AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.770

Problem med kylsystemet?

Bm
2
Bmw 330 Danne
330Xi Touring-01
Tjena.. Nyligen medlem här på sidan.

Skulle vilja ha lite hjälp.

Har ett problem med min bmw 330 Xi.

Vet ej om det har med luft i kylsytemt Ir nånting annat.

Problemet: Går som en klocka på när den är kall, men sen när jag har stängt av bilen när den har kommit upp i temp. Och ska starta den igen (fortfarande varm) så kan den gå lite ryckigt och har en tendens att börja koka efter ett tag, när jag märker att den går ryckigt så bruka jag lufta, så går den bra igen. Men det verkar aldrig ta slut med luft.? Någon som vet vad jag ska göra? Ska jag lämna in Ir fortsätta att lufta systemet?

Tack på förhand/ Danne
Roffa1
Hej Danne!
Välkommen till forumet.

En fråga: Hur går du tillväga när du luftar kylsystemet?
Roffa1
Ett tips: Förmodligen så är det din vattenpump som havererat, det är tyvärr vanligt att vattenpumpens skovelhjul spricker sönder och då cirkulerar ej kylarvattnet. vilket gör att motorn kokar. OBS kör ej med bilen om tempmätaren går upp över kl 12:00
Lämna in bilen för byte av vattenpump snarast möjligt.

Detta med trasig vattenpump är ett "standardfel" på samtliga E46:or.
Bm
2
Bmw 330 Danne
330Xi Touring-01
Roffa 1: Tack så mycket, jadu jag har läst här. Men det är en massa olika saker om hur man ska lufta. Men jag har kört bilen varm och ställer den i backe med motorn upp. Har du bättre tips får du gärna dela det med mig?:)

Tänkte om det skulle vara vattenpumpen. Hur mycke kostar det på ungefär att byta den?
Och jag tänkte på att det är tryck i alla slangar och och varma överallt. så det verkar som det cirkulera. kan det vara vattenpumpen endå?

Tack på förhand / Danne

Roffa1
Om skovelhjulet i plast har spruckit sönder (delvis) så har du genast en mindre cirkulation i kylsystemet. Vilket kan bidra till att motorn kokar.

När man luftar kylsystemet så räcker det ej med att stå i en backe, du måste dessutom öppna luftningsnippeln och samtidigt varva upp motorn till ca 2000rpm, då ska det stå som en vattenstråle ut från lufnippeln, detta upprepas sedan 3-4 gånger (värmen på Max)
Många tror felaktigt att man luftar genom att öppna locket till expansionskärlet.

Vet ej alls vad en ny vattenpump kostar, gissar att Mekonomen tar 6-800:- och för montering en tusenlapp. Tvingas du istället att byta toppen eller blockpackningen så blir det genast betydligt dyrare.
Denna motor (M54) skall inte luftas driftsvarm (runt 100grader eller mer) då
den kommer att koka lätt pga att trycket i kylsystemet sjunker under
ångtrycket. Detta kan vara anledningen till att luften inte försvinner (det bildas ny) när motorn luftas varm.

Motorn har en elektroniskt styrd termostat där i princip motorns aktuella effektuttag styr temperaturen. Termostaten styrs genom att en elslinga värmer termostatens vaxcylinder över kylvattentemperaturens nivå och öppning sker vid lägre temperatur när så behövs.

Om det är avbrott i slingan kommer motorn att hela tiden att ha högsta temp oavsett last och det medför att lokala kokningar kan förekomma vid sk hotspots. Fel på termostaten genererar felkoder. Man kan också gå in i OBC menyn och övervaka om motortemperaturen regleras upp och och ner utifrån
effektuttaget.

Förutom vattenpumpen, kontrollera också termostaten och dess funktion.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.