AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.997

Köra på min överblivna villaolja?

Hej,

Har bytt värmesystem i huset och har en liten slurk villadiesel kvar i oljetanken.

Kan jag hälla det i min E60 530 diesel -05 och köra på den, eller där et absolut inte att rekommendera med tanke på bilens välmående?
Går det? Är det något som kan ta skada? Om inte, varför?

Ha det skönt i sommarvärmen, S7
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Fungerar säkert utmärkt, eller gick iaf förr, rent tekniskt med äldre dieselspisar, men i Sverige gör du dig skyldig till grovt skattebrott vilket enl. gammalt rykte går att kontrollera vid årlig eller flygande besiktning via färgpigment i den lågbeskattade dieseln.

Att köra bil billigt är ett av de grövsta brotten man kan utföra i Sverige numera...

Stillaman
Hej,

Tack för svar.
Finns det några rent tekniska problem, typ "motorn mår absolut inte bra" edyl?

Mvh S7
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Finns en möjlighet/risk att brännaroljan är för tunn och inte har de smörjegenskaper som fordonsoljan, men jag vågar inte råda i detta.
Marin-naftan vet jag var torrare, så vänta och se om fler med mer kunskap om detta svarar.

Stillaman
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har skrivits en del om att villaoljan inte lirar så bra med moderna högtrycksinspritningspumpar som i värsta fall kan skära....

Dessutom om du har grön olja - den gröna färgen sätter sig i slangar och filter och om den upptäcks får du böta!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Folk som kör på exempelvis flygbränsle och annat "nästan" diesel kör med en liten skvätt 2t olja i för att det ska smörja lite bättre har jag hört..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det enkla svaret är nej, äldre dieslar kan däremot köras på det utan större problem.

Grön diesel i tanken medför en straffavgift istället för böter, straffavgifter kan nämligen inte överklagas...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Angående 2-taktsolja, läs dieselmekens inlägg: Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gammal villaolja kan dessutom innehålla enhel del vatten!

För några år sedan tömde min pappa 2 kubikmeter diesel i sin båt,av samma anledning som du. De är en betydligt lägre tekniknivå på båtmotorn och allt gick bra tills det var c:a 100 liter kvar. Då fick han stora problem eftersom det var stora mängder vatten i bränslet. Inget havererade men det krävdes en tömmning av tanken och total genomspolning av bränslesystemet.

I en modern bilmotor så är det säkert mer allvarligt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det var alltså inte två kubik diesel utan två kubik eldningsolja som åkte ner i båten!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du kan ju alltid späda ut den.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Brukar skikta sig så om du har en liten tappkran i botten så kan man lätta där lite försiktigt och se om det är någorlunda ren olja..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle absolut inte rekomendera nått annan bränsle än riktig diesel från bensinstationerna,i moderna common rail dieslar. De jobbar med extremt högt tryck (1800 bar eller mer) och är hyperkänsliga för orent bränsle.
Mvh
Marin
Så länge bränslet har förvarats rätt och det inte är något vatten eller skräp i det så skulle jag nog vilja påstå att det går hur bra som helst. Finns länder vars diesel på mackarna är sämre än våran eldningsolja, Sverige är ändå sjukt hårda med kraven på diesel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kör åtminstone oljan genom ett löst bränslefilter först. En villatank är full av rostflagor o skit om man nu tappar från en avtappningskran. Denna skit hamnar då i bilens filter och är det mycket blir det snart stopp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.