|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur hög motortempen på e39 540 ska vara? Bytte kylare,vattenpump,termostatnär kylaranslutningen gick av. Luftat den på aukt BMW verkstad men tycker att tempen ligger lite högre än förut. 108-110 vid landsvägskörning men om det sedan blir lite stadskörning och parkering så verkar den stiga. Vad är normala temperaturer? Kan visko fläkten vara kass? Mvh Thomas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten öppnar vid ca 110-115C på tomgång. Så 108-110 vid landsvägsfart när termostaten oftast är stängd är normalt Elfläkten framför kylaren måste funka också, när det blir riktigt varmt. Den går ingång på utgående värmen i kylaren nedre slangen. Viskofläkten kan också vara dålig, men när den gå in så låter det som en gammal Volvo 240 ungefär om den funkar som den ska. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Elfläkten fungerar som den ska, den startar och går. Någon volvo 240 kan jag inte påminna mig att jag hört. Kan man känna på den om den är ok? Kall och varm någon skillnad? |
|
|
110 grader? Woot? Min termostat öppnar vid 82 grader och det borde väl inte skilja på M62? Jag hade förövrigt stora problem med att lufta mitt kylsystem, va tvungen att blåsa ur allt vatten ur alla småslangar och allt för att kunna fylla med nån specialanordning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Viscofläkten hörs rejält när den funkar när det är varmt. Ta en ihoprullad tidning och försöka att stoppa bladen, när tempen börja gå uppåt, när den är kall kan du i princip hålla i fläkten så den står still. Kan mycket väl var den som fattas för rätt kylning. Japmax. M62 jobbar inom dessa temperaturramar, man ser det när man kopplar upp bilen mot livedata. M52 har ca 5C grader lägre temp dvs 105-108C. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska prova med en tidning och se vad som händer. Kände på den imorse och den känns inte som den glappar eller något. Mvh Thomas |
|
|
Det verkar som viskokopplingen gjort sitt kan stoppa den med handen samt snurra den bakåt trots att tempen kryper över mittstrecket en bit. Beställt en ny och monterar den imorgon så får vi se om det fungerar bättre. |
|
| Hur har det gått ? | |
|
Bytte visko kopplingen och tempen går aldrig över mitten trots +30 och köer. Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.