|
|
|
|---|---|
|
Hej. Finns det någon av er som kan hjälpa till med ett litet mysterium? Jag undrar ifall ni skulle kunna ge några olika tips på hur man blir av med generator vinande ljud i högtalarna? Jag har testat i stort sett det mesta jag kan komma på. Snabb info om bilen och ljudsystemet: Bmw E36 325i Sedan -91 (batteriet orignal monterat i bagaget) Stereo: Pioneer DEH -7200SD Slutsteg: JBL GTO 755.6 (sexkanalssteg) Framsystem: DLS Nobelium 5.2 (5,25" + diskant) Baksystem: JBL GTO937 (6*9or), SPL Dynamics SD-4.2 (4" högtalarna endast) Lågnivåkabel: Hollywood PRO 625 Baslåda: MacAudio IceCube 255 Kondensator till steget ligger på 1 F Felsökning: Problemet är precis som jag skrev ett litet mysterium, jag kan inte bli av med det vinande ljudet i (vissa) högtalare, hur mycket jag än försöker. Den stora strömkabeln från motornrummet (generatorn) som går bak till batteriet ligger längs höger sida inne i bilen. Jag har därför testat att dra lågnivå kabeln på vänster sida utan resultat, jag har testat i mitten av bilen men ingen skillnad. Jag har lågnivåkabeln i en robotslang (som lite extra skydd). När jag inte använder slutsteget, och kopplar högtalare direkt till stereon finns inget vinande ljud, alltså borde det inte vara stereon som är boven. Jag har testat att jorda slutsteget på de bästa ställena jag kan komma åt. Har testat att jorda direkt i karossen, jag har även jordat på samma plats som batteriet är jordat, alltid med uppslipade ytor för bättre kontakt men ingen skillnad. Ström och jord kablarna till kondensatorn och steget är kortast möjliga, alltså ingen onödig längd på dem. Ju mer "gain" till högtalarna jag drar på på slutsteget, verkar höja det vinande ljudet. Sätter jag filtret på slutsteget till LPF så försvinner det vinande ljudet (eller iaf minskar så att det inte hörs) antagligen för att det tar bort högre frekvenser, men LPF är ju inte direkt något alternativ när man har det underbara DLS framsystemet. Jag har testat att koppla in ett annat slutsteg bara för felsökningens skull, och då testade jag t.o.m att använda högnivå ingången till steget (med högtalarkablarna från stereon) istället för lågnivå, och även då blev det vinande ljud. Alla högtalarkablarna är nya och hela, så jag tror inte det är något uppskavt som ligger emot karossen eller liknande. Jag lite förvirrad får jag lov att säga. Det verkar på något sätt som att stegen snappar upp generator vinandet från strömmatningen från batteriet, det är det enda jag kan tänka mig och isf finns det något att göra? Alla förslag skulle uppskattas mycket. Tack på förhand Mvh Samuel Johansen | |
Roffa1 |
Jag tror mig veta var det felar, det vinande ljudet kommer från slutstegets lågnivåslinga som förmodligen är bränd. Detta har hänt pga otillräcklig jord. När jorden är otillräcklig så söker den sig istället ut via lågnivåutgångarna på steg o huvudenhet. Brukar det även "PLOPPA" till i högtalarna vid på o avstängning av stereon? Lämna in steget så lagar de lågnivån åt dig, kostnad ca 700:- Ett annat tips: Plocka bort kondingen, den gör ändå ingen som helst nytta. den drar istället ur batteriet sakta men säkert. Jorda ALLTID slutsteget i en balk i bilen, sedan får man aldrig skruva fast steget direkt i bilens plåt, utan man monterar först steget på en lämplig träskiva som sedan skruvas fast i plåten utan att skruvarna kommer i kontakt med steget. Kolla även upp lågnivåkablarna så inte lödningen har släppt inne i kontakten, går de ej att öppna så testa med andra. |
Roffa1 |
Tillägg: Om du lagar steget, så se då till att det först är jordat till 2-3 olika jordpunkter innan du ens kopplar in strömkabeln. Det behövs bara en sekunds spelande med bristfällig jord för att återigen paja steget. Därför har man alltid flera jordpunkter i reserv om någon av de andra oxiderar. |
|
Man får tacka för svaret. Får kolla upp det så fort som möjligt då. Behöver man lämna in steget till något särskilt ställe? Eller fixar en basic bilradio handlare det? Så det finns med andra ord egentligen ingen nackdel med att jorda på flera olika ställen samtidigt? Det svåra är väl kanske att få alla jordkontakter till steget, men det kanske finns någon adapter som man kan dra 2-3 jordkablar till som sedan går över till en kabel som går till steget eller? Steget är fastskruvat i på en spånskiva, så det är iaf lugnt. |
|
Roffa1 |
Du kan nog lämna in steget till din lokala radioverkstad, en ganska enkel reparation. Vad det gäller flera jordanslutningar så förgrenar du dem genom att löda ihop dem. Endast en jordkabel in till steget. Samma grovlek på både plus och jordkablage. En optimal jordpunkt är den bakre bältesinfästningen i golvbalken. Använd Biltemas extra kraftiga ringskor som pressas fast med specialvertyg i kablaget. |
|
Hm okej, vi har inget biltema i Kalmar. Men får väl se vad jag kan hitta. Ett litet tillägg också. Det kommer inget som helst ploppande eller liknande i högtalarna, inte ens när jag sätter igång eller stänger av stereon. Det är helt tyst och fint. Tack för hjälpen iaf =) uppskattas mkt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.