|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tagit bort S-märket ("nationalitetsmärke") från min bil. Men satan vad svårt det var att ta bort det. Det gick inte bara att ta tag i ett hörn och dra av, det revs sönder. Det gick av i flera mindre bitar innan jag helt fick bort det. Men nu är det ett fult klister som är kvar och det går fan inte att gnugga eller skrapa bort. Skrapa vill jag ju inte göra, då är skrapar man ju lacken. Så ni som har erfarenhet av det här eller något liknande, har ni något tips på hur man bäst gör för att ta bort klistermärken? Finns det något medel man kan använda för det? Det gick bra att klistra dit det, men efter att ha fått stå där i några år och steka i solen så satt det som berget. Som tur är så har vi numera S-märkta EU-skyltar istället. Tack på förhand! | |
| Lite försiktig användning av varmluftspistol eller hårtork brukar vara bra. Hjälper inte det finns det speciella trissor att använda på borrmaskinen för att ta bort dekaler. För att få bort klisterrester har iallafall jag lyckats med både t-sprit och kemisk bensin. | |
|
Ta bort klistret med lacknafta. Ta sedan bort lacknaftan med t-röd. Funkar varje gång. Glöm inte att vaxa eller lackskydda området efteråt. |
|
|
Jag rekommenderar inte sprit och lacknafta, de lirar liksom inte ihop. Använd istället ren tvättbensin (ciggtändarbensin) enbart, det är helt suveränt för att avlägsna klister efter dekaler och liknande. FP |
|
| Lacknafta och sedan vax fungerar bra. | |
|
Nu har jag fått många bud. Jag läste även en liknande tråd på fiskesnack.com (Länk som handlar om att ta bort klisterresterna från en båt. Här är en sammanställning av alla förslag jag har fått. Jag har satt ett plus bredvid varje lösning som påstås fungera, och ett minus brevid det som påstås inte fungera. "Renat bensin" har jag satt under "kemiskt ren bensin" då jag misstänker att det är exakt samma sak. Samma sak med "T-röd" och "T-sprit", det är nog också samma sak. Aceton ++ --- Herofix (Lahega) + T-röd + - T-röd och rakblad + Casco limtvätt + Gamla sortens avfettning + Kemiskt ren bensin +++ Blyfri bensin 95 + Värmepistol --- Butcher's Speedball + Tejp + Smör och JIF Fönsterputs + Varmluftspistol, plastskrapa, 5-56 och tygtrasa + Rakblad - Stålskrapa - WD-40 + De här resultaten kommer enbart från fiskesnack.com tråden. Några har föreslagit såna här kombinationslösningar där man använder flera olika medel. Nckdelarna med Aceton verkar väga mer än fördelarna. De flesta verkar tala emot varmluftspistolen. En föreslår dock ändå att man använder varmluftspistol, men i kombination med plastskrapa och 5-56. Det är CRC 5-56 han menar tror jag. En sån har jag faktiskt köpt in rätt så nyligen när jag hade problem med att få av framhjulen för att byta däck. Där gjorde den ett kanonjobb. En av de som föreslog kemiskt ren bensin har också nämnt att blyfri 95 oktans bensin kan fungera som ersättare. Att använda tejp, smör och JIF fönsterputs hör till de mest oseriösa förslagen. Är det någon här som har hört om eller provat något av dessa metoder? Varmluftspistol påstås fungera av en annan användare, åtminstone som en del av lösningen. Men han påpekar att det fungerar på hela dekaler då det kan få dem att avlägsnas lättare men att det inte bidrar till något på klisterrester från redan borttagna dekaler och klistermärken. Av det som har föreslagits så verkar Herofix, Casco limtvätt och Butcher's Speedball vara de enda riktiga kemiska medel som är avsedda för den här uppgiften. Om man separerar alla medel för sig, räknar om och lägger till de förslag som har nämnts här på forumet så blir ställningen så här. Aceton ++ --- Herofix + T-röd +++++ -- Rakblad + -- Casco limtvätt + Gamla sortens avfettning + Kemiskt ren bensin +++++ Blyfri bensin 95 + Varmluftspistol ++ --- Hårtork + Trissor till borrmaskin + Butcher's Speedball + Tejp + Smör + JIF Fönsterputs + Plastskrapa + Stålskrapa - 5-56 + WD-40 + Lacknafta ++ - Jag såg inte förrän nu att "varmluftspistol" även listades som "värmepistol". Det får heta varmluftspistol den här gången. Jag antar att Folke syftar på att man ska undvika den metod som "728_vrooom" beskrev där man först använder lacknafta och sedan T-röd, att det är det man ska undvika. Att alltså själva kombinationen av de två är dålig, men att de var för sig kanske ändå fungerar bra kombinerat med kanske något annat eller om de används enskilt. Därför har jag satt både ett plus och ett minus för båda. Samt kemiskt ren bensin som också han anser fungera bäst. Vad anses vara gamla sortens avfettning? Och finns det att köpa idag? De mer eller mindre dumma lösningar som tejp, smör och JIF fönsterputs ska jag utesluta. Tejp? Hur skulle det hjälpa? Vad för sorts tejp ska man använda då? Antagligen något som gör att jag får ännu mer att göra bara när jag sedan inte kan ta bort det, eller som gör att jag lossar lacken från bilen. Och smör?... jag har ju inte testat det, men jag tvivlar starkt på att det utför några mirakel. Jag har utelämnat vax då det inte är en del av lösningen för att få bort själva klistret. Jag har också utelämnat "tygtrasa". Det är ju ganska trivialt. Man smetar ju inte ut det med bara händer precis när man är klar. Jag har diskvalificerat alla lösningar som egentligen tillämpas på dekaler som fortfarande sitter på bilen eller tillämpas i förarbetet före avskrapning, snarare än för borttagning av klisterrester. Därmed går trissor till borrmaskin, varmluftspistol, hårtork, plastskrapa, stålskrapa och rakblad fet bort! Det här är kemi i allra högsta grad gubbar! Det är ett kemiskt medel som ska till för att få bort klisterrester på ett snyggt och professionellt sätt. Då ska vi se vad vi har kvar. Förstahandsval: Kemiskt ren bensin +++++ T-röd +++++ -- Lacknafta ++ - Aceton ++ --- Andrahandsval: Gamla sortens avfettning + Blyfri bensin 95 + CRC 5-56 + WD-40 + Tredjehandsval: Casco limtvätt + Herofix + Butcher's Speedball + Då är frågan om man ska använda bara en av dessa eller om man ska kombinera med något annat lämpligt medel också. Man får nog prova sig fram. Nu kan jag i alla fall fatta enklare ett beslut om med vilken jag ska börja. Jag har sorterat dem efter flest antal röster, för och emot. Som man kan se så leder kemiskt ren bensin utan några röster emot. Följt av T-röd med två röster emot. Så jag ska testa med dessa två först. De tre "proffs" produkterna har jag satt som tredjehandsval eftersom jag misstänkeer att de kostar också mest. Jag återkommer med resultat. |
|
|
Jag har alltid, precis som folke, tagit bort klisterrester med kemiskt ren bensin. Funkar suveränt! Har dock aldrig provat på lacken, men på andra ytor har jag aldrig märkt några som helst problem. Mvh Patrik ___ B M W |
|
Njuren |
Värm upp klistret med hårtork tilld det nästan kokar - dränk sedan en trasa i spolarvätska - gnugga i cirklar hårt som bara den, gnugga så hela bilen gungar :D |
|
Tejp är användbart på så sätt att man tar en frisk tejpbit, typ eltejp, och pressar mot klisterresterna. Eftersom klister mot klister hugger tag ordentligt så följer det med en del när man drar av tejpen. Upprepa många gånger tills tejpen är "mättad" med limrester, tag en ny bit osv. Inte sällan får man helt rent med denna metod. Även en annan dekal kan användas som "tejp", nästan ännu effektivare eftersom bäraren är starkare och styvare. Värme gör att limmet mjukas upp och kan rullas av med tummen, resp lyftas med tejp enligt ovan. Det är alltid bra att ta bort så mycket som möjligt rent fysiskt, sen tar man lite ren bensin och tar resten i ett nafs. Limmet på dekaler är nästan alltid akryl eller gummibaserat, bensinen löser båda med lätthet, medan spritprodukter, t-röd, spolarvätska osv bara smetar ut till en gegga. Visst får man så småningom rent men med önödigt mycket kemikalier. De s.k specialprodukterna blir alltid rejält dyrare, bara att stega in i närmaste tobaksaffär eller välsorterad färghandlare så har man bensin (säljs även under namnet Hexan i färghandeln) för ett par tior till massor av dekalborttagning. Farbror doktorn har alltid använt tvättbensin för bottagning av klistret efter plåster osv, aldrig läkarspriten.. FP |
|
|
Det viktiga är att du använder något som löser upp klisterresterna samtidigt som det inte löser upp lackeringen. Aceton och förtunning löser upp lacken och bör inte användas på bil. På båt går det dock bra eftersom gelcoaten är tåligare än lack. Bensin, lacknafta, "gammal hederlig avfettning" (som är en lacknaftaprodukt) är alla utmärkta för att ta bort klister och liknande från lackerade ytor. De tar även med sig vaxet varför du bör vaxa ytan efteråt (om bilen för övrigt är vaxad) Ovanstående baserar jag inte på vetenskapliga analyser utan på praktiska resultat efter 33 års entusiastiskt bil och båtägande. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Lägger en röst på kemisk ren bensin. ___ //Ulf |
|
BMW 528 |
Vill tipsa om ett medel som jag använder för att ta bort lim och limrester " Casco Limtvätt " 1 liters flaska som kan köpas där det finns färgbutiker. Nu har jag inte vad jag kommer ihåg använt det på den typen av lim från ett S-märke. Jag rekomenderar det till övriga limsorter....men värt att prova detta till det lim som du vill ha bort. |
|
Casco limtvätt är Aceton/sprit-baserad, Länk och är nog i första hand tänkt för just lim såsom kontaktlim osv, mera än för dekalernas akrylbaserade häftmassa, och kan vara lite riskabelt på vissa ytor, t.ex lackerade. Dock tål billack mera än man tror, fast varför inte köpa tvättbensin när du ändå är inne i färgaffären? FP |
|
BMW 528 |
Många limtvättar är iförsta hand gjorda för det fabrikanten beskriver, men pröva även på andra sorters lim. För ca tre år sedan bytte jag isolerings/ljudmattan på motorhuven. Ljudmattan hade suttit där sedan början av 1984 med allt vad det hade varit med om i olika temperaturväxlingar....tort och hårt satt det......men det fungerade finfint och det tog tid med att ta bort det gamla limmet och de skumgummi rester från den lackade undersidan utan att den lackerade ytan hade tagit skada vad min ögon kunde se. Sätt dit ett spraypumpgrepp...det gör det mer ekonomiskt. Det går också att spä ut "Casco Limtvätt " med vatten om man vill ha det skonsammare borttagning av lim till någon känslig yta. Vissa limsorter behöver olika/mer tid att ta åt sig olika sorters limtvätt....så tid och tålamod behövs för ett bra resultat. Jag ÄR väldigt nöjd med denna produkt ! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.