AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.772

Lågnivå ur BM54

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Någon som har lyckats luska ut vart man kan koppla in lågnivåanslutningar i radiomodulen BM54. Alltså INNAN den inbyggda förstärkaren i denna.
Principen är densamma i de flesta modeller: Sök upp slutstegens ingångar på kretskortet, ta ut signalen via kondensator på 0,47-1uF osv. Finns ett mektips om lågnivå osv, osäker på om det är samma huvudenhet men kolla på denna så får du lite tips.

FP
Här Länk finns bilder var på kortet det går att komma åt line signal på en Becker BM54.

mvh/ Anders
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Tack för tipsen! Jag gjorde som ovan i länken och lödde dit rca-kablar på de inringade kondensatorerna på kretskortet.
Det funkade, fick ut fyra kanaler precis som jag ville. MEN signalen verkar vara för låg. Även med slutsteget på max så är ut-volymen för låg!?
Det står att man ska löda dit kablar efter kondensatorerna, hur vet jag vad som är före och efter? Går ju inte att se på bilderna var dom satt kablarna...
Kan det vara pga detta volymen är för låg?
Tyvärr är signalnivån lite väl låg, men det beror knappast på om man plockar före eller efter kondensatorerna. Isf är kondensatorn alldeles för liten (för låg kapacitans) men då blir det förutom låg nivå även fel tonkurva med undertryckt bas osv.
Med 0,5-1 uF uppstår inte dessa problem men ett buffertsteg skulle tveklöst behövas om efterföljande slutsteg har lite låg känslighet. Detta har också beskrivits några gånger tidigare i trådarna om lågnivåmodifieringar i huvudenheterna.
Alla steg har dock inte för låg känslighet, och vill man så kan man i 9 fall av 10 även höja denna om man vill skruva lite inne i slutsteget.

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Folke: Har jag förstått dig rätt så har mitt slutsteg för låg känslighet för denna signal? Och det skulle kunna fungera bättre med ett annat slutsteg?
Hur bökigt är det då att höja denna känslighet i steget?

I mektipset Länk har man ju kopplat på lågnivåkablarna på den redan förstärkta signalen....hur funkar det egentligen?
Det är så jag menar, men hur/om det går att höja känsligheten tillräckligt går inte att säga utan att öppna upp och följa signalerna osv. I regel sitter ett par motstånd för anpassning som man kan ändra för ev. högre känslighet.
Mektipset: Det kan funka alldeles utmärkt. Visserligen anses allmänt att signalen efter att den passerat slutstegen inte är så värst ren, fast var och en bör prova och avgöra den detaljen, och för baslåda är det garanterat helt OK.
Jag kör själv just nu med samma lösning, och dämpar signalen till ung. hälften, det passar mitt gamla Pioneersteg utmärkt. Du kan räkna med runt 8-12V nivå där du tappar av i högtalarkablarna vid fullt pådrag, de flesta stegen kräver allt mellan 1-10V för full utstyrning, men att dämpa med ett par motstånd är en lätt match.

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Så där ja, nu har man lyckats klanta till sig igen!
Mycket nöjd när jag väl lyckats hitta lösningen på mitt andra problem med dålig viskofläkt, så fortsatte jag med att koppla in lågnivå enligt mektipset ovan. Allt gick för bra och smidigt för att vara sant. Äntligen lite tryck i baslådan. Så det sista jag skulle göra var bara sätta tillbaka alla paneler och så. Höll på att knöla in baslådan i batterifacket när ena högtalarkontakten fick närkontakt med karossen! Knäpptyst och mörkt blev det...förutom protection-lampan på steget... Jahapp, så länge fick man vara glad...
Startar om stereon men fortfarande knäpptyst. Skruvar upp volymen på max och då hör man ljudet lite svagt ur nån/några högtalare.
Så, är det det radiomodulen eller det inbyggda slutsteget som jag dödat, eller kanske rentav båda!?:)
Lyser protectionlampan på steget så är det här du skall söka felet. Förmodligen är stegets utgång bryggkopplad, då ligger halva matningsspänningen, runt 6-7V där och får inte komma i kontakt med minus (karossen). Är det ett lite större steg så har den egen spänningsomvandlare och brukar då inte vara bryggkopplat, om du inte själv bryggat ihop två kanaler till ett monosteg. Även utan brygga så kan du lätt överbelasta slutsteget om du råkar kortsluta mot jord om det samtidigt spelar osv.

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag kanske var lite otydlig. jag kopplade alltså in ett externt slusteg att driva en baslåda. vid kortslutningen lös protectionlampan på detta men vid omstart så funkar det och baslådan som det ska(har provat med annan ljudkälla).
det som inte längre fungerar är antingen det fabriksmonterade slutsteget eller radiomodulen eftersom det inte längre kommer ljud ur någon högtalare i bilen.
OK, då har det hänt något med originalmonterade förstärkaren. Enklast är väl att checka säkringar till detta, och kolla även ev. säkring bak på huvudenheten. Men om du ser att stereon startar och ev. genererar lite svagt ljud så finns det ju matningsspänning och det finns risk att du lyckats bränna nån krets inne i förstärkaren.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.