|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tycker jag fick nästan oförskämt mycket bil för pengarna när jag köpte E39 540 iAT -98. Och det kostar inte mycket att facelifta den, så det mesta är numera facelift (utom ratten, jag byter aldrig bort min elvärmda ratt mot en kall facelift). Den har elstyrda komfortstolar i svart mjukläder (soft leder), men jag har varit sugen på sportstolar. Jag hittade två elstyrda sportstolar i svart läder från en 530 -02 och köpte dom. Det var lätt att byta, det är samma fyra bultar i golvet och det var lätt att flytta säkerhetsbältet och bältessträckaren. Men sen stötte jag på patrull... Det visade sig att BMW gjort olika elanslutning för komfortstolar och sportstolar, så kontakten i bilen passar inte i sportstolen! Hmmm, lite naivt av mig att anta att allt skulle passa... Är det någon som bytt från "vanliga" elstolar (jag vet att komfortstolar var de dyraste stolarna, men ni fattar vad jag menar) och fått all elektronik att fungera? Finns det någon adapter att köpa på BMW, eller är det bara att ge upp och montera tillbaks komfortstolarna? | |
|
Fattar inte hur man kan byta ut komfortstolar??? Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag gillar skålningen och lårstödet i sportstolarna. Jag har ju en "gammal" E39 Kalle, komfortstolar är inte samma stol som i E60 som jag har hört ska ha väldigt sköna komfortstolar. Det är den totala avsaknaden av skålning jag saknar. Min gamla 740 och X5:an har sportstolar (fast dom kallas "contourstolar" för E38), och jag är väl van vid dom antar jag... Dock har ju komfortstolarna ställbart svankstöd och vikbart axelparti, det saknar sportstolarna. |
|
|
Det är inte olika elanslutning för komfortstol och sportstol, utan det beror på årsmodellerna. BMW gjorde en större ändring i elsystemet september 1998. Färgen på kablarna borde vara samma, så man kan byta kontakt om man vill löda lite :) |
|
|
Tack Daniel, du är en klippa! bra ställe med folk som vet mycket, det här. BMW själva i Solna hade ingen koll alls på detta. |
|
|
Hur skarvar man kablar bäst förresten? Om jag får tag i den nya kontakten med en bit av sladden från den krockade bilen med sportstolarna, hur skarvar man då sladdarna bäst? Är väl ett tiotal sladdar i kabeln. Sockerbit? Kabelskor? |
|
| Lödning med krympkabel blir la snyggast. Skarvklämhylsor enklast ... | |
| Under E38- och E39-åren kastade man inte ut komfortstolar i var och varannan 5-serie som man gör idag, det kostade mer än tre gånger så mycket som idag för att få sin femma utrustad med dessa formidabla stolar. | |
|
El-styrda komfortstolar, om jag får be. Och här "kastas inte ut" något alls! Jag kommer behålla komfortstolarna ett tag så jag kan välja, det tar ca 30 minuter att skifta stolarna. Och man sitter väl inte i en stol bara för att den kostar tre gånger så mycket som en annan stol? Ser man det så, så toppar ju jag ligan med tre + två = fem ggr så dyra stolar... ;-) |
|
|
Jag gkorde samma fel,fast tvärtom! har sport men vill ha komfort! hittade ett par fina från äldre bil,och inget av elen stämmer!alla kablar har inte samma färg...men funktionerna borde vara samma,tycker jag. Kanske finns det någon som vet om det finns någon adapter att koppla imellan? Jag har ett svagt minne av jag läst att det sakll finnas en företag som har reservdelar till dessa stolar,någon som vet vilket? Tacksam för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.