|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kunde inte hitta en bättre avdelning här på forumet att ställa den här frågan i. Frågan gäller den här webbplatsen och inte någon sammankomst, men den här webbplatsen är väl också att anse som en träffpunkt för BMW människor tänker jag, därför ställer jag frågan här i Träff och Sammankomster. Jag såg i en gammal Länk tråd som jag inte ville återuppväcka att den här webbplatsen en gång hade domännamnet www.bmwpower.nu. Det var en som till och med hade en skylthållare med "www.bmwpower.nu" skrivet på. Det jag undrar är ju, varför har man ändrat till www.autopower.se? Jag har inte varit medlem här så länge att jag minns den här ändringen så jag är mest nyfiken på varför man har ändrat. Ha en bra dag! | |
|
För att BMW är ett registrerat varumärke. Mvh Tommie |
|
|
Tack för snabbt svar Tommie! Så det är för att BMW är ett registrerat varumärke? Och det gäller även om det står som del i ett ord som i "BMWPOWER"? Jag är ju ingen expert på varumärkesskydd... Men vadå, fick man en uppmaning från BMW att ändra domännamnet? |
|
|
Ja. Mvh Tommie |
|
|
Man bytte namn från BMWPower.nu - AutoPower.se för att BMW AG såg det förstnämnda som varumärkesintrång. Allmänt känt! Ibland får man en nostalgisk tillbakablick när man ser bilar med BMWPower.nu-skylthållare :-) Mvh Philip |
|
|
BMW Club Schweden får ju klubben heta, men då följer det i sin tur stränga direktiv. Mvh Philip |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nu är det många år sedan och preskiberat, men om jag inte minns helt fel så var det en norrlänsk bagarmytoman som havererade och blev sur och kontaktade BMW AG och vänligen upplyste att det var varumärkesintrång, därefter så blev det nödvändigt med namnbyte efter påtryckningar från BMWs svenska advoktabyrå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tror dock att det bara var en tidsfråga innan BMW hade "vaknat" ändå... BMW har gått väldigt hårt fram mot alla som har försökt "snylta" på BMW:s varumärke. Bakgrunden till detta är att BMW började förknippas med "icke önskvärda element" och i ogynnsamma sammanhang i bland annat USA, samt att loggorna dök upp på allehanda krimskrams.Det fanns helt enkelt grupper i samhället som började "trasha ner" värdet i varumärket BMW. BMW började helt enkelt tappa i status bland köpstarka "förstagångsköpare" (de personer som köper nya dyra lyxbilar och därmed genererar bra vinst för BMW). Därför tog BMW beslut om att man skulle ta kontrollen över sitt eget varumärke och sätta hårt mot hårt om det var någon som använde BMW:s logga eller namn i samanhang som BMW inte hade medgivit. Detta är också orsaken till att det försvann en hel drös med pirattillverkade prylar med BMW-logga på. T ex klockor och nyckelringar - de flesta bilmärkena fanns att köpa men inte BMW... Kommer inte ihåg alla detaljer men jag fick informationen på en marknadsföringskurs på universitetet och man brukar tydligen ta upp BMW:s tillbakatagande av kontrollen över sitt eget varumärke som ett bra exempel i marknadsföringssammanhang och värdet av att vårda sitt varumärke. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr så misslyckades dom med detta ganska rejält, traderahandeln med Bilmärkeshandelns piratvaror som kläder klockor mm klarade dom inte av trots att de blev serverade säljare på fat , bara för de satt i Bangkok och levererade direkt men med falska svenska adresser angivna, dessutom var inte tradera tillmötelsegående att hjälpa till om de inte fick fribrev om att de skulle slippa ev åtal själva. Jag stödköpte en del varor på uppdrag av BMWs svenska advokakbyrå därför vet jag detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu var det inte småkrafset som de i första hand vände sig mot, utan ville främst ha bort varumärket från diverse "gangstarap-videor" och liknande... Jag håller med om att det verkar finnas ett oändligt flöde av kepsar, tändare, nyckelringar etc., med alla möjliga bilmärken (inkl. BMW) på t ex tradera. Däremot har "BMW-nyckelringar" och liknande nästan upphört att säljas hos t ex nyckeltillverkare och däck/fälghandlare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan// På marknader i Italien finns det gott om falska BMW prylar. Har själv köpt en keps, Piké tröja och nyckelringar. Där är det highchapparell med sånt tydligen, likaså Spanien. :) |
|
|
Bavarianpower eller bayerischpower skulle kännas mer BMW. :) Byter ni namn till det vill jag ha 1 års gratis Pro-medlemskap. hehe |
|
| För att slänga in en brandfackla så finns det ju flera här på forumet som trashar varumärket genom att byta blåvita emblem till äckliga kolfiber-diton...;) | |
|
Jag visste inte att det stod om det här under Historik (Länk. Jag har just läst om historien bakom AutoPower, från starten i april 1997 fram till idag. Jag har också läst Jan Södermans berättelse om hans köp av BMW 735iA. Geocities, Passagen, 3 MB webbutrymme, Telia, 9 MB webbutrymme... det är rätt intressant att man från början började med en enkel historia om ett bilköp och ynka 3 MB webbutrymme. Det låter på berättelsen att ambitionsnivån från början inte har varit särskilt hög, och att de tekniska kunskaperna och resurserna inte har riktigt räckt till för att direkt skapa en fullfjärdad dynamisk webbplats. Det låter istället som att det började med en enkel statisk "personlig hemsida" som det ofta heter, där grundarna har sedan växt in i sina olika roller tillsammans med webbplatsen. Med ökad erfarenhet, kunskaper och resurser så kunde också webbplatsen växa desto mer. Att starta från något så enkelt och sedan stegvis ta det till den här nivån utan gå under eller tappa intresset på vägen, det inger respekt hos mig. Jag har sett flera exempel på det här tidigare, och AutoPower får jag nog räkna in där också. Men tycker man om att göra något och man känner att man gör det för en god sak så är det dömt att man lyckas. Själv upptäckte jag AutoPower av en slump, mer eller mindre. Jag ville komma i kontakt med folk som hade en passion för bilar rent allmänt, men BMW bilar i synnerhet. Eftersom jag själv just hade köpt en BMW bil och det var min första bil så skulle det ju passa bra om de man pratade med förstod problemen och var mer inriktade på just BMW bilar. Jag var alltså ute efter någon typ av forum, någonstans där vi bilägare kan mötas, ställa frågor, få hjälp, få råd, utbyta idéer och bara diskutera olika (bil relaterade) saker. Jag gjorde en Google sökning på "bmw+forum" och första sökträffen var AutoPower. Här är jag nu. Jag är lite osäker på om det hette AutoPower eller BMWPower då. Jag har ju varit medlem ett bra tag, men jag tror nog att jag registrerade mig efter namnbytet. Jag måste fråga, det här forumsystemet som används, är det egenutvecklat? Jag är ju en Internet människa och jag har varit med på flera olika forum under åren som gått sedan jag fick äkta bredbandsanslutning år 2000 från Bredbandsbolaget med 10 Mbps upp-/nedströms. Men jag har aldrig sett ett sånt här forumsystem. Det bara måste vara egenutvecklat! Rätta mig om jag har fel. Om det här är ett egenutvecklat forumsystem så är det verkligen en stor bedrift. De flesta Internet forum brukar bygga på ett färdigt forumsystem där några är gratis och andra kostar pengar. De flesta populära forumsystem är nog gratis vill jag påstå så som vBulleting. Sedan anpassar man det bara för den egna webbplatsen. Men en stor nackdel med det är att i andra Internet forum är slående likna på ett eller annat sätt. Men AutoPower är lite unikt på det sättet - det finns inget likt det. Det är klart att det finns mycket kvar att önska vad gäller funktioner, t.ex. att kunna gå in och ändra sitt inlägg som jag nämnde innan. Men det är som sagt en stor bedrift om man har tagit det så här långt och det är egenutvecklat. |
|
|
Angående BMW AG, varumärket BMW, och påstådda varumärkesintrång... jag förstod inte riktigt det som Hasso berättade. Jag har uppfattat det som att någon medlem här på AutoPower eller dåvarande BMWPower blev sur av någon anledning för att hans bil havererade och kontaktade sedan BMW AG och skvallrade om varumärkesintrång. Rätta mig om jag har fel. Det låter ju som att det var någon som fick ett dåligt råd här på forumet som ledde till att bilen havererade?! Hur som helst, jag tycker att det är rätt dåligt drag från BMWs sida. Det är nog snarare så att vi som samlas här bidrar till att öka varumärkets värde. Eller hur? Sedan finns det ju några "kriminella" banditer här bland oss också! ;) Som alltså "trashar" varumärket som Anders var inne på, genom att använda orepresentativa emblem, dekaler och så vidare. Men kunde man inte göra en formell ansökan om att få använda namnet BMW och loggan? Jag tror att man borde ha försökt att komma överens med BMW AG istället för att lydigt lägga sig ner direkt och byta domännamn. Jag känner att vi som BMW ägare och BMW entusiaster är minst lika viktiga för BMW AG som varumärket BMW. Det är min spontana känsla i alla fall. Det brukar ju sägas att BMW ägare är de som är mest trogna sitt bilmärke. Jag är benägen att hålla med. BMW blev min första bil, och min nästa bil lär också bli en BMW med största sannolikhet. I den situation som jag befinner mig i just nu i livet så har jag inte råd med en helt ny BMW, men hade jag haft råd så hade utan tvekan valt en BMW. Det är lite grann av en dröm för mig. Tja, min drömbil är nog en helt ny BMW helt enkelt, det får jag säga. Inte någon Porsche, Ferrari eller Lamborghini alltså, inget sånt, eller Mercedes eller Audi för den delen. Jag vill bara själv kunna skräddarsy min egen BMW. Jag skulle aldrig låta den förfalla sedan så som jag ser många begagnade och vanvårdade BMW bilar göra. Det gör lite ont att se sådant. |
|
|
ElectroGeeza, du är inne på en intressant tanke. Den att det finns frivilliga oavlönade "ambasadörer" för ett varumärke som ser till att hålla liv i och faktiskt boosta värdet i det! Ett varumärke är ju inte mer värt än vad användarna av det anser det vara värt...och många gånger ökar varumärkets status om det finns en grupp hängivna entusiaster som "dyrkar" varumärket och dess produkter och därmed både medvetet och omedvetet kommer att försöka slåss för att framhålla produkterna i god dager i alla situationer. Läste en annan universitetkurs som bland annat tog upp precis denna typ av "ambassadörer" för varumärket på olika internetforum som Autopower faktiskt utgör. Kursen (som hölls på engelska) handlade om "omätbara tillgångar/resurser" i företag och där var varumärket och dess "anhängare" en viktig del av företagets värdefulla (men omätbara och potentiellt extremt flyktiga tillgångar) som många förbiser värdet och styrkan av... Så rätt utnyttjat skulle autopower kunna vara en mycket god tillgång för BMW...även om autopower redan nu fungerar som en varumärkeshöjare (fast i vissa sammanhang skulle nog BMW gärna sett att vissa ämnen och fakta inte belystes så genomgående).... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.