AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.461

Min e46 316 tål inte vatten! Vad kan vara fel?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
När det regnar och är blött ute så vill inte bilen vara med.
Hela instrumenteringen blir helt knas. Varvräknaren lever sitt egna liv och antispinn lampan börjar att lysa samtidigt som den går skit. Plus att den stannar hela tiden. Även motor kontroll lampan har lyst ett par gånger men slocknar sedan efter ett par starter.

Sen kan den gå 50 mil problem fritt och sen kan det komma tillbaka. Hittade inget på felsökningen när jag var inne med den.

Det jag gjort:
# Sprutat el spray i all el. ( kontakter till alla givare , Styrboxen )
# Tätat runt kablarna vid lambda sonderna
# Gjort inspection 2

Vad tror ni? Någon som varit med om detta fenomen.
Börjar bli aningen jobbigt nu då jag inte kan lite på bilen för fem öre.
Bilen är en 01:a.

Tacksam för svar! / Fredrik
pu
547
puiu
330i-03
jag tror att det kan vara batteriet. mvh alex

alex
pu
547
puiu
330i-03
jag menar att den är kass.alex

alex
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Batteriet var nytt när jag köpte bilen för ett par månader sen så det tror jag inte på. Den går bara kasst när det är blött ute. Vart kan vatten komma in. Måste ju vara något sånt tycker jag iallafall.
Vet nån om det är en sjuke eller?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
det låter som att databox kan vara fukt skadat, det har jag upplevt en gång med samma symptomer som du har.
Br
16
Broyt
320i Touring -01
Hur ser dräneringen ut i luftintaget till kupén?
Brukar kunna sätta igen med löv och skit. Om så är fallet kanske det kommer in vatten på fel ställe..
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Dräneringen? Är inte riktigt med nu. Alltså inne vid styrboxen va det krutorrt. Behöver mer tipps.
Br
16
Broyt
320i Touring -01
Kolla "baljan" under kupéfiltret.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det behöver inte vara vatten som orsakar felet, det räcker att det blir fuktigt i luften....när det rängnar.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Blev visst fel där. Håll på att skriva i ufc:s forum ;) Åter till ämnet.

Kom hem precis med m3:an och starta 316 för att se om den fungerade nu.
Det gjorde den inte så det stämmer nog det som du skrev Tomas_e36 med fuktig luft.
För det regnar inte nu men den gick som en potta skit i ca 2 min. Varvade den och höll liv i den. Gick på 3 verkade det som och varvräknaren hängde inte riktigt med. Men efter 2 minuter så kom den igång och gick som vanligt. Antisladd lampan lös sålänge den gick dåligt. Sen slocknade den. Blir inte riktigt klok på detta. Låter iofs som det läcker lite i systemet nära motorn. Funderar på om det kan ge sådana konstiga symtomer. Tycker bara att den borde gå kasst hela tiden isåfall. Om det skulle vara lambda problem menar jag.

Ja jag vet inte vad jag ska göra.

Mvh: Fredrik
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
lämna på BMW för felsökning med hjälp av datorn, kosrat ca 300-600. För jag tror att det är något elektrisk fel som kommer att synas direkt på felsökningen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.