|
|
|
|---|---|
Njuren |
Tjena. Har en del frågor om automatlådan på bilen om någon vill besvara, står inte så mycket i boken. 1.Lär sig växellådan min körstil? 2.Hur många lägen finns det på gaspedalen? 3.Kan man ställa in så att man ser aktuell växel i displayen istället för endast D? Tack! |
|
Hej Igen, 1. Ja inom ett tidsintervall om ca 15-20sek. Lådan (styrprogrammet) adapterar sig däremot under lådans livlängd och anpassar kopplingstryck mm efter slitaget. 2. Hur menar du? Är det pedalens upplösningen eller är det kickdown som väljer bästa vävel och därmed vartal för maximal effekt/acceleration. Eller är det hur många körprogram lådan har. 3. Inte vad jag vet, kanske finns det någon programvara som fixar det. Gamla inlägg från molle325 är mycket informativa när det gäller automater. Molle är saknad, har inte sett något från honom på länge. mvh/ Anders |
|
|
Punkt 1 ovan är vad jag minns av vad molle325 har skrivit, viss reservation för att mitt minne sviker mig. Antar att du har en E46 och då borde du ha en ZF 5HP19 låda och M54 motor i din bil. Hittade ett intressant dokument Länk rörande växlingsprogam och adaptivitet där 5HP19 omnämns dock i kombination med M52 motor så det kanske har tillkommit en del funktionalitet iom M54 motorn. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.