AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.245

Problem med bromsbeläggbyte e46

Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Köpte nya bromsbelägg till min 328 -98 e46 (Fram). Dock så får jag inte på dom nya beläggen pga att jag inte kan pressa tillbaka kolven tillräckligt mycket. Har öppnat upp locket till behållaren och provat pressat med polygriper och tvingar utan att lyckas. Är likadant på båda bromsarna, saknas cirka 5mm för att få på dom. Någon som har något förslag på hur jag ska göra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glider oket som det ska i sidled på glidstiften? Rostig kant på skivorna?
Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Skivorna är rostiga på kanten, och skivan är tjockare längst ut på skivan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
5 mm låter i.o.f.s. mycket, men rost kan ge skivans kant större bredd än orginalbredden så knacka el. slipa bort den är ju en början ändå.
Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Jo det skulle säkert gå få dit om man får bort kanten, men kolven ska väll endå kunna gå trycka ända in?
Det kan inte uppstå nå vibrationer eller obalans eller så ifall man får bort kanten?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, normalt så brukar kolven gå in så långt att beläggen ligger an mot omgivande gods i oket. Vet inte hur det är på E46.
Slipar du bort kanterna runtom så är det mindre risk för obalans än om det släpper en del av den rostiga kanten. Brukar stå en min tjocklek stansat på skivans mantelyta längst ut. Ibland finns, tex. på Bremboskivor, borrade bottenhål i slitytan som talar om när skivan börjar vara för tunn.
Med nya belägg och nya skivor, brukar det inte finnas många tiondelar till övers i frigång. Så det är möjligt att rosten gjort att kanten svällt ut så att beläggen inte går dit.
Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Okej, tackar för svaren. Ska ut och prova, återkommer med resultat!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
rost får metall att svälla. bara att knacka bort eller slipa skivan. ELLER köpa nya skivor :)

BMW ownz
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Köp en liten skruvtving för att pressa in kolven. Det kommer att funka. Polygrip funkar INTE.

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Har aldrig haft några problem med att trycka in kolven med handkraft eller ev. polygrip. Kolven skall kunna gå ner så pass att den ligger i kant med godset, som "Anders-72" skriver, då ska det gå att lämma dit :)

Mvh
Patrik

___
B M W
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag använder en stor rörtång, så behöver jag inte anstänga mig. Ju äldre
man blir desto latare blir man.
Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Har nu gått ett bra tag sedan jag provade sist men kolven går inte pressa ihop tillräckligt mycket. Provat med både poligrip och tving.
Ska spänna handbromsen på den i morgon så ska passa på försöka ge mig på bromsbeläggen igen.
Hade samma problem på min gamla E36:a. Jag tog efter många försök vinkel slipen och slipade av 2 mm på beläggen
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
JoKKee och Clintan66 : Vilket märke och modell av bromsbelägg köpte ni? Att inte kunna få dit bromsbeläggen (att det diffar så mycket som 2-5 mm) är inte rätt, något är ju riktigt fel.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Jag upplevde samma bekymmer på min farsas bil för ett tag sen.

Provade med "allt". Till slut tog jag en sådan: Länk

och ihop med en rörstump som räckte in till kolven så lät jag griparmarna nypa om oket och "skruvade" in kolven med våld.

Det funkade faktiskt och inte ligger bromsarna på eller nåt heller.

Fast generellt så håller jag med om att det kanske inte är "rätt" metod.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara gummitätningen som hoppat ur sitt spår på kolven och nyper....
Råkade ut för det en gång när kolven var rostig - löstes genom utbytesok.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Då hade jag köpt Biltemas. Var riktigt tjocka minns jag.

Så att jag drog av lite med vinkelslipen gjorde inget då. :)
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ett trick man kan ta till är att pumpa ut kolven genom att trycka ner bromspedalen några gånger. Då får man ut hela kolven i handen och kan lugnt inspektera varför den triskades. Sedan är det bara att rengöra och sätta tillbaka, ev med nya gummidelar.
Gör man detta måste man iofs avlufta efteråt men det kan det vara värt.

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja, ut med kolven så du ser att det inte är nåt fel där.Du kan ju i.o.för sig trycka ut den så långt du kan utan att den trillar ut. Sätt nåt emellan som stoppar den,om du inte vill avlufta vilket annars är mycket lätt med Mekonomens avluftningsverktyg.
Min kolv fastnade på ena sidan efter att jag bytt belägg och skivor. antagligenfär att den var lite rostig längst ut och detta gjorde att den kärvade när den kom längre in. Efter lite polering med smärjelduk och uppsmörjning samt ny tätning gick den mycket lätt att trycka in för hand.
Så nåt är fel om du inte får in den ens med tving.
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att inte kolven går lätt tillbaka är inget bra tecken - kan vara början till ytrost på ytorna (antingen på kolven eller i cylindern). För man skall kunna byta bromsbelägg utan att behöva ta fram vinkelslipen :-)

Jag skulle nog passa på att göra en ordentlig översyn av det bromsoket nu i samband med bromsbelägg/bromsskive-byte. För om det är begynnande rost och det lämnas orört så blir det bara värre och slutar snart med att bromsoket ligger an hela tiden och man får köpa nytt bromsok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.