AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.764

E30 325 -90 som inte vill starta

Sida 1 av 2
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Har en E30 325 -90 som börjat krångla. Starta och dog ganska snabbt, inget liv från bränslepumpen. (Pumpen är ny sedan 1 månad)
Fick start på bilen några dagar senare, gick och knacka på relät till bränslepumpen och då stanna den igen. Då tror man ju man hittat felet, men så verkar de inte va... Prova med ett annat relä igår, dock begagnat. Inte ett liv då heller...

Några förslag på va detta kan vara?

Mvh. Henrik
Roffa1
Kolla säkringen till bränslepumpen..
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Säkring är de absolut inte, den lagar sig inte själv...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, lite gissningar här (drar paralleler till E34 535i - är osäker om de är direkt applicerbara) men kan det vara glapp i DME reläet (för M20B25 kör ju med Motronic systemet)? Det brukar ju sitta i närheten av bränslepumpreläet (iallafall på E34 535i) och eftersom du fick någon sorts reaktion när du knackade på bränslepumpreläet. Och om DME reläet inte fungerar så brukar inte mycket kring motorn fungera.
Roffa1
Hmmm...det kanske är dags att tanka? det fyller ju inte på av sig självt..
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
BMW-slangen: Tack för tipset, ska kolla upp detta =) Antar att de e de relät som e orange eller gult på färgen som är DME-relät då.

Roffa1: Skrev de om säkringen eftersom den ju startar ibland... Ursäkta om du tog illa vid dig. Tanka behöver ja inte, körde 1 mil nu sista gången när den stanna sist, detta med full tank.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, tittade igenom Bentley för E30 och kan faktiskt inte hitta något liknande relä som på E34 :-(
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Okej... Men va är de andra 2 reläna till vid sidan av bränslerelät? De ena är gult å de andra är orange. Nr: 601.576 på båda
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, man kanske inte ska försöka göra tre saker samtidigt. Läser lite noggrannare och det står att i Auxiliary Relay panelen så sitter det bränslepumpreläet men även main relay och oxygen sensor heater relay :-)

Verkar det är precis samma princip som i E34 ändåså, se länk nedan för hur det ser ut i en E34 (min)
Länk

Ska se om jag kan hitta någon bild på hur det såg ut i min 325i...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade ingen bra bild... :-(

Har du möjlighet att läsa ut felkod?

Något annat jag kom på nu är om pulssensorn (den nere vid vibrationsdämparen) inte ger någon signal så kommer Motronic styrsystemet inte vilja att starta motorn.
Roffa1
Du kan pröva med att skifta huvudreläet och lambdareläet. Kolla även samtliga jordanslutningar från motor till kaross samt från kaross till batteriets minuspol.
Sedan kan det vara oxid på säkringen till pumpen, då spökar det till o från.
Roffa1
En fråga: Går startmotorn runt, men motorn startar ej? eller är det heldött?
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
bmw-slangen: Tack för massa bra info =) Får börja kolla på detta imorrn då min semester börjar =)

Roffa1: Har provat att skifta de orangea och gula relät utan resultat. Ja startmotorn går för fullt. Men hör ju att pumpen inte går...
Roffa1
Det är inte jämt man hör pumpen, då måste man först ta bort plåtlocket under baksätet för att höra den ordentligt.

Men det går ju ganska snabbt att utesluta pumpen.

1. Har du byglat bränslereläets sockel med en lös kabel. (mellan stift 30-87 tror jag)
2. Har du mätt upp att det kommer 12v fram till pumpen i tanken.
3. Knacka lätt på pumpen med en hammare när den ej surrar.
4. Koppla 12v direkt på pumpen, går den ej då, så är pumpen trasig.

Och som redan sagts byt säkringen samt kolla div, jordanslutningar.
Tag även bort ett av tändstiften för att kolla om det är torrt eller dyngsurt.
Är motorn sur så måste du bogsera igång den.

Har du nyligen gjort/ändrat något i motorrummet som kan vara anledningen till detta strul med pumpen?
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Jag ska mäta ström till pumpen m.m. Ang. pumpen så ska den höras varje gång man slår på tändningen. Vet ju att en ny pump inte är någon garanti för att den ska fungera fast den just är ny, har hänt flera gånger under mina drygt 8 år som bilmekaniker att vi fått byta en "ny" pump ganska snart igen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hör man inte pumpen börjar man väl ändå med att mäta på pumpens kontakter om det kommer fram ström eller inte?

Fast vad vet ja?, Jag har ju inte jobbat som bilmekaniker i 8 år men förstår nu varför det alltid tar sådan lång tid o byts delar till höger o vänster som egentligen inte behövs bytas ;)

Pumpen går inte när du bara slår på tändningen!
DME:n slår inte till reläet förens du drar på startern så du kan lyssna ihjäl dig :)

Pröva dutta till på startern bara. Då skall den surra till en lite stund.

Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Läs hela tråden deejaywasp... Pumpen är ny, och den gamla var trasig utan tvekan! Fick sitta å slå på pumpen medans jag körde hem den sista gången innan jag bytte den och pumpen är från Bosch.
Pumpen ska gå till 100% säkerhet när man vrider på tändningen, iallafall på min!
Att de byts delar till höger och vänster utan att det är fel på dom förekommer, men det gör det hemma på bakgårdarna med, sedan så behöver kunden oftast inte betala för de delar som inte behöver bytas, om det inte gäller styrenheter och delar som inte lagerhålls på huvudlager och liknande.
Roffa1
Jag har ganska lång erfarenhet av E30-88. Och bränslepumpen hörs endast från o till. (utan att den är sönder)

Plocka bort pumpen från tanken och koppla den till 12v, så märker du direkt om den är trasig eller ej.
Visa användare
52
Streetkilled
523iA M-pkt -00
325i Cab -90
Jag ska mäta på pumpen och även mata 12V på den direkt och se vad som händer då, kan ju som sagt va pumpen som är kass fast den är ny...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, verkar ju vara något lurigt med bränslepumpen och/eller spänningen till denna.

En koll med 12V är nog en bra idé. Som Roffa1 säger så kan nästa steg vara att förbikoppla bränslepumpreläet och verifiera att detta kablage fungerar.

Gjorde detta på min E34:a och det är som Roffa1 säger att stift 87 och 30 ska byglas. Så här såg det ut på min E34:a
Länk
Länk
Länk
Man brukar kunna höra ganska lätt om det pumpas runt bränsle i systemet, det brukar låta lite runt bränsletrycksregulatorn och fuelrailen när bränslet åker från tanken och tillbaka igen...
Roffa1
bmw-slangen: En eloge för de fina o klara bilderna;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.