AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
887

Byte växelspaksknopp Steptronic?

Njuren
hej!

Jag har en ny knopp liggandes och har läst på forumet att det är bara att dra rakt upp allt vad man orkar samt ha hjälm på sig.

Men är det så enkelt? Det sitter en plastpinne i mitten som ser ut som att den ska haka fast i ngt.

Är det bara o dra eller inte?

Mvh
Njuren
Hej!
Lyckades göra det - men från N läge kan jag dra ner till D utan att trycka på knappen - ska man kunna det?

Detta är när bilen står still.

Mvh!
Från N till D skall gå utan knapptryck under förutsättning att du har foten på bromsen.

mvh/ Anders
Njuren
Hej Anders! tack för ditt svar, jag rullade försiktigt i max 1km/h i D och provade läga i N - och det gick, ska man kunna det? J

ag e bara så nervös att jag inte gjort rätt med knoppen att jag satt tillbaka den andra igen :(

Tack
Njuren
EDIT:

Utan att trycka in knappen dvs :D
Roffa1
Tror inte det är någon fara, det går väl ej att göra fel. Man drar bara rakt upp och får med plastpinnen som fungerar via knappmekanismen. Sedan är det väl bara att trycka dit den nya knoppen på plats. Pröva att lägga i reversen då måste du hålla in knappen.
Njuren,
Vet inte om jag förstår dig rätt. Får du spärr med den gamla knoppen och inte med den nya? Om så verkar det som om något med knappen och dess anslutning som spökar.

Vid närmare eftertanke tror jag att att man skall kunna gå från D till N under rullning utan att trycka in knappen. Hmm, känner mig pinsamt okunnig om detta trots att jag kör automat. Jag tror jag får testa lite :-)

mvh/ Anders
Ekin
Jo, man ska kunna gå från N till D utan att hålla in knappen eller trycka på broms.
Från N till D så behöver du bara trycka på broms.

Automat e skööönt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.