AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
727

En ryckig 520i e34 -92

Fa
4
Fairass
Bmw 520i E34 - 92
Tjena.
Som rubriken lyder har jag lite problem med min E34.
Har sökt runt lite men tycker inte att jag hittat nåt bra svar.

Den rycker lite när man i princip bara nuddar gasen och släpper igen och ligger man på hög växel i låg fart och accelererar så blir den nästan att "blöddra" alt. rycka. Som om den inte fick luft.
Plus att på tomgång flimrar framljuset, har dock inte kollat om det bara är halvljuset eller om det även är dim/positionsljus.

Jag har fått höra olika orsaker.
Dels dåliga bussningar i bakvagn (gäller då ryckningarna), det sitter tydligen tomgångsmotor på bilen som kunde hänga sig, vevhusfilter som var dåligt osv.

Någon som har nån bra idé?

MVH Dagge
Fa
4
Fairass
Bmw 520i E34 - 92
Ingen som har nån bra idé?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är tändspolen som har gett upp, när bilen misständer och är ryckig på låga varv är det oftast tändstiften eller tändspolen.
Fa
4
Fairass
Bmw 520i E34 - 92
Okej, ja det är framförallt när den är kall. Men det kan hända även efter lång tids körning.
Som sagt så vid gaspådrag så blir det som om den blöddrar/går surt.
Om man kör sakta och bara nuddar vid kopplingen så rycker den.

Så tändspole och/eller tändstift alltså? Kan man kolla tändspolen på nåt sätt?
Tändstiften ser man väl ganska bra på om dom är dåliga?

MVH Dagge
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Du har ju 6 tändspole för varje cylinder, de kostar ca 800:- st, det gjorde det för 10 år sedan i alla fall, :). Lite svårt och gissa sig fram till vilken/vilka av dem som är slut. På BMW gör det genom felsökning, Men om du tar bort varje tändstift för varje cylinder och jämför dem med varandra då ser du den som är svartast eller har olja på sig. Då är det förmodligen där det ska bytas tändspole/tändstift.
Fa
4
Fairass
Bmw 520i E34 - 92
Aha okej. Jo jag kollade, dom ligger på närmare 900 spänn på mekonomen.
Finns förvisso att få tag på på skroten men det vettefan.
Jag får kolla dom en och en, man vill ju gärna veta att det är en tändspole innan man lägger 900 knappar på nya.

Vad tror ni om "flimmret" i framljuset då? Inte beror det väl på samma sak?

Tack för svaren btw!!

MVH Dagge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.