AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.285

Varvräknaren rycker på 530d 2006, men motorn går jämt, givarfel?

Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej

Har haft under en längre tid att varvräknaren rycker, man ser det bra när man står på tomgång och bilen går jämt men varvräknaren rycker. hoppar upp och ner ca 60-70 varv. Vad kan det bero på?
Någon givare som felar eller hela kombiinstrumentet?
Bilen i fråga är en BMW 530d automat 2006.

mvh
Daniel

jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Har du hittat felet?
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Icke.

Måste börja med uteslutningsmetoden och byta delar som kan ha med det att göra.
Kan bli dyrt men håller på att bli tokig på att varvräknaren rycker.

ingen som har något tips vad det kan vara.

mvh
daniel
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Jag skulle nog koppla in en dator för diagnos, eller i enklaste fall en OBD-II diagnos. Alla har indikering av varvtalet på en eller flera av displaybilderna tillsammans med andra parametrar, temperatur osv. Då kan du enkelt se om även dessa varierar upp/ner eller om det endast är bilelens instrument. Givarfel kan inte uteslutas men då bör det ligga meddelande i felminnet om detta, och andra enheter bör ev. också påverkas. Om allt ser OK ut så ligger felet i kombiinstrumentet, kanske lödfel i kretskortet eller komponentfel.

FP
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Gurkan, jag fick samma "fel" när jag satte på insatsfilter på min gamla 325i -06. Detta försvann när jag bytte tillbaka... Går snabbt att ta av filtret och göra en koll om det är något där som är fel.

Låter lite intressant att ett filter i motorn osv kan påverka varvräknaren men inte det faktiska motorvarvet, så som Gurkan beskriver det.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.