|
|
|
|---|---|
| Hur tömmer man lättast oljan till styrservon? Fick byta pumpen häromdagen och var och inhandlade olja på mekonomen. Fick en mpm olja, vilket ja antagligen inte ska ha..? Det står ATF only på locket, och var rödfärgad. Antar det inte är så bra att blanda dessa oljor? Jag var dock tvungen hälla i det för att komma iväg, Så hur tömmer ja lättast systemet och vad ska jag har för olja i? Det är en import 97a e39 540ia | |
| oljan som ja hällt i heter MPM Power Steering Fluid - SHVI Synthetic.. det är big no no på detta ? | |
| är en skruv under på pumpen du öppnar för att tömma ... en insekts .mvh | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, MPM Power Steering Fluid SHVI Syntheic har liknande egenskaper som Pentosin CHF 11S oljor. Helt rätt, man får aldrig blanda ATF med CHF! Enligt hemsidan www.mpmoil.nl så uppfyller ovanstående vätska kravet BMW 81 22 9 407 758 vilket är reservdelsnummer för Pentosin CHF 11S (Pentosin CHF 7.1 ska tydligen ha reservdelsnummer 81 22 9 407 549). Eftersom din bil är import (tex Tyskland) var den inte utrustad för den så kallade Norden-marknaden. Bilar som såldes på den nordiska marknaden (eller egentligen alla lite kallare marknader) hade CHF 11S från fabrik (då den har bättre kallegenskaper). Eftersom du ändåså ska dränera hela systemet så kan du lika gärna passa på att fylla på den något bättre CHF 11S oljan. Men försök skölj ut så mycket av den gamla ATF oljan som möjligt! |
|
Tackar så hemskt mycket för det svaret! Hur dränerar ja lättast? att tömma det som är i pumpen, sätta på pluggen igen, fylla på. starta bilen å dra runt oljan sen samma procedur?.. låter inte helt lätt att lyckas dränera systemet? Någon som vet hur många liter som ska vara i systemet totalt? |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har tyvärr inget toppenlösning, när jag rensade ut mitt system (i samband med att jag bytte en hydraulslang samt var tvungen att demontera kylrören på min E34 535i) så gjorde jag som du beskrivit. Ut med så mycket som möjligt, dit med lite mer olja och dra runt det lite, ut med det, dit med lite till, dra runt och ut med det. Men å andra sidan bytte jag aldrig typ av vätska (behöll ATF olja) så ordentlig genomsköljning var inte kritiskt. Men nu har ju du redan en mix av båda, så en genomsköljning är nog lämpligt oavsett. Eftersom du bytte pump så gissar jag att det inte var någon deciliter CHF olja du hällde i utan mer eller mindre så mycket som systemet rymmer? Eller? Har sett lite andra inlägg om just byta mellan ATF och CHF och vilken styrservoolja man ska ha, samt hur man dränerar. Kolla och sök på ATF och CHF så borde du få några träffar. |
| ja det är väl bara att göra så. vet inte exakt men de går nog inte i så mkt mer än 1 liter iaF? tror jag.. vet inte exakt dock =) | |
|
jag köpte 6 liter , så nu ska det inte vara någon atf kvar tycker man :) Tack för all hjälp! |
|
| hehe.. vad rymmer systemet då? just över litern eller? | |
|
Jag bytte från ATF till CHF7 på rekommendation av verkstaden iom norrlandsboende. Lossade slangar osv, men inga skruvar på pumpen. Körde igenom totalt 3 liter under ett par månaders tid efter bytet genom att suga ur behållaren och fylla på nytt. Efter det hade vätskan rätt färg. Den gamla ATFen var bränd flera gånger om, så byte är nog hälsosamt för många även om man behåller ATF. Iaf med importbilar som gått i väldigt mycket varmare klimat (och rostfri därav:) ). Fungerat i snart 8 år nu utan läckage annat än vid servobehållaren där jag fick sätta en riktig slangklämma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.