AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.666

Ny bil, motor "skriker"? E93 325i Lyssna...

Sida 2 av 3
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Tack för tips gällande spännrulle.

Ska prova second opinion.
Lund eller K-stad.

Bästa verkstaden i Skåne? Inriktning motor/spridare.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
BMW borde skämmas, din bil är ny och du letar efter verkstad! Måndagsexemplar är vad du har fått.
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Mmmm

Inte den bästa början på ens första BMW :(.
hade gärna sett ett mer fokuserat bemötande än "det är så det är".
Och jag som tyckte Bilia sög.

Ångrar nästan (snart) att jag inte tog Mercan. Men ville ha plåttak.

Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Kan tillägga att jag köpt bilen på Kneippbadens bil i Norrköping efter att frugan som nu bestämt sig för en X1:a fick kontakt med en trevlig (häpp!) säljare.

Jag fick kontakt med honom också och sedan blev det så här.
Pga semestrar och annat så kör jag lokalt annars känner jag att Christian S. ville göra vad han kunde för att det ska bli bra. Han har sett filmen opch tycker själv det låter illa, även om han också fått som svar att det är spridarna som "ska" låta så där men det finns ett tröskelvärde,

ATT jag köpte via Kneippbaden är att jag varit inne 4-5 ggr på förenade bil i Malmö 4-5ggr och verkligen varit sugen på en BMW, först den nya Z4 och nu senare på E93.
Men säljarna där är fruktansvärt ointresserade. De kommer inte fram och tar om mig, går jag till dem, så orkar de knappt lyfta blicken från skärmen, vill jag prova bil så hänvisar de slött till receptionen. Till en lämnade jag min bil regnummer och telefon mm, inte ringde någon tillbaka. Sååå, då köper man någon annanstans.

Kundmottagaren på FB är trevlig och bemötande men går på de svar han får från sina mekaniker. Och sist i kedjan står jag med en BMW som låter som en fiskmås :(.
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Min låter tyvärr likadant, Tickar lite faktiskt.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag hade inte accepterat att en ny bil låter sådär, i synnerhet inte en BMW. Vet inte hur det låter med huven stängd men det är ju inget ljud man vill höra ens lite.

Om det är spridarna som låter så, då tycker tycker jag att BMW skall fixa så att det. Oavsett om det är avsiktligt eller inte. Man vill ju inte gnissla runt och skämmas i en bil för en halv miljon. Har aldrig hört något liknande...
Nej jag hade inte heller accepterat det där oljudet. Det vore intressant att få jämföra med en inspelning från en direktinsprutad 330 eller 530.

mvh/ Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Känner igen det gnisslande ljudet från vår bil. Har också varit inne (på Bilia Group Gbg) och frågat om ljudet och även jag fick till svar att det är normalt. Det hörs tydligt på lägre varvtal och har låtit sen vi köpte bilen. Bilen har nu rullat 2700 mil och ljudet är precis likadant. Om du får en annan åsikt på ett annat ställe så får du gärna hojta till. Bilen ska in på service i början på augusti så jag tänkte nämna det även då.

Mvh
Wiberg
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
@mannfalk: Ticket stör inte så mycket. Skriker din med? Det är det högfrekventa ljudet som går genom.

@Wiberg: Usch.

Men ser och hör gärna fler exempel på hur era bilar låter.
Roffa1
Läste tidigare på forumet för 5 serien, om en nybliven besviken ägare som drabbats av samma sorts dilemma med starkt gnisslande motorljud. Han gav sig ej trots div, bortförklaringar av BMW verkstaden. Lite senare uppdagades det att en bränslespridare var kaputt. Efter bytet vart motorn tystare. Stå på dig mot verkstaden.
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
BMW Autopartner i Kristianstad.
Boka så Per tar hand om din bil.

Lycka till

/Fredrick

//Fredrick
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Uppdatering:
Bokade tid hos Autopartner i K-stad. Helt annan attityd redan i telefon.
Trots få folk så togs jag väl omhand.

Per hade sem, men Fredrik som Anders ville skulle titta på bilen är väldigt duktig på sådant hära
(enligt servicechiefen Anders).

Efter provlyssning så bokades en ny dag i slutet aug (pga sem). Spridarna låter men min lät för högt. De tar in bilen en dag och går genom den ordentligt för att se vad som kan göras/reklameras.

@Fredrick_B: Tack för hjälpen

/Richard
Roffa1
Fragile: Vart tankar du bilen, samt med vilket oktantal 95-99?
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
@Roffa1: Statoil, 95 oktan.

????
Skit i soppan?
Roffa1
95 0kt innehåller bl,a 5% etanol som torkar ut spridarna. Du slipper etanolen om du tex, tankar Shells V-Power 99 okt. (tror även detsamma gäller 98 Okt)

Har alltid kört min E90 på V-Power kanske just därför som den är så tyst i motorn.
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Hmm, tankade fullt igår. Kan vara värt att prova och se.

Tack.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har alltid tankat 95 och inte haft några problem.
Roffa1
Grodan: Men du har väl den äldre modellen av bränslespridare, vill minnas att de nya högtrycksspridarna är känsligare.
Vad kommer detta kosta dig i Kristianstad?

Tänkte på om du ska käfta med dom där du köpte den att de skall betala för kalaset om det visar sig vara något fel.

Det var inga problem att sälja bilen till dig, men sedan vill de inte hjälpa dig. Tycker du skall skicka eventuell räkning dit sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Garanti. Kostar inget.
Det som kostar är förtroendet för BMW partner som inte tar hand om en privatkund.

Förenade Bil i Malmö tycker det är normalt ljud och ville inte göra mer.
K-stad tar in bilen och analyserar under en dag för atttareda på VAD det är som låter.
Det tyckte det lät för högt.

Sedan är det inte kul med nybilsstrul, någonsin. Även om fel kan slinka genom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.