|
|
|
|---|---|
|
Jag har ganska nyligen köpt en begagnad toledåblå 540 iA 03 limo (E39) som gått 15500 mil. Nu vill jag fräscha upp denna. Ska troligen fräscha upp den så mycket som det går utvändigt och sedan lämna in den till Ditec eller Mr Cap. Nu till problemet: Vänster backspegel fäste är mycket fult med bubblor osv. Jag syftar på den "svarta triangel" som backspegeln fäster i. Tidigare har jag varit inne på att snygga upp denna så gått det går, kanske lämna in den till spotpaint eller dylikt. Men nu undrar jag om det inte vore smartare och med säkrare resultat att helt enkelt byta ut dessa trianglar? Vet ni om man hyfsat enkelt kan montera ner dessa trianglar att byta ut dem, de sitter väl löst? Kan man beställa dessa backspegelfästen från BMW eller måste man leta på skroten? Jag kommer nog byta ut på vänster och höger sida samtidigt om det inte är alltför dyrt, komplicerat. Mina backspeglar är automatiskt avbländbara. Tack på förhand. | |
|
Kan inte se annat här: Länk än att det faktiskt inte går att byta enbart den delen du vill, utan det är komplett hus, dvs. billigast på skroten förmodligen. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Hmmm, är det som som att spegeln sitter helt fast i själva fästet (den "svarta triangeln"), det är integrerat? Det ser onekligen ut som så på den här bilden: Länk I så fall så är det som Patrik_N skriver att jag skulle behöva byta hela huset. Ja, då står jag väl inför valet att antingen kolla på ebay, skroten efter ett komplett hus eller försöka fixa till den fula triangeln på annat sätt (typ blästring, lackering, borde vara svårt att komma åt). |
|
|
Det bästa är att fixa till de du har. Plocka ner backspegeln i sina beståndsdelar och lämna in på lackering. Nya spegelfästen kommer att bli likadana då de helt enkelt är dåligt lackerade från fabrik. Samma problem har SAAB och andra bilmärken som troligtvis har samma underleverantör. Problemet är att rå aluminium endast pulverlackerats med en mattsvart färg utan att någon typ av antikorrosionsprimer lagts. Eftersom jag har samma problem med mina speglar kommer jag att fixa till dessa på jobb efter semestern och samtidigt göra en liten guide. Det är den som går vilse som finner de nya vägarna. |
|
|
Tyvärr har jag inte erfarenheten eller resurserna för att fixa detta själv. Får väl visa upp den på några ställen. Hade min förra bil på Spotpaint i Bromma en gång och var mycket nöjd med dem. Tror jag börjas hos spotpaint även om jag tror att just Bromma filialen har stängt. Någon som vet ställen som kan fixa det här, som ni har bra erfarenhet av? |
|
| Jag har renoverat ett par spegelfästen med gott resultat på en tidigare E36 compact. Efter renslipning grundade jag med grundfärg till VP inombordardrevet till båtmotorn. Sedan lade jag filler och vanlig vanlig mattsvart sprayfärg. Återskapade orginalfinishen på det sättet. | |
|
Lyfter denna tråd lite. Har fula fästen på min också skulle behöva snygga till dom lite, någon som gjort detta och kan ge en liten guide ? |
|
| Hej, tänkte byta ut mina fästen men vad jag kan förstå av denna tråd är det inte möjligt på den produktnivån. Någon som hittat triangelformade fästet som utbytesdel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.