AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.956

bmw 540ia manuel konverterad går som en potta skit..

kn
12
knas_e39
520ia -98
köpte mig nyligen en bmw e34 540ia -94 som är manuell konverterad .. men den går inte som den skall den går riktigt dåligt. Funderar på om den ligger i felsäkert läge lr nånting . Får ju felkod när ja startar den på att den inte känner av att de finns nån växelåda längre..

Nån som vet hur ja kan få bort den där felkoden ? lr nått annat vanligt fel på 540 som kan göra att dom går illa.. har redan testat att ta bort kattarna de va inte om som var felet.
Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
du lär nog byta till en databox från en manuell
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det har ingen betygelse, men du måste bygla kablarna som går till lådan så den tror att den ligger i P.

kn
12
knas_e39
520ia -98
okey har du nån aning om vilka kablar du skall bygla finns ju 16 olika honor i kontakten man kan bygla mellan lr säga..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vänd dig till nån kunnig i din närhet som kan hitta rätt i elscheman istället...

Mvh
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kanske är något helt annat fel... tex bränsle pump, bränsle filter eller något annat. Beskriv felet mer ingående så kommer du säkert få mer svar! Är det hela tiden? Hur är tomgången? Drar den bra på låga varv? Funkar den ibland? Hör med tidigare ägare om den varit så hela tiden efter konverteringen, eller om den funkat någon gång?

Mvh. Richard
kn
12
knas_e39
520ia -98
jag köpte den sån här .. haft 540 innan och vet att den skall gå mkt bättre.. den går kass hela tiden ..ibland kan den dö efter gas pådrag .. men asså de känns verkligen bara som att den har tappat 100hk typ.. vad ja fattat de så har den vart så här hela tiden efter konverteringen. tomgången är bra . ingen som konverterat till manuell och haft detta problem ?
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Jag har konverterat min till manuell. Kör med original styrbox och den fungerar kanon. Jag byglade kablarna vid växelspaken så bilen tror att N är i jämt, för att kunna starta bilen. Däremot har jag, på en annan 540, råkat koppla fel lambdasond på fel kabel efter jag hade gjort nåt. (minns ej vad men det spelar ju ingen roll) Då gick den iaf riktigt jäkla kass. Du kan ju alltid prova att hissa upp bilen på sidan bara och krypa in och flytta över dom kablarna. Väldigt enkelt att prova det.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Ja eller bara koppla ur dom så ger dom inga felvärden om det skulle vara något knas på någon av dom.
Själv så hade jag en manuell 530 som jag tog en motor från en 540 automat och stoppade i bilen. Men då flyttade jag över hela motorhärvan fast jag körde med orginalboxen från 530 och d funkade utmärkt.

kn
12
knas_e39
520ia -98
okey tack för hjälpen skall pröva detta imorgon!
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Är du säker på att den ska gå bra utan? Jag behövde flytta på min bil när den var konverterad innan jag hade satt på avgassystemet. Bara grenrör alltså, och det gick inte köra den. Höll man gas så dog den. Man fick "pumpa" upp varven på motorn med gaspedalen. Det kan ju iofs berott på att jag bara hade grenrör, men jag trodde det berodde på att lambdasonderna ej var inkopplade.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Har funkat för mig. Jag hade en 730 V8 E32 som gick som en påse skit, var inne på BMW och blev tippsad att ta bort en kontakt i taget och se om de var någon av lambdasonderna som var trasig. Den gick hur bra som helst utan att kontakten var inkopplad. Den får visserligen inte optimala blandningen men går att köra utan problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.