AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

Bakre dämpare e39, hur få loss?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad har ni haft för verktyg för att lossa den nedre bulten på fjäderbenet?
Är skapligt trångt på baksidan av dämparen.
Har provat både spärrskaft, fast nyckel och skiftnyckel men hittar ingen plats för att komma åt dra i med lite kraft.
Använder annars alltid ett långt rör som en hävarm,men det finns ingen plats!!
Tacksam för lite tips/hjälp här.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag tog en 6 kants hylsa + en knut /kort led samt lång förlängare 25cm +spärrskaft lätt som en plätt. tog 3,5 timmar att byta bägge dämparna + nya fjädrar.

det finns en kort förlängare typ 5 cm som man kan vinkla den är bra åxå.

bara på å skruva,

mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
ställ en domkraft under länkarmen och hissa upp den så fjädringen trycks ihop då kommer du åt mellan länkasrmen och drivaxeln.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Provade med en ledad förlängare,men gick inge bra eftersom man inte fick något utrymme för att få kraft.
Sitter för hårt för att kunna få loss med handkraft, så använder mig alltid av en lång hävstång.
Får man verkligen så mycket mer plats om man trycker ihop hela paktet? nästan allt följer du med upp.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag minns inte var men jag använde iaf en vanlig ring nyckel som jag petade in imällan och sen hakar man på en till nyckel med ringen på den öppna som man har på redan sen är de bara o ta i. Gängorna är så pass fina så får man bara loss den så brukar man kunna skruva för hand.

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag hade inga som helst problem med att få loss bultarna till dämparna

dom satt hårt men jag är uppfödd på bröstmjölk .

det är bara att ta i.
mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hittar man något ställe att kunna ta i på är det ju inga problem...är ju just det jag gjort nu och därav problemet.
Men ska ner i veckan igen och försöka.
Men ni fick alltså loss bulten med bara ren handkraft? alltså inga långa rör eller liknande som fungerar som en hävstång?
cr
183
criiille
540 IM -98
jag fick då lös mina rätt enkelt.. är bara att ta i.. eller ta en nyckel å slå me slägga på?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Hylsa > kort ledad förlängare > lång förlängare.

Inga problem att komma åt mellan länkarm och axel även när fjädringen fjädrat ut.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har inte hunnit någon vart ännu,men ska ner i morgon.
Men upplever att det är vänstersidan som är något bökigare, då den skall lossas ned mot högersidans uppåt.
Men som sagt,vi får se om det går vägen i morgon.
tack för svaren iaf!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bara för att rapportera hur det gick så funkade det utmärkt med en vanlig blocknyckel.
Lite våld med hammare på vänster, och en garagedomkraft på höger som pressade loss muttern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.