AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.459

Bmw 735IL

Sida 1 av 2
Ska sälja min pärla för att byta upp mig. Det är en 735IL -88. Pednatskött!! Samma ägare 88-01. Fungerar klockrent och är i mycket bra skick. Priserna på dom varierar väldigt mycket. Har hört att dom med manuell låda står högre än automat???

Funderar på att köpa en 735:a runt -97. Vad ska man passa sig för och har ni några tips på vad man ska kolla upp. Man åker kungligt och bilen ser också jävligt bra ut. Priserna skiljer sig MYCKET vilken del i landet man befinner sig, om det är en import eller inte. Är beredd på att åka en ca 100 mil om jag hittar ett bra exemplar, men då ska man ju vara säker på att man ska ha bilen. Även om säljaren försäkrar att bilen är i kanonskick så vet man ju av erfarenhet att detta inte är någon garanti.

Mycket tacksam för tips och råd mm

Micke
Du har glömt om den är import, antal mil, service-dokumentrad? Faktorer som väger in. Men låt siga att den rullat ca 22-23000 mil då verderar jag den till ca 27000:- Runt 22-23000:- ligger sämre exemplar på.
Har du ac? Skinn? Jag tror inte manuell låda blir hetare på en 7:a rent generellt, kanske tvätrtom. 3000:- upp på priset för en kille som letar manuell, samt 3000:- ner på priset för att bli av med den(saknar ju automat)
Låt siga att den inte har ac, inte skinn, inga heta fälgar, utan "endast" mycket välvårdad, med manuell låda 25000:-
Rätta mig någon, men jag har sålt likadan bil själv, och de springer inte iväg.....

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Kowalski
Jag är inte särskilt insatt i priserna för E32:an men jag har förstått att de är extremt svårsålda. Men runt 30-35 om exemplaret är i grymt bra skick gissar jag på. Fördelen med manuell låda torde väl vara att den är mer driftsäker och mer ekonomisk än en automatare. Men om det påverkar andrahandsvärdet på en såpass iskall beg-bil vågar jag inte sia om.

Sen tror jag att utrustningsnivån spelar stor roll, precis som tobbz säger. Dock tror jag att det allra viktigaste är att den har skinnklädsel, för vem vill åka sju-serie i plyschstolar?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Hej!
Jag kan tänka mig en sån, men jag värderar manuell lägre samt att den är en L (fulare). Vad jag värderar högre är bra skick på chassi, motor , drivlina samt snygg invändigt. lite små repor lack samt mindre buckla typ parkerings skada gör inte så mycket. bra är också Drag , vinterdäck , motorvärmare , givetvis så är en extra rostskydds behandling när bilen var nyare också bra för rost gillar jag inte. Maila mig ett pris så får vi se.
Här är lite mer info. Bilen har gått 24 000mil. Som sagt samma ägare 88-01. Helrenoverad topp och ny koppling för en ca 2 år sedan. Gubben som haft den har alltid lämnat in den så fort det varit något fel. FULL HISTORIK, Alla bes papper mm. För det mesta bara sträck. Sitter nu på feta 16" med nya däck. Jag lämnade in bilen på proffs rekond för ca 2 månader sedan... SOM NY..? Ja iallafall så nära man kan komma ny på en så gammal bil. Tyvärr inget skinn och ingen ac. Min exremt pedanta far tyckte att den såg riktigt bra ut. Med fälgar och fet stereo kanske man kan försöka på runt 33 000:-...??
halloj, jag igen, vill inte verka taskig, förnedrande eller så, men några 33000 kommer det nog inte rulla in. MEN skam den som ger sig. Som tidiagre tala sa, vem vill åka 7:a utan skinn? men det finns en kundgrupp, den som vill ha en underbar dragbil!(men kan ha överseende med lite reparationer och hög bränsleförbrukning) Där kommer manuell låda bra till pass. Du verkar ha ett mkt fint ex. OM du inte redan provat, släng in en annons på börsen med bild, kanske får du en vink om prisnivå.
Lycka till

Ja man kan ju prova... Här uppe i Norrlan är bilarna generellt lite dyrare än söderöver. Mindre konkurans mm. Och så tror jag (kanske inbillning) att Norrläningar är med rädd om sin bil. Kan ju ha fel men jag har fått den uppfattningen. Det kanske blir så att kärringen få ta 735:an och jag köpen en ny..?? Kanske en 740 eller nått åt det hållet. Är det något du rekomenderar Tobbz?

Tackar för alla åsikter!! Man kan alldrig lära sig för mycket! Kul att höra vad andra tänker.

Mvh
Micke
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Länk

Den här har jag varit och kollat på, den var i ett grymt skick, inte en skada på bilen, som ny inuti, dock manuell. Anledningen till att jag inte köpte den är försäkringen kostar mig ca 12000:-/år. Vet inte om bilen är kvar, men för ca 1 vecka sedan tror jag den var det. Går antagligen att pruta bra på den.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mellan 25-30.000 kr kan man nog få, men det är svårsålt. Den som köper denna bilen (under förutsättning att den är så fin som du skriver) gör ett klipp om man nu kan uppskatta en sådan bil.

30.000 är egentligen ingenting för den här typen av bil, man kan inte åka bättre. Att Ac, skinn och automat saknas gör att få människor är intresserade av denna bil. De flesta kräver de utrustningsdetaljerna.

Att bilen är en L-modell är en enligt mig en fördel, den korta modellen är lite trång bak om man har stolen långt bak tycker jag, men det finns flera åsikter om detta.

Det bästa är nog att behålla bilen och kanske köra den som sommarbil istället för att sälja den för ingenting.

Summeringen blir att en gammal 7-serie ger extremt mycket bil för pengarna. Jag hade satsat på 17" hjul med 235/255 däck, vita blinkers och sänkning. Då har man en superfet kärra för nästan inga pengar alls!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Förresten Micklo, var det din bil som var till salu på blocket förra sommaren? Har för mig att det fanns en 735iL -88 med den utrustningen och endast 1 ägare.

Om jag minns rätt begärde man 25.000 kr, men det kanske inte alls är samma bil. Jag är bara nyfiken, för det finns väl inte så många 735iL -88 med en ägare kan jag tro.
Håller med dig J.L... Mycket bil för pengarna. Men efterfrågan på sådan gammal bil och en relativt dyr bil att äga gör att priserna inte är vad man kanske förväntar sig. Jag klassar den som en Lyx bil till ett "skitbilspris". Jag har inte haft den ut annonserad än, men den kommer snart. Kanske slänger ut en länk här då så får ni se den.

Den här då?? En BMW 730 Årsmodell 1994. Såg skitbra ut på bild. Finns under säljes i Jämtland/Östersund.
80 000:- Kanske kan vara något. Billig!!!
johanskji
Bara en liten kommentar angående AC, hur ofta fungerar den på en så gammal bil? På morsans och farsans Volvo la kliman av efter 5 år och det kostade 5000 att laga. Summan av kardemumman blir således; Är det nån som betalar extra för AC med tveksam funktion på en -88? Funkar den så är det självklart värt lite extra, men jag tror inte att det är så avgörande.

Jag ska köpa en, jag lovar!
många inlägg, och fler blir det säkert. Tänkte kommentera det senaste om AC. Jag har importerat några bilar där exemplar utan ac förekommit, och faktiskt finns det flera som säger" ingen AC, va´bra för den bara kostar pengar" Så det är faktiskt i viss mån sant. Men nog är den av uppskattning på sommaren. En mörk bil med mörk inredning blir bastu, innan man hinner blinka.
BMW 740, ja du vad ska man säga. Jag borde inte uttala mig, eftersom jag är mitt uppe i ett motorbyte, men sedan blir det åka av, om den puttrar igån dvs. Jag har hafft 735 e32 samt senare 540 (övriga BMW passade inte mig) men så fick jag tag på min drömbil, "en 740 e38 med TV!", så lät det om mig när jag körde moppe, och gör så än idag. Men e32:an var en kanonbil, 540:n gjorde att jag fastnade för V8 och 740:n=Perfekt.
Jag kan varmt rekomendera den(trotts att jag bara åkt i likadana) Angående den gröna 730:n för 80´så åk och titta på den. Verkade fin, men för billig. Dock behöver en del människor snabba pengar. *extra-ljusen kanske inte var någon höjdare enligt mig, men de går ju att demontera*
Lycka till, jag köper(läs: tror på) din "norrlands-historia", ni vill ju som bekant för oss övriga "vara lite för er själva" :)

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Micklo: Vad är det mer för utr typ ev elsollucka, elhissar, elreg av stolar, farthållare??. Har bilen drag, motorvärmare, vinterdäck??. Rost kaross, underrede, avgassystem ??. Plysch klädsel är ju skönare på vintern samt så brukar vent-läge på icke ac-bilar ge mer friskluft än motsvarade på acc utrustade bilar som har kass ac.
Håller med dig Tobbz om 730:n, lät billigt.. Ska åka och kolla på den. Om den är fin och går som den ska så kan det bli affär.. Och då åker extra lyset väck så fort som möjligt..
Husse: Utr på min 735: Elsollucka, elhissar, elspeglar, stor datorn, nivåreglering, sov på alu, , ej elstolar, 99% rost fri, halv nytt avgassystem ??.Ej farthållare... Vet inte om det finns på manuella bilarna?? Plysch klädsel som är som ny, Som resten av inredningen är den anmärkningsvärt fräch. Ej ac "som tur är...? Ingen dragkrok men det kanske kan vara bra?? Då har den inte släpat runt på en fet husvagn i skog och mark med glass kladdiga barn och repor från husvagns speglar mm... Eller har jag fel? Kan vara en till teori som kan stämma på vissa bilar. Jag som är pedantisk i allafall när det gäller bilar, ser ju sånt direkt i såfall... Måste ju slå ett slag för bilar med få ägare.. Är dom välskött så kan man göra riktiga fynd. Hade en -84 320i med 18 ägare... Ni kan ju tänka er hur många gas kåta 18 åringar som plågat den bilen... (Inklusive jag) Man blev less efter många timmar under huven, och det blev mycket fusklagning så man kunnde sälja den vidare.. Som alla 10 ägar innan gjort. Och så kan det nog också gå till...
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Micklo: Dragkrok är ju givetvis till för att dra lätt snöskotersläp vet väl du som är norrlänning, skämt å sido. Vad bilen kommer ifrån för landsända har sina för och nackdelar, Oftast så kan bilarna vara mera bruksföremål på landsbygden, glesbygd bilar som gått dåliga grusvägar kan vara slut efter några få år. Men jag säger inte att det gäller din bil. 1% rost säger du, jag gissar i dörrarnas nederkant syns med öppna dörrar?. Funkar värmen i stolarna? Fanns motor värmare?.
Hej igen! Tänkte lägga ut en länk på bilen så får ni se den. Tack för era åsikter!! Har bestämt med "regeringen" att sälja min bil och hennes...bil.. om man nu kan kalla en Toyota Celica bil på detta forum..? Om bilen inte blir såld så har jag inget imot att ha den som sommar bil som du sa J.L. Har en kille som mailat och undrade om jag ville lägga i mellan på en 530IT V8:a -93 och det lät lite lockande. Vi för se vad det blir.

Som sagt, Tack för åsikterna.

Här är bilen:
Länk

Mvh
Micke
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Den såg väldigt välvårdad ut, går inte ner mycket i pris för då kommer du att ångra dig. Jag sålde iväg min 735i billigt, känns faktiskt lite jobbigt när man väl tänker på det.

//Schnitzer
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
letar efter en 735i sådan men färgen är lite fel samt ingen auto är tyvärr oxå minus....
samt ac är mkt minus....
har en fin bil oxå.... kan tänka mig ett byte maila så får vi diskutera titta på min användar info om min bil...
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Hej igen Micklo: ser att du sänkt priset pga skakningar i ratten. Hoppas det inte är nåt allvarligt vad tror du ?.
Hej husse, Jag har skickat ett mail till dig. Har knapp kört bilen i sommar för jag åker mest hoj på veckorna. Men när jag i förrgår åkte ut på motorvägen så märkte jag "skak" i ratten vid inbromsning. Har inte känt det förut. Trot inte den är obalans eftersom däcken är ny balanserade i samband med däckbyte för ca 1 månad sedan. Bromsskivor, bussning, casterstagen?? Vet faktiskt inte vad men jag ville att du skulle veta det. Igår när jag körde samma väg så kände jag ingenting..?? Har hittat en bil nu som jag förmodligen ska köpa en -00 volvo v70.. Kommer att sakna den oslagbara komforten men som det lutar nu så blir det "tråkig men säker svensson bil". Men det är inte sista Bmw:n jag äger, om jag nu inte ska ha kvar den som sommar bil. Hör av dig om du fortfarande är intresserad.

Mvh
Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.