AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.173

Problematik och frågor ang klimaautomatik E34

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har en E34 med klimaautomatik (stora kliman)
Renovera nyligen AC och den kyler som den ska.
Dock har jag några funderingar, i vilket läge ska fläktreglaget stå vid "Auto" läge? Det finns ju ett läge mellan 0 och steglöst, är de rätt?

Problemet med min ACC är att det inte händer ett skit när fläkten står i det läget, plus att den funkar lite när den vill. Ibland vill den inte gå på steglösa justeringen alls, utan bara på maxfart. Ibland funkar det att jag har på max ett tag (~1 min) för att sedan dra ner till steglöst och då funkar det, sen kan den helt plötsligt lägga av, men även funka en timme i sträck.

Vad är felet? Vore skönt att slippa ratta på fläkt och kylan varje gång man kör.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Borde vara kallödning eller trasiga transistorer i fläktsvärdet:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Tack, har läst den där tråden förut.

Ang automatiken, vad ska stå hur för att de ska funka automatiskt?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Fläkten funkar aldrig automatiskt i läge "AUTO". Det är luftfördelningen som är automatisk. Fläkthastigheten får du styra själv.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vilken skitklimaanläggning isf? Hade nyligen en 328 -95 och den anpassa ju fläkthastigheten efter behov, det finns alltså ingen sådan funktion på E34?
fan va dåligt isf..

Vilket som så hade jag dän svärdet och lödde om alla stora lödningar och nu funkar fläkten i steglösa läget.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det där med att automatisk fläkthastighet saknas på E32 och E34 är tämligen obegripligt. Anläggning är ju i övrigt jäkligt komplicerad så att få in fläktstyrningen också borde varit en smal sak för utvecklarna.

//Magnus

Saknades även på E38 fram till..98 eller 99? Min 96a hade iaf inte.

Jag har en 728ia-97. Den styr fläkthastigheten automatiskt om man har auto knapparna intryckta. dissonans det var inte så att du hade enbart ac på din e38?
Det finns några varianter på klimatanläggningar (AC), manuella och automatiska osv. Om fläkten har ett effektsteg med tillhörande steglös (elektronisk) inställning av hastigheten så kan även klimastyrningen reglera fläkthastigheten. Det har funnits på bilar, BMW och andra, sedan 80-talet. Vissa har även en kombination av stegad fläkt med det tillhörande fläktmotståndet och ett effektsteg för automatisk styrning. Fanns bl.a på vissa E34, men E38/E39 hade enbart effektsteg och steglös fläkt från runt 94/95 och framåt.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Va? Finns det e34 med automatisk fläkthastighet lr vad? Hur ser/märker man skillnad? Jag är högst besviken på min klima iaf, trodde jag skulle slippa böka med den efter AC-renovering och allmän översyn men jag tycker knappt han lyckas hålla
rätt temperatur. Det här värmereglaget mellan mittenutblåsen vad gör den? Måste man hålla på och ändra den oxå för att det ska bli som man vill? Fan klimatanläggning my ass, blir arg bara av o tänka på det!:(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min E32 hade stora kliman, och jag tyckte att den funkade precis som jag ville när jag ställde in - hyrde en E90 318d i Tyskland för några år sen, och den funkade sämre fastän jag försökte ställa in den...

Reglaget mellan mittutblåsen hade jag alltid på blått för att få lite kalluft i ansiktet.
Japmax: Du har säkert redan läst svaret ovan i länkarna. Har du stora kliman (så gott som alla 540 har denna) så har du förutom max och min även ett steglöst område för fläkthastigheten, möjligen är reglaget även märkt med auto i ett läge. Auto betyder då just automatisk reglering av fläkthastigheten, oavsett vad andra skriver här i tråden. Att man till och med skriver att E38 inte har steglös fläkt och autoreglering är lite kufiskt. E39 som kom strax efter E38 bygger på teknik från den senare, båda har effektsteg till fläktmotorn för just detta.
Det s.k. svärdet (som innehåller effektsteget för den steglösa regleringen av fläktmotorn) som nämns är i ditt fall säkert boven till problemen, det finns ett utmärkt mektips om detta.
Även klimapanelens lilla sensorfläkt brukar kunna spöka, den blir igensatt med damm och då funkar inte temperaturregleringen, samma konstruktion finns i nästan alla de tyska biltillverkarnas AC-paneler sedan snart 20 år tillbaka, alla har samma styrka och svagheter.
Regleringen för luftblandning i panelutsläppen gör att du kan reglera temperaturen i dessa "utanför" inställd temperatur i övriga luftutsläpp i bilen. Detta sker genom att blanda in direktluft till den kylda (eller värmda) luften, man kan t.ex få svalare luft mot ansiktet än mot fötterna på vintern, eller tvärt om på sommaren.
Allt finns väl beskrivet i instruktionsboken för bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.