|
|
|
|---|---|
|
HEj! P-ljus slocknat och blinkerslampan lyser svagt..... vad göra? Elöverslag på något sätt? | |
| Det är bara glödlampan som gått sönder. Då går blinkersen in och ersätter p-ljuset. Sitter en lamphållare med en liten reflektor på ljusinsatsens baksida. Bajonettfattning så du vrider den ett kvarts varv moturs o drar ur den. Endera tar du ur kontakten och köper en ny enhet på BMW a´200:- ca. Annars filar du bort smältpunkterna o tar isär lamphållaren så behöver du bara byta lampan en Ba9s 10W tror jag för en tjuga. | |
|
Tack för ett underbart snabbt svar! |
|
| Ja, jag satt ju ändå här...;) | |
|
Du kan också prova att bara bryta loss smältpunkterna med en liten mejsel! Smält plast håller inte så bra så det som händer är att bara den smälta plasten lossnar och kvar har man fina lamphållare som enkelt tas isär och sedan fixeras med ytterst lite superlim om man vill (går att bryta loss vid nästa byte). BILD: Länk |
|
|
köp halogen 10w lampor om du har hallowringar. ca 50 kr st. jag har gjort som ovan men jag har inte fixerat lampan på något sätt efter att jag knäckte smältpunkterna. det har fungerat kanon ändå.bara en massa onödigt jobb med att limma om dessa. mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Jag fantiserar om att sätta dioder istället, det finns ju dioder med bra spridning vilket jag antar krävs för att det ska funka. Vad tror experterna? Det är den som går vilse som finner de nya vägarna. |
|
|
Det fantiserade jag också om när jag lagade mina, men efter att ha kollat upp saken närmare la jag ner det då det inte finns något att tjäna på det, om man inte vill ha annan färg förstås. Det är trots allt 10W halogen med reflektor. 10 W halogen ger ca 200 lumen. Det går att få nästan den styrkan med en Luxeon Rebel LED eller motsv. om man väljer något blåare än original. Den drar då ca 3W vid ca 3-4V. Driver man den via ett motstånd drar den alltså ca 10W. Köper man en riktig drivkrets drar den ca 4W. Men sen gäller ju att få in ljuset i ljusledarna till strålkastarna också så att man inte kastar bort en massa ljus! Jag provade en 1W LED-lampa jag hade liggande, det var alldeles för svagt. Lampövervakningen nöjer sig med knappt 100mA (ca 1W) för att inte varna så det går att sätta dit lite vad som helst. Det finns färdiga "plug and play" satser med 3W led lite överallt för ett antal hundralappar. Det kan ju vara ett alternativ. Men de jag sett drivs via motstånd så de drar 10W, det enda man då kan "tjäna" är annan färg om man vill ha det. T.ex. Länk nu är jag iofs inte någon entusiast av "hög stylingeffekt". :) Annars fantiserar jag fortsatt om LED lite överallt som nästan inte drar någon energi. Jag är fortfarande frestad att sätta dit det på typ blinkers, nummerplåt etc. Men egentligen är det nog bäst att låta bli, eller göra det ordentligt (då duger inte lampor från ebay som är för svaga). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ser ut så här, för att få samma färgton som xenonljusen så blev det diodljus. Länk Länk Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det där såg väldigt trevligt ut! Får nog bli ett sånt där kit :D Det är den som går vilse som finner de nya vägarna. |
|
| Hasso, vet du hur många watt de drar i verkligheten (inte bara dioden)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.