|
|
|
|---|---|
|
Nya 5 serien är ett klart profilmässigt nedköp från tidigare. Det formspråk som Chris Bangle införde var starten på en fantastisk utveckling och tillväxt för BMW. Kontroversiellt men nyskapande....inte följa utvecklingen utan leda den. Personligen har jag följt den nya modellen på nära håll i Tyskland sedan ett tidigt stadium (ett par år) och den känns idag redan gammal, Uppskattade den till en början men känns som att man kommer att tröttna på den! | |
|
För min del är det ett uppköp, ett stort uppköp:) E60 var rolig sommaren-03 då den var helt ny, var i Dingolfing då. Men sedan uuhh vad den ser ut i fronten ogillar den fortfarande men nya F10 och storebror F01/F02 är underbara. Snygga och stilrena. Stilrena bilar klarar åren bättre än dem med märkliga designdetaljer enligt mig. Stephan |
|
|
Man vänjer sig vid allt...nästan. Till slut så blir alla BMW´s snygga i det långa perspektivet om man kikar bakåt några år...så ock denna modell av 5-serien för dom som nu ogillar formen(vilket just nu inte verkar vara så många). :) Men jag har ännu några år framför mig av synintryck för att gilla gamla "Chris Bangle" 7:ans formspråk helt och fullt..innan faceliften iaf. Mvh Janne. |
|
|
Första gången jag såg den färdiga formen var på en klinik, fick ett omedelbart ha-begär...hade nu för avsikt att beställa, men nej. Modeller/former som man först uppfattar som mer eller mindre galna....håller bättre och tenderar att driva utvecklingen framåt...........nu blir det mer "jag hoppas jag blir en 7-serie när jag blir stor. Tokbilar som GT och X6, som man kanske först möter med en grymtning växer. Andra exempel är Z!, Z3 coupe som kommer att bli klassiker. Titta på NSU Ro80...framtagen i mitten av 60-talet, chockade folk med där en hel designelement är heta än idag |
|
|
Tjenare 7BMW. Jag tycker att nya F10 är riktigt snygg men kanske mer slätstruken än e60. Tror att e60:s design kommer att hålla längre efter sista årsmodellen än F10. E60 var en måste-ha-upplevelse när den kom och kanske köper jag F10 också när den kommit ner till min prisklass men jag känner inte suget som e60 gav då. Jag har bara provsuttit F10 men inredningen får högsta betyg av mig. |
|
| Som Janne T säger, man vänjer sig vid allt...nästan. Fortfarande E60 och E39 ligger högst upp i min lista i alla fall:-) | |
|
Jag parkerade min E61 bredvid en F10 i går och stod länge och jämförde fronten på de bägge bilarna. Jag gillade verkligen F10 när den hade premiär i våras. Nu när jag jämförde bilarna rakt framifrån så kan jag inte påstå att F10 skulle vara snyggare framifrån. Tvärtom så finns det mycket som fortfarande står sig i Bangles design. I profil ser nosen på F10 dessutom intryckt ut. Bästa vinkeln är snett bakifrån där bilen är riktigt snygg. Trots allt går det ju inte att backa tiden och vill man ha en ny 5-serie så får man acceptera den nya designen. Jag har redan beställt en F11 och gillar designen på bakänden av touringen. Inredningsmässigt är F10 ett jättekliv framåt dessutom. |
|
|
Kan bara säga att min F10 möter ständigt superlativer om hur snygg bilen är. Har nog sällan eller aldrig hört så många spontant positiva omdömen om en bil som med denna, från helt okända människor. En E60 utan M-paket och "standard" ser rätt så hemsk ut, en F10 behöver man bara byta upp sig på hjulen så får man en kanonsnygg bil, det är iaf mitt omdöme. Lägger man sedan till komforten, kvalitetskänslan och isoleringen, så är F10/11 många dimensioner vassare än E60/61, det är som att jämföra äppen och päron för att välja ett ordspråk. För den som i så fall ändå inte gillar bilen är det väl bara att låta bli att köpa en och sluta reta sig... |
|
| För mig är F10 mer BMW än vad e60 någonsin var. Har alltid sagt att e60s design var modern och precis som många säger här så står sig den sig fortfarande väldigt bra. Ett gott betyg förvisso men som sagt, någon BMWkänsla vill inte infinna sig. Gillade aldrig heller inredningen, dels för sin plastighet (vilket för mig var jättekliv bakåt!) dels för själva "överarbetade" designen. F10 är för mig ett steg uppåt och tillbaka till BMWrötterna, elegans och sportighet. Möjligen skulle jag vilja ha något mer av den senare varan. Inte alls omöjligt att F10 kommer kännas mindre modern vid nästa modellbyte men det är ett pris jag är villig att ta. | |
| Nu pratar ni bara design. En bil är lite mer än bara just design så man köper nödvändigtvis inte ner sig för att man skaffar sig en bil som man anser är mindre "attraktiv". Just my opinion. | |
| Blev sjukt besviken på nya 5an trodde den skulle se bättre ut Irl än på bild men nej så beställde en ny 335d istället.. | |
| Är också besviken på F10. Har nästan bestämt mig för en MB E med AMG pkt istället, tycker den har et modernare formspråk än femman. Funderar också på nya CLS, som snart presenteras. | |
| Var faktist inne och kikade på Mb jag med nya E modellen är riktigt snygg men dom har så tråkiga diesel alternativ, Priset blev högre för mindre motor/utrustning än vad jag fick på Bmw också. | |
|
Gillar inte e60 alls så jämfört med den är ju F10 ett uppköp designmässigt. Sen att sträva efter modernt formspråk behöver inte vara en sak i sig, de snyggaste bilarna är redan gjorda och de var mellan 1950-1972 på andra sidan Atlanten, gillar de jänkarna gör och kör på retrostil på nya modeller. Så tillbaka med hajnosen! :D |
|
| Sätter man på riktigt snygga fälgar så blir F10 riktigt lyckad, annars så ser den lite tråkig ut men så är det ju med de flesta bilar. Skulle jag köpa en hade det varit ett måste att ha Alpina utseende på den.Länk | |
Njuren |
Varför döptes den om till F10 och inte E10? Får lite stridsplans vibbar av bokstaven F :D |
Buspelle |
Detta med design är naturligtvis oerhört individuellt annars skulle det inte gå att sälja så många olika bilfabrikat och modeller. Att nya F10 skulle vara ett nedköp ur någon sorts designprofilaspekt är enligt min uppfattning helt fel. BMW har haft en lång räcka av lyckade och framgångsrika 5-seriemodeller, E6X inkluderad, men F10 markerar en återgång till den lugna, men mycket tydliga utveckling som framförallt befästes med E34 0ch E39. Profilmässigt är det precis tvärtom; nämligen att BMW genom F10 återknyter till den långsiktiga utvecklingstrend man haft genom åren och därmed med all säkerhet stärker 5-serien som modell och varumärket ytterligare. |
|
Njuren// Bokstaven E har BMW redan använt och efter E kommer F. :) Prototyp för E10 har nog redan hamnat i papperskorgen. Annars hade du sett en modell som kallades för E10 inneninnan E12, E21, E24, E26, E28, E30 osv...:) |
|
| Fast det finns ju 71 nummer på E som man inte använt om man räknar upp till 100. Man kan ju undra varför man inte har nån logisk ordning på siffrorna t.ex varför man helt plötsligt går upp till E90 efter E46. Borde ju vart smartare om alla 3-serier börjar på en 3:a och 5-serien på en 5:a osv. | |
| Det diskuteras bara utseende i den här tråden. På bimmerpost finns en lång tråd om hur det nya chassit i F10 känns. Många verkar eniga om att bilen går lite för mjukt för deras smak. Att en del av sportigheten har gått förlorad till förmån för komfort. Enligt en del inlägg kräver bilen m-sport chassi eller dynamiska dämpare för att komma till sin rätt. Även den elektriska styrningen får sig en känga då den har lite sämre styrrespons. AMS har dock gett F10 bra betyg för styrresponsen. Själv tyckte jag vid provkörning att den var lite för lätt i styrresponsen om man inte lägger i sportläget. Det kan man göra både med de dynamiska dämparna eller med Dynamic Driving Control om man har sportautomaten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.