|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nyligen skaffat mig en 525a från 95 med enkelvanos. Den har snart gått 22k mil och verkar väldigt väl omhändertagen. Jag har bytt olja, filter och stift efter köpet, gått ca 200 mil sen dess. Idag körde jag fullgas på 3ans växel och när den passerade ca 5000 varv så kändes bilen plötsligt helt orkeslös, accelererade knappt alls. Jag har nån gång då och då varvat ur på 1an och 2an med samma resultat men har trott att jag kommit till varvstoppet. I övrigt så känns bilen hyffsat pigg men jag har aldrig kört någon m50b25 så jag har inget att jämföra med. De saker jag reagerat på i övrigt är att det knackar lite från motorn precis när man startat innan den gått ner till tomgång. Sen när man accelererar och växlar så tycker jag att motorn ligger kvar på samma varvtal väl länge innan det långsamt sjunker. Det tar som nån sekund innan varvtalet börjar sjunka efter kopplingen tryckts ner, är det normalt? Jag har läst på här på forumet men hittar ingen tråd om någon som har samma symptom som mig. Jag tycker iofs att den känns lite trött när man ska iväg från korsningar vilket får mig att misstänka strul med vanos (med gamla m20b25 behövde jag knappt nån gas alls för att puttra iväg). Bilen drar inte onormalt mycket soppa i mina ögon, ca 1l/mil när jag kör till och från jobbet (18km resa, mycket trafikljus och 110 halva vägen) ca 0.8l/mil när man kör snålt i 90km/h. Kan det vara vanosenheten som börjat ge upp eller finns det andra saker som kan orsaka dom problem jag har? (även om vissa kanske är inbillade =P) | |
|
Hej. Att den känns orkeslös över 5000rpm låter konstigt. Min gamla 525 jag hade tror jag inte kändes så som du beskriver iallafall. Va ett tagsen jag hade den iofs. Vanos hit och vanos dit. Läs inte allt som står. Problemen med vanos är inte så stora som det beskrivs här. Oftast är det inte vanos efter felsökningar. Vad har du kört innan? Kanske är van? Och en 525 är inte särskillt snabb förhållandsvis. Stor och tung bil med 193hk ska inte vara hyper snabb ;) Beror ju helt på vad man jämför med som sagt. |
|
|
Byt bränslefilter till att börja med. Brist på soppa gör att den känns slö. 525 är inget spjut men motorn ska gå rent till varvstopp inte alls ogilla det :) Vanos strul kan ju också bidra men börja med enkla och billiga saker som filter och stift mm innan du lägger in patienten för hjärtkirurgi. //Magnus |
|
|
Hade en 525 -89 förre den här alltså med m20b25 motorn. Det känns då som att den här har mer vrid 1000-4000 rpm jämfört med m20n. Från tomgång och iväg däremot så tycker jag den känns svagare men kan ju vara jag som bara är väl ovan med bilen. Det stora frågetecknet är ju dock varför den "tappar" effekten över 5000 rpm. Tycker den drar jämnt på övriga varvtal. Jag ska testa byta bränslefiltret och se om det hjälper, övriga filter och stift är redan bytta. Har läst nåt om vevaxelgivaren att den kan ge skumma problem, kan den ge dessa symptom? Sen det jag skrev om hur varvtalet beter sig mellan växlingar, är det normalt med m50 motorn? Och jag vet att det inte är nåt spjut om man jämför med många bilar, men jämfört med en genomsnitts svenssonbil så ska den ju skjuta på fint (~9kg/hk) =P |
|
|
Det med att varvtalet ligger kvar känns inte bekant, kolla att gasvajer och grejer inte kärvar någon stans. Annars så skadar det ju inte att läsa av lite felkoder om du känner någon som har grejer för det. Bor du inte för långt från Kumla så finns det grejer här. //Magnus |
|
|
Bor i luleå så det blir ju en bit att åka =P Tror farsgubben har grejjer för att läsa av, kanske behöver annan adapter dock. Gasvajer m.m är inga problem med. Det är bara som att det tar nån sekund innan varvtalet börjar sjunka. Provkörde lite idag och drog den till det röda och det kändes då ingen tvekan just då så bränslefiltret börjar mer och mer kännas som boven. I övrigt så är bilen i väldigt bra skick, lättstartad, går jämnt och fint, inga läckage någonstans runt motor osv, har försökt kolla alla slangar och gummidetaljer men inga verkar spruckna heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.