|
|
|
|---|---|
|
Hallå min ac på 330n går inte igång, klickar inte till eller höjer tomgången något så kompressorn startar inte. har kollat dom 3 klimatsäkringarna i säkringsboxen o dom är hela. acn har funkat förra sommaren men varit avstängd hela vintern. när den sattes på till denna sommarn funkade den inte. nåt som tjockat igen så kompressorn gått? (för det verkar ju mindre sannolikt med en läcka i detta fall) tacksam för alla tips | |
| Sitter både högtycks- och lågtrycksvakt i systemet. Har du för lågt systemtryck slår aldrig kompressorn till. Så jag trotsar nog dig och säger att det mest troliga är att du haft någon liten läcka under vintern, eller fått en nu på våren p.g.a. långt stillestånd. Åk och få den tryckprovad och läcksökt hos en kylfirma. | |
|
jaha ok. tack för upplysningen! du har säkert rätt, jag hoppas ändå verkligen inte jag slipper pröjsa för ett kompressorbyte i alla fall :) men det är nog som du säger, det är nog allra vanligast med en läcka. bokade iaf upp en tid för felsökning nu. |
|
|
Ett tips för framtiden är att alltid låta snöflingan vara aktiverad. Det motionerar AC-systemet när temperaturer tillåter det under vintern. Sämsta tänkbara för ett AC-system är just att inte användas under längre perioder. Packningar torkar lätt ur om det inte smörjs utav kylmediet när det pumpas runt av kompressorn och detta leder till att systemet börjar läcka, med dyra reparationer som resultat. Det finns även läckage som det inte går att ro på, exempelvis stenskott i kondensorn eller någon annan rostskada på diverse rör och andra komponenter. Men genom att ofta motionera AC-systemet och kompressorn gör du så gott du kan för att förlänga livslängden. |
|
|
jo precis, det har jag också fått veta är viktigt. snubben jag köpte bilen av hade nog inte tänkt på det. om det är ett läckage vid nån packning eller nåt hål nånstans. va kan en sån reparation med påfyllning gå loss på hos en ac-firma tro? (exklusive felsökningen dom ska göra på fredag för 700kr) |
|
|
Först har du kostnaden för den eller de delar som eventuellt måste bytas ut plus arbetskostnad för bytet av dem. Sen tillkommer fyllning av kylmediet. Finns det något läckage så får du nog räkna med ett antal tusen. Men detta är bara en gissning från min sida. Korrekt kostnadsförslag får du vid felsökningen. |
|
| det är bara och invänta beskedet sen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.