AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.562

Någon som känner denna 740 IA E38?

Ma
45
Mattem78
535I 1990
Är det någon som känner till denna BMW 740 IA E38 -99?

Om ni inte känner till den, vad tror ni om den? Schyst eller mindre
schyst? Svensksåld verkar den vara, funderar om man kan lita på milen.

Några andra synpunkter?

Tacksam för info och råd.

Mvh
Matte
Ma
45
Mattem78
535I 1990
Länk
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej.

Jag skulle ej lita på milen..men det bör du märka ganska direkt..svårt att se på bilderna, men om du vill höra min personliga åsikt:

OM den bara gått 14 000mil, så bör den enligt min mening vara i toppskick, och det märker du direkt när du ser, känner på bilen, kör den m.m.
Titta t.e.x. på ratten hur sliten den är m.m.

ett tips är att kolla om den har ( jag tror det heter EDC ) Stötdämpare som är speciella, nivåreglerade stötdämpare..försök kolla om dom är ok..Dom kostar ca 7000st att byta har jag för mig..
Kolla att det ej har runnit olja från dom ( servo olja )
Kolla APs guide vad du bör titta på...

Grattis förresten att du ska ev. köpa en riktigt skön bil, man är king of the road verkligen..är störtnöjd med min 750..

Lycka till!

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Jag menar med att den bör kännas i toppskick att dessa bilar var lyxbilar av hög kvalitè och är gedigna!
Så har den "bara" gått 14 000mil så SKA den vara i grymt fint skick!

Min t.e.x. har gått lååångt men allt sitter på plats och skinnet t.e.x. är i superskick..

Beemoholist javisst!
Ma
45
Mattem78
535I 1990
Tack för tipsen!

Tycker miltalet känns väldigt lågt men inte orealistiskt heller. Beror ju lite på bilens historia som jag ska kolla på lite till en början.

Flera gånger innan när jag tittat på bilar så har jag beställt besiktningsprotokoll och då har de visat på högre mil några år tidigare än i annons, när man sen upplyst säljare
om det har de antingen bortförklarat det eller tagit bort annonsen rätt omgående.

Dock de fall jag upptäckt har inte rört BMW bör tilläggas.

Mvh
M
Mycket vacker färgkombination säger jag helt opartiskt ;-)

Mvh Philip
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Kontakt Bilprovningen dom har alla protokoll. Där ser du mil och datum.
Är den svensksåld finns det även förmodligen service bok och stämplar med mil och datum.
Kolla gärna om garantireperationerna är utförda med BMW. Under garanti tid och de först 8000 milen är det ingen som fiflar med en mätare för då ryker garantin.
Var och tittade på en svensksåld 97:a och där hade dem fiflat med mätaren. Vid första besigtning (3år ny bil) var ställningen 14500 mil. 2 år senare vid andra besigtningen hade bilen gåt 12500mil. Och när vi kollade ljusmudulen var den dödad.

Min rekomendation är kolla papren, historik, servicar och sen är det skicket som till sist ska avgöra.

Skruvade svenskar finns.

mvh F1
ca
15
cailert
M535dT -11
Jess, bilprovningen är primus när det gäller kolla mil på svensksålda åk. Om dom är importerade så sker oftast skruvningen i samband med importen. MEN! bilprovningen har en kopia av det tyska regestreringsbeviset och senaste TUV protokollet, detta krävs vid den svenska registreringsbesiktningen. Hursomhelst är det väldigt mycket tyngre straff i tyskland när det gäller mätarskruvning, så det är faktiskt vanligare här hemma än vad man tror. jag har själv haft min svensksålda 740 -98 med 26000mil på mätaren över 1 år. och den går som en klocka, men den svenska vägen sliter så in i helskotta mycket tyngre på bilen än vad dom tyska gör...nu menar jag givetvis överlag. det behöver inte vara så. På min har det bytts nästan alla stag i framvagn och bakvagn + skivor och bussningar. som tur var gjordes det av tidigare ägare. men jag åkte till min mek och uppdaterade programvara i motor och vxllåda dagen efter köpet och fick en där genomgången så inget va galet med mätarställning..inte dyrt alls 1500:- tror jag. men även fast min har gått så långt är det jättefin inredning bortsett från just ratten som börjar bli lite sliten. Så kolla noga innan du slår till. spec papper, historia och drivlina...lite stenskott och skit finns alltid.

Jag har en del bekanta som har 740, 750, 540 och jag är själv inne på min 2a 740 och vi är rätt eniga om att utan att dra alla över en kam. Verkar det som att en normalkörd och normalservad bil av de ovanstående har dom största slitdels kostnaderna runt 20 000 mil +-3000...bussningar, stag, kulleder, bromsskivor, ventilkåpspackningar vevhusvent, olja i vxllåda m.m.
så det är nog smart att köpa en som verkligen är lågmilad eller en där det finns belägg för att många av dessa "typfel/slitdelar" är bytta/ åtgärdade.
Är det någon som delar eller avvisar denna uppfattning får ni gärna kommentera.

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
callert --> Jag håller med dig. Min 740 -96 jag hade, hade precis passerat 20 000mil när jag köpte den. Kostade på den 25 000kr direkt, bussningar, stag. oljepumpsbultarna, service m.m.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Just ja, stötdämpare och fjädrar var helt slut också! Bytte dom också...
ca
15
cailert
M535dT -11
Jaaa, samma här. Allt blev taget vid 21000mil. Fast dämparna och fjädrarna har klarat sig fint än, men kan ju iofs vara bytta dom oxå. självklart fick jag oxå dra oljepumpsbultarna...dom satt som berget med stukade muttrar, så ja lossade bara en för sträckningen, för vad som däremot var nödvändigt va att sträcka oljepumpskedjan. hade nästan 20mm spel på den. Helt fantastiskt att den fortfarande satt kvar på kuggkransen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.