|
|
|
|---|---|
|
Hej, Problemet avser en 523 Touring -07 Automat (Facelift nya växelspaken) Händelse: Skulle åka iväg från en parkering, tar tag i växelspaken (Automat, nyare spaken från -07) lite hastigt (stressad) varpå den hoppar loss. Sprinten som håller den på plats hade lossat. Detta gör nu att jag sitter med växelspaken i näven, två sladdar sticker upp genom röret som växelspaksknoppen sitter fäst vid. Plockade isär växelspaken för att få de två sladdarna på plats. Gick inte att se någon åverkan på varken kretskortet som sitter i spaken samt sladdarna. Går heller inte att koppla fel, den ena sladden är längre än den andra. Men när jag startar bilen så lyser i växelsföraren, dock verkar styrboxen på något sätt ha kontakt med den då det kommer lite klickande ljud från växelföraren då och då. Men det går inte att klicka på P knappen osv. Händer ingenting. Jag bad BMW att göra en felsökning, hoppades på att någon slags "nollställning" skulle hjälpa. Men det gjorde det inte enligt BMW. Rådet blir från BMW, byt ut hela växelspken, omprogrammera osv, bara spaken kostar 7000:-, ni kan säkert räkna ut slutnotan själva om detta arbete skall göras :-(. Förstår att BMW vill göra det enkelt för sig, tyvärr så blir det en dyr lösning. Är det någon som har lite bra förslag? Finns det någon skiss på hur man plockar ned själva konsolen som sitter under växelspaken. Kanske har någon av sladdarna lossat från styrboxen?? Tacksam för alla svar!! | |
|
Detta bör väl gå på ngn goodwill garanti? En växelspak ska ju inte lossna sådär? De kanske kan bjuda på arbetet om du betalar delen el. liknande. Du kan nog gå in här och få en sprängskiss: Länk |
|
|
Har inte försökt med detta ännu, hoppas på att finna en enklare lösning. Men visst så är detta ett alternativ, känner precis som du att den inte borde lossna! |
|
|
BMW borde jukunna byta ut någon av delarna i denna sprängskiss utan att behöva beställa en helt ny växelspak. Känns helt galet! Länk Länk |
|
| Orignalverkstäderna väljer inte det bästa för dig utan det bekvämaste för de. De vet att om de byter allt i det området så kommer det funka. Det finns inga mekaniker längre som "lagar bilar" utan de byter delar. Försök hitta en mindre verkstad. Bor du i Stockholm rekommenderar jag GW Engineering på bagarmossen. | |
| Om inte annat går det ju säkert på helförsäkringen... | |
|
Det är inte riktigt så att "originalverkstäderna väljer inte det bästa för dig"; de följer BMW's rekommendationer annars riskerar de att stå för notan själv. En bra verkstad markerar dessutom vad de själva anses det skall göras baserat på deras egen erfarenhet och vad BMW's rekommendation är och sedan låter kunden avgöra. ---- BMW CS #6212 |
|
| Jag tror inte de alla gånger går efter BMW:s rekommendationer. Handlar mycket om att få rätt meck. Min erfarenhet är att man bör vara ordentligt påläst själv. Lämnar man det helt i deras händer blir det dyrt och dessutom fel. | |
| Ja det får bli att forska lite mr på egen hand och sedan försöka finna rätt mekaniker för detta arbete. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.