|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 530 -05 sedan som gått ca 8000 mil. Har ett skumt oljud i ratten. Är ett dovt "klonk" (dunk, knäpp) som inte hörs särskilt väl utan bara väldigt dovt och känns lite i ratten. Det kommer när man svänger hastigt på ratten tex om jag står still med motorn igång och vrider snabbt på ratten åt olika håll upprepade gånger så klonkar det varje gång jag byter håll. Kan det vara nått glapp eller liknade? Har haft det ett tag och har inte blivit värre men det är kvar. Känns även lite då man svänger i låga farter och möjligen har jag kännt nått litet ljud då jag kört över nått gupp (inte säker dock). Har aldrig kännt något vid högre farter. Någon som har nån idé om vad detta kan bero på? Allvarligt? Dyrt att åtgärda? Tacksam för alla förslag! | |
|
Tack för svaret. Jo kanske får göra detta. Har dock gjort en service då ljudet fanns och dessutom besiktning och de hittad einget utan sa allt var bra. Testkörde den dessutom. Hade samma ljud på min förra bil. Vad innebär det om det skulle vara styrväxeln som du skriver btw? Antar det är en dyr historia med många nollor inblandade? |
|
|
Med 97% säkerhet ett klassiskt slip stick fenomen i rattstångssplines, när det knäpper till lite i ratten då och då. Vanligt och "ofarligt". Gör en sökning på e60.net så hittar du en DIY hur man smörjer splines. |
|
|
Tack! Det svaret gillade jag bättre :) Får kika lite och hoppas du har rätt. |
|
|
Är splines den stången som går mellan hjulen och åker från sida till sidan när man svänger? |
|
|
Nej, det är kuggstången du tänker på. Det som behöver tittas på är någonstans på rattstången, antingen där den kopplas till styrväxeln eller i någon annan skarv längs densamme. Knäppande i styrningen är ett ganska vanligt problem på många nyare bilar. Det är den som går vilse som finner de nya vägarna. |
|
| Ok. Tack för svaret. Fast då är frågan om jag ska göra något åt det eller låta det vara? Vad tycker ni? Bryr mig egentligen inte om att det kllckar lite i ratten bara det inte är något farligt. | |
| Efter lite lyssnande är nog en bättre beskrivning av ljudet som ett "kluckande" ljud i ratten. Typ när man svänger och kör över vissa gupp.. | |
|
En fråga till om någon vet. Om det nu rör sig om sliten fjädring alt styrväxeln har någon här nån koll på vad det ungefär går på att ordna hos en verkstad? (Inte märkersvärkstad) |
|
|
Hej, mitt första inlägg på detta schyssta forum. Har en E61 525D -07 Facelift som jag är jättenöjd med, men med ett ganska stort irritationsmoment. Jag har nämligen, förmodligen, samma problem som "deska" här. Ett kluckande ljud som hörs varje gång man typ svänger eller över ett gupp. Det låter som det kommer nånstans i från styrningen även om det här med ljud i bilen kan vara svåra att uppfatta riktingen på. "Kluck", "kluck" ... kluck kluck... Alltså precis som om nånting ligger löst nånstans och liksom kluckar till en eller ett par gånger. Kör jag rakt fram på en väg i typ hastigheter mellan 5-60 km/h och svänger fram och tillbaka så kluckar det varje gång, fram och tillbaka. Obs jag är pedant och det ligger inget löst i bilen nånstans. Dessutom har jag ett våldsamt knarrande från dörrarna, listerna? Tvättar kanske för ofta, vax? Men så har det aldrig varit på nån annan bil. Mycket, mycket tacksam om någon har nån ide eller teori angående kluckandet! |
|
|
Hej, hittade själv efter massa googlande källan till mitt klonk ljud! Det visade sig komma från en bläckpenna som låg och rullade i ventilationsröret under förarstolen! Tog en dammsugare och sög ut pennan som låg långt in. Nu är jag världens lyckligaste!! Äntligen tyst! Som sagt bilen är en E61 och det är nog ganska lätt för både grus, mynt och pennor att leta sig in i ventilationsöppningarna i golvet där bak under stolen. Borde sätta för ett litet galler eller nått... |
|
|
hahaha.. Jag ska börja leta efter bläckpennor i ventilationen då :) Tror dock inte mitt problem har med detta att göra (tyvärr :( ) Det känns nämligen även i ratten då man svänger. Även när man har stängt av bilen och servon är av och man "ruckar" på ratten åt höger och vänster så kluckar/klickar/knäpper det i den.. Har haft detta "problem" på tidigare bilar oxå och verkar även hänga ihop med att liknande ljud uppkommer om man kör över ett gupp/ojämnhet i låga hastigheter. Aldrig åtgärdat på någon av mina bilar och ha rinte blivit värre heller efter vad jag har hört från de som kör en av bilarna nu. Har dock aldrig fått reda på vad det är. Hade varit intressant att veta :) |
|
|
Jajamensan, inte till falsterbo men till supersonics. Jag hade en halvfull/tom vattenflaska i en bakre dörrficka som kluckade. Tog ett par månader (av irritation) innan jag hittade oljudet. Nu var detta i en E39 för i en E60 får det inte plats några vattenflaskor, tyvärr. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.