AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.860

Någon med erfaranhet utav Schrick kammar?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tänkte höra om någon har erfaranhet utav schrick kammar? Jag vill veta med säkerhet att det blir ökad effekt utan att byta ventilfjädrar o lyftare samt pulsavstämt extraktorgrenrör?? Vill också veta om deras mer milda kammar normalt brukar höja effektkurvan så att det blir möjligt att ta ut högre effekt högre upp i registret med höjt varvstopp? Motornord som är ÅF har ingen aning mer än att dom vet att dessa funkar till motorn. Tacksam för svar! Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Satt och letade lite och hittade detta inlägg? Kan detta stämma på en ny motor med mekaniskt spel?:

Schrick 272/272
Schrick 284/272
Schrick 288/288

Samtliga tre skall då kombineras med anpassade insugskanaler, Schrick ventiler, nya kolvringar, ev honade cylinderlopp, balanserad vev, stakar, kolvar, något lättat svänghjul och en ny mappning av motorn (inget färdigt chip över disk - det är bortkastade pengar)

Variant 1 ger då i bästa fall knappt 180 hk och ett något fylligare mellanregister

Variant 2 liknande effekt och karaktär (dock lätt orolig tomgång) som var. 1 men med ytterligare lite mer spets - ca 180 hk.

Variant 3 är på gränsen vad som går igenom besiktningen och rätt gjort KAN det ge nästan 190 hk -men det kräver i princip att motorn är i nyskick och i dagsläget ger sina 170 hk. Dessutom tillkommer självklart nya vev- och ramlager när man gör en liknande operation, liksom vattenpump, kamrem (får ej monteras igen) och fräsch lambdasond.

Summa summarum om det skall ge förväntat resultat är kostnad på runt 20000 kr och en piggare motor - är det värt det? Tja, det är upp till var och en....

MVH
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Man behöver inte renovera hela motorn för att få effekt ur en ny kamaxel, men man kan säga att kamaxeln är en av de viktigare delarna som bestämmer motorns karaktär.

Sätter man på den vassaste kammen som finns på en i övrigt original motor kommer den gå skit, så är det. Vassa kammar bygger alltid på att man varvar mkt och det kräver en del av motorn i övrigt.

Det är därför det finns flera olika kamaxlar. Nu är jag inte insatt i just dessa kamaxlar och är inte heller någon expert ang kamtider mm. Men köper du den mildaste alt steg 2 tror jag visst du kan få effekt utan att göra något ytterligare på motorn, dock lär du få mest effekt på mellanregistret, jag tror inte toppeffekten ändras nämnvärt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.