AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.288

Bmw Bilcentralen i Segeltorp

mkk230
Hej

Lämnade in min bil där & de kan ej lösa problemet och de vill att jag ska lösa problemet åt dem.

Någon som har råkat ut för sånt?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vad gäller det då?
Roffa1
Det är väl inte helt ovanligt i dagens samhälle, inkompetensen är nästan fullständig.
In
355
Inot
745iA -02
Vad är det de vill att du skall lösa åt dem?

Jag har lämnat in bilen där flera gånger utan problem. Hur ska du lösa problemet åt dom?
mkk230
Jag har ett ljud i bilen vid högre farter. De kan ej köra den eftersom deras försäkring gäller ej. Så då vet dem varken vart problemet är eller vart dom ska söka. Har redan lämnat in den en gång & de kunde ej höra ljudet eftersom de kör max i 110 km/h.

Så de bad mig om videobevis & ja fick köra igen åt dem bara för de ska vara lättare att förstå men det hjälpte inte heller. För att ingen har hört dessa ljud innan. Varken mekaniker, verkstadchefen, supporten eller någon säljare..

Hur gör man då?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om dom nu inte får köra den,varför kan dom inte åka med dig då? då är den ju inte "inlämnad" så då borde de ju vara din vanliga försäkring som gäller.
Om mecken eller du kör har väl ingen betydelse??

Annars är det väl bara att prova med en annan verkstad!?
In
355
Inot
745iA -02
Det är inte riktigt det samma som att de vill att du skall lösa problemet.

Jag har fullförståelse för hur bilcentralen resonerar, Om ljudet uppträder i hastigheter som överstiger max gällande hastighet i sverige, så kan man knappast begära att de skall bryta mot trafikreglerna för att höra det.

Skulle knappast tro att ljudet uppträder på rullande landsväg, då förhållandena inte är det samma, men man kan ju alltid pröva, mig veterligen så har ingen BMW verkstad i sthlm det i alla fall.

Jag har bara goda erfarenheter av Bilcentralen i Segeltorp, de är mitt "andra val" efter Perre på Motorteknik Huddinge

Prova att slå honom en signal, kan ju tänkas att han vet vad det är som felas. Men de resorerar nog på samma sätt som Bilcentralen vad det gäller att framkalla felet i icke tillåten hastighet.

mkk230
Haas:
Dom får heller inte åka eftersom om det skulle hända nåt så får dom ingen ersättning. Bilen är helt ny tog ut den slutet av april & då är det dom som ska fixa problemet.

Inot:
Jag har oxå full förståelse för deras regler det finns ingen tvekan om det.
Men säga att jag ska göra olika metoder är väl ingen bra ide heller eftersom jag inte kan vara testkanin för dom ellerhur?
Jag kan heller inte sitta åka i höga hastigheter för dom, jag har oxå familj, körkort osv

Hur har du tänkt att de ska kunna lösa ett problem som enbart uppstår vid farter över max gällande hastighetsbegränsning? Vilken hastighet avser du när du skriver "högre farter"?
In
355
Inot
745iA -02
mkk230:

Jag är inte redigt med på hur du resonerar. Jag skulle inte kalla det att du är testkanin åt Bilcentralen. De kan ju inte framkalla felet, och ber då dig att göra det så att de har något att gå på.

Om du har märkt/märker av problemet, då borde det ju inte bara svårt för dig att framkalla det igen, och spela in ljudet/filma eller hur man nu kan dokumentera det.

Du kan ju prova med att ställa frågan här i detta forum, kanske nån här vet vad som felas.
Hade tidigare problem med resonansljud på min fd 320 E46 som kom mellan 120-130km/h. Det var inga problem för BMW verkstaden i Skåne att analysera/åtgärda det trots att det är skyltat 110 på motorvägen utanför...om de tog bilen till Danmark där 130 gäller skall jag däremot låta vara osagt. Rimligen borde det dock vara grader i helvetet, det är möjligt att responsen från verkstaden vore annorlunda om det rörde sig om 220-230km/h.

Situationen är ju annars lite intressant. Låt säga att bilägaren upptäcker (under en Europasemester) en vibrerande framvagn på sin nyköpta BMW vid 130km/h. Vid hemkomsten kan alltså inte BMW i Stockholm direkt åtgärda detta med hänvisande till hastighetsgränserna i Stockholmsområdet utan bevis från kund, trots att bilen skall vara byggd och fabriksgodkänd för helt andra hastigheter (uppåt 250km/h).
Skall man som kund acceptera detta eller istället kontakta BMW för åtärd i annat land där hastighetsbegränsningarna är mer liberala?

mkk230
Chris87:
Ca 140 km/h.

Inot:
Precis har även spelat in den på video o varken mekaniker, verkstadschefen, säljare, platschefen eller supporten mellan sverige & tyskland visse vad det va. Dom har sagt att det är skickat till Tyskland oxå men man vet aldrig.

Krisstoffer_L:
Verkstadschefen sa till mig att jag ska åka till Tyskland med bilen. Är det helt normalt att lämna sin familj, arbete & sociala när man har garantier?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Riktigt dåligt uttalande av verkstadschefen. Sådär säger man bara inte.
Har du köpt bilen där så ska dom se till att fixa till det, punkt slut.

Men har du lokaliserat om ljudet kommer ifrån bak eller framvagnen, eller alt. motorn? vilken typ av ljud är det?
mkk230
Haas:
Kommer framifrån. Dom har checkat alla lister osv sa dom när den var inne första gången. Precis hur tolkar man kompetensen där? Så högt uppsatt som borde vara expert på problemlösningenmetodiken.

Saken är att ingen här kan köra den, kan man inte köra den så vet man inte vad det är. Filmen säger heller inget & alla är som frågetecken.

Nu vill dom testa, byta del testa, byta del osv men dom vet ej vad som är problemet. Allt där fram ska väl bytas men ingen kommer veta om det var den delen som är "trasig"

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kan du inte lägga upp filmen så alla här kan ta del av den? Det finns ju några experter här + flera öron, då kanske du iaf vet var du ska be BC att leta. Jag förstår din situation, men jag kan också förstå BCs, det är lite moment 22 på detta.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Inte konstigt att dem inte hittar felet, det måste vara ngt som dyker upp på deras skärm när dem kopplar bilen till deras dator för felsökning.

Så funkar dagens bilmekaniker....

Förstår exakt hur du känner för att jag har vart med om en liknande händelse en gång i tiden med knarrande ljud inne i bilen som dem inte lyckades lokalisera....

BMW M-POWER
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Hade ett liknande problem med min E60. Jag hade fått rutan bytt pga av stenskott. Ett litet tag efteråt märkte jag ett märkligt vinande ljud i vissa hastigheter. Detta uppstod dock inte hela tiden. Jag hade inne bilen tre gånger på Bilsalongen i Grästorp men de kunde inte höra detta. Inte så konstigt faktiskt då det inte uppstod jämt. Men efter tredje gången de haft inne bilen så sa de att "Vi byter rutan, du säger ju att problemet finns och vi litar på dig" De bytte ut hela rutan (inte bara limmade om den gamla) och problemet försvann. Så arbetar en seriös verkstad.
mkk230
mistafrizz
Jag kommer lägga upp filen så fort efter den har varit inne igen. Vill vänta lite så kallade experterna på bc ska göra sitt arbete.

Gino
Precis det verkar som att ingen är just kreativ i sitt arbete.

Newman
Först sa dom att de litar på mig, därefter kom dem med bevis måste fixas fram.

Hej mkk230!
Har du löst problemet? För det kan vara samma problem så jag hade med min BMW. Jag hörde ett knackande ljud i högre farter som de inte kunde hitta. Det visade sig att det kom från lädret som sitter runt växelspaken. När man hade i 5:an blev det läder mot läder & det hördes som ett knackande ljud.

Måste hålla med om att Bilcentralen har DÅLIG service, speciell Bilcentralen i Segeltorp. Bilcentralen i Nacka är inte speciellt bra heller. Jag fick TJATA tills de äntligen fixade det. Ingen bra service och är nonchalanta när man kommer till dem med problem, service mm, jag har aldrig fått en lånebil av dem och serviceverkstan svarar aldrig på telefon. Man kopplas till växel, de tar ditt nr, så ringer de aldrig tillbaka.Hej mkk230!
Har du löst problemet? För det kan vara samma problem så jag hade med min BMW. Jag hörde ett knackande ljud i högre farter som de inte kunde hitta. Det visade sig att det kom från lädret som sitter runt växelspaken. När man hade i 5:an blev det läder mot läder & det hördes som ett knackande ljud.

Måste hålla med om att Bilcentralen har DÅLIG service, speciell Bilcentralen i Segeltorp. Bilcentralen i Nacka är inte speciellt bra heller. Jag fick TJATA tills de äntligen fixade det. Ingen bra service och är nonchalanta när man kommer till dem med problem, service mm, jag har aldrig fått en lånebil av dem och serviceverkstan svarar aldrig på telefon. Man kopplas till växel, de tar ditt nr, så ringer de aldrig tillbaka.

mkk230
Jag bytte bort bilen mot en f10 istället. Fick lite rabatt. men ljudet från min kom från fönstret och inte från växeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.