vart mycket missnöjd med köpet.. gillar ju bilen i övrigt. K2. Då är du ju inne på samma teori som jag. Känns nästan som att inte startmotorn drar tillbaka drevet utan att det snurrar med startkransen tills hastigheten blir för hög. Blir sugen på att riva ur startmotorn å se om det är där felet sitter? |
|
| Jorsten, jag är litet sugen jag med. Osäker på om det går att smörja upp mekanismen (grafit?) eller om byte är enda chansen. Såg att en ny startmotor bara kostar knappt 1300 kr på Skruvat.se inkl frakt, vet inte hur kvaliteten är. | |
| Det var billigt...Betydligt billigare än vad än generator kostar till dessa bilar :P. Ska ta mig en kik å se hur pass mycket jobb det är för att byta startmotor på dessa bilar..:Så kanske man tar bort den å kikar om man ser något knas. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fullt normalt att det kan rassla till någon sekund vid start vid vissa tillfällen, händer nån gång då och då under året, men jag noterar enbart detta som normal företeelse. Kan vara de gånger jag kört bilen långt och sedan ställer den i garaget och låter den stå några dagar. Kan även skilja beroende på vilken olja och viskositet man använder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det kanske är så men det är så ennerverande tycker jag. Nästan så man skäms då man startar den. Man kanske ska testa en annan olja med lite högra viskositet? Kör nu med Castrol SLX. Vad kör du på för olja? | |
| Vanosrassel... | |
| Vanosrassel säger du? ÄR det ett vanligt problem som drabbar de flesta bilar menar du? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byt till Valvoline synpower 5W-40 eller Shell helix ultra 5W-40. har kört på båda och motorn är ljudlös. Men det är ju inte säkert att det hjälper men ett försök är inte fel. SLX blask nä tack :) allt är bättre än Castrol :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kanske ska ta och införskaffa mig lite valvoline :) Shell oljan tycker jag inte alls om då jag fick ventil till i mina andra bilar av den oljan. Men valvoline är helt nytt för mig. Vart köper man oljan? | |
|
Ok, många bud om vad det kan vara för fel. Kanske skulle det underlätta om man på något vis kudne ladda upp ljudfiler så man kan jämföra våra "rassel"? Fortfarande nästan 100 på att det är startmotorn på min, men vore mycket intressant att lyssna in litet på andra varianter av hur det kan låta, "normalt" vanos-rassel vs andra grejor. Hur går man tillväga för att ladda upp ljudfiler på forumet? Har sett att man kan bädda in youtube-clips men jag skulle föredra en bra ljudfil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.