AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.812

Koppla om till automatiskt halvljus E34

Sida 1 av 2
Visa användare
13
rtg
525i Touring -92
har aldrig på mina tidigare bilar behövt göra detta men på min nyinköpta 525 Touring imports så behövs detta!

Det borde gå att ordna utan att behöva köpa detta kit alla pratar om utan att endast koppla om ngn kabel eller ngt!?!?!?!

Ngn som vet hur man gör det så vore jag tacksam!

Tack på förhand!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Tag ut knappen till lyset, Klipp dem 2 röda och skarva på dem på dem 2 gröna.

röda har konstantström medans dem gröna bara ger ström medans tändningen är på.

Länk
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Dendär länken är bara onödigt krånglig. De funkar lika bra med modefikationen som jag föreslog.

och vips har man inget parkeringsljus... jättekul..
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Varför skulle man inte ha de? Bara o vrida på tändningen så funkar parkeringsljuset som vanligt.

men man vill inte behöva stå med tändningen på för att parkeringsljuset ska funka..
man vill att det ska funka som det gör origina..
*original
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Honda Civic CRX 1.6i-16 -87
Jag är också intresserad av det här då jag skaffat en import och hade en svensksåld innan.

Jag har inte lyckats förstå mektipset än men har heller inte plockat lös kontakten än. Skiljer det sig hur kablarna kommer in och vilka som kommer in, till ljusomkopplaren på import och svensksålda?
Annars är det kanske en idé att bara plocka en "svensk" omkopplare och flytta lite kablar?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
De är då ett val man får göra om man vill ha automatiskt halvljus eller kunna använda parkeringen som vanligt.

Jag använder väldigt sällan parkeringsljuset så i mitt fall var inte valet svårt.

Alternativet är och modden ovan som är betydligt krångligare.

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Om man sliter ut knappen ur en svensksåld e34 blir det då "rätt" av bara farten eller måste man modda ändå?
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Det är det jag misstänker att det inte blir. I mektipset som finns på sidan har han använt omkopplaren från en svensksåld bil så det verkar som kablaget in till omkopplaren skiljer med eftersom han även kopplade om kablar.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Har en 525i -90 svensksåld och en 520i -94 import. Testade och bara byta ljus omkopplaren för att se om det fungerade på importen.
SVAR: nej, det fungerade inte som det skulle. Visst halvljuset tändes och släcktes som det skulle, men inte parkeringen.
Så, min slutsats är att en viss modifikation måste göras för att få halvljusautomatik på "importen" även om jag monterar ljusomkopplaren från en svensksåld, OM inte det har skett några ändringar i el-systemet mellan dessa år.
mvh

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
I min import när man slår av tändningen med lyset på så släcks halvljuset men parkeringsljuset fortsätter lysa.

Hur blev det med svenska omkopplaren? Släcks både halvljus och parkering när tändningen slås av?

Om så är fallet så borde själva parkeringsljus problemet gå att lösa genom att dra konstant spänning till motsvarande parkeringsljus läge
min är oxå importerad och funkar på samma vis - vrider man av nyckeln slocknar halvljuset men parkljus, bakljus och allt annat fortsätter lysa..

så egentligen är väl problemet att fixa parkljusautomatik och inte halvljusautomatik..
jag gjorde precis som TheMan föreslog även fast det tog emot att fiffla bort en originalfunktion (parkljus utan tändning på)..

men den funktionen kan man ju få tillbax om man tänker lite kreativt om man orkar.. men det är ett senare problem..
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Hur offta använder man parkeringsljus utan tändningen på då?

max nån gång i månaden..

måste man ha originalfunktion på besiktikningen?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Nej dem har tändningen på under lystesterna så det spelar ingen roll.

Visa användare
13
rtg
525i Touring -92
Tack för alla svar, ska försöka mig på det i helgen tänkte jag! Googlade lite idag med och hittade att man kunde köpa ett färdigt kit för runt 700:- men det känns ju lite onödigt när man kan fixa det med lite tid bara :-)
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Pillade lite med min e34 idag.......provade att byta kontakt mot en annan jag hade liggande men det funkade ju som sagt inte :)

Tittade lite snabbt på kabelfärger.....hittade bara en grön och en grön/vit tror jag de va, kikade inte hur många röda de var.

TheMan.......vore tacksam om du kunde förtydliga dig lite :)

Tack på förhand!

oo=00=oo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.