AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.435

luft i bromssystemet

Visa användare
50
swede96
X5 4,6is -02
efter -25grader så larmade bilen angående bromsvätska. sen var det en fläck under bilen.. men nu är det tätt men jag kan ej få ur luften. men bara på bakre bromsarna??
lufta fram funkade skitbra.. men bak så backar oljan tbx när jag luftar??
Finns det några backventiler i bakre kretsen som kanske frös sönder??

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
För mig låter det välldigt märkligt att vätskan åker tillbaka när du luftar. Hur luftar du? själv med en sug eller med en polare som håller på bromsen eller låter du det bara rinna ut?
Om du har tryck i systemet när någon står på bromsen så ska det spruta ut med ett jäkla tryck, om inte så har du något välldans knas.

Visa användare
50
swede96
X5 4,6is -02
fram funkar det..men bak så blir det liksom konstigt..ska försöka förklara..
satt en slang på nipplarna och när man trycker på pedalen 1gång och håller ner den så åker oljan ut i slangen men sedan så åker den tbx in!!
så fort man inte pumpar på pedalen så åker den där jävla oljan tbx... men som sagt den åker tbx långsammare om man håller ner pedalen...
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jo men du stänger väll luftventilen mellan varje pumptag? Typ att du pumpar upp ett tryck i pedalen och behåller det tills någon öppnar luftventilen, då sjunker pedalen i botten och då ska luftventilen stängas för att upprepa proceduren, och gör det endast med ett bromsok i taget. Sätt gärna en genomskinlig slang på nippeln då ser du när du har fått ut luften ur oket lättare.

Visa användare
50
swede96
X5 4,6is -02
just det som är problemet! kan inte få upp nått tryck i pedalen! har genomskinlig slang med backventiler på..
den är svampig ner hela vägen...om man kör bilen så ser man att det endast är skivorna fram som tar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.