AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.820

Ström vid nyckel intryckt E90

si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Har försökt hitta en säkring på E90 som blir strömförande med nyckeln intryckt men det verkar ligga spänning på alla säkringar bakom handskfacket oavsett om nyckel är i eller ej.

Har jag missat någon säkring? Finns det någon alternativ anslutning jag kan använda?

Jag skulle också vilja ha reda på om det finns radiolägesspänning att hämta någonstans. Jag har letat efter ett sådant strömläge. Ingenstans verkar det stå att finna. Inte ens vid matningen på baksidan av radion (som ju bevisligen vaknar till liv när man trycker i nyckeln). Radion har konstant matning och av- och påslag verkar styras av databussar eller liknande. Jag har kollat säkringar vars strömförbrukare går på inmatad nyckel men alla verkar ha konstant ström.

Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Kanske inte är rätt men parkeringsljuset går väl på när nyckeln stoppas i läge, kanske han sno ström därifrån

Sebbe
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hej, det finns ett cigarettuttag i mittconsolen bak som inte är speciellt svårt att komma åt.

MVH/Kim
12V-uttagen i mittkonsolen, under amstödet och i bagaget går väl på tändningen om jag inte misstar mig. Gör även ciguttaget vid askkoppen det? Jag har inte rökarpaket i min.

Kom på en intressant grej när jag var ut och kollade i bilen nyss. Den har inte körts sedan i går, men det gick utmärkt att starta stereon utan att nyckeln ens var med ut i garaget. Inte så konstigt att jag inte hittade nyckelspänning bakom stereon, nyckeln behöver inte vara med. Den finessen har jag missat.

si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Jag har inte heller rökarpaket men jag gissar att alla cigguttag går på tändningen.

Min stereo går däremot inte att starta utan nyckel i, kanske beror på version av mjukvara? Har också konstantspänning på alla säkringar relaterade till stereon.
Mjukvaran kan det mycket väl vara. Hade en stor uppgradering för ett år sedan då jag kodade in multiratt, tog flera timmar eftersom det förmodligen inte gjorts på 4 år. Den jag gjorde för 14 dagar sedan (iPod-interface) gick betydligt snabbare. Mycket småändringar, tänkbart att man gjort det möjligt att starta stereon utan nyckel.
Det där med att stereon går att slå på utan nyckeln i har funnits i många år. Fanns även på E46 och E39.
Alla E9x som jag testat har haft denna funktion. Men det går nog att stänga av för jag tror inte bilhandlare vill att kunder ska sitta och spela hög musik i de bilar som står i hallarna.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som Chris säger, det går att slå på stereon utan nyckeln.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
sittingduck//

Du vet väl om att du måste trycka in den vänstra ratten på stereon för att slå på och av stereon. :)
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Japp Grodan, jag vet =) Jag måste dock ha nyckeln i för att knappen ska fungera, mkt möjligt finns det någon inställning för detta...

Hur som helst har jag inget behov av att använda stereon utan nyckel så det spelar ingen roll.

Det jag däremot skulle vilja veta är var man kan hitta en säkring/kabel som ger spänning när jag trycker in nyckeln men är spänningslös när nyckeln är ur.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Enligt min instruktionsbok så kan man starta stereon efter att man tagit ur nycklen, men jag har för mig att det även står att den bara kommer att vara igång i ca 10min för att sedan stängas av (har inte boken tillgänglig för tillfället).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.