AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.259

Köpa E65 740d -03

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Håller på och letar runt lite efter trevliga och främst bekväma pendlarbilar och fastnade lite för följande bil:
Länk
Gissar på att det är Kupans (som skrivit om startproblem de senaste dagarna) bil.
Följer den tråden med spänning! ;)

V8 diesel (snål med kraftfull) och komforten i en välutrustad E65 skulle inte vara dumt då jag pendlar ca 4500 mil om året mellan Västerås och Arlanda.

Finns det några typfel att kolla upp med den här motorn?
Vad ska man tänka på i övrigt när en E65 gått mer än 20000 mil?

Finns det nåt problem med rost på de här bilarna?

Hur är en E65 i vinterväglag? Tänker på om den skulle vara svårhanterad då den är ganska stor och tung. Eller tar alla hjälpsystem effektivt hand om det?

Går det att eftermontera USB genom att sätta i ACM med tillhörande USB-modul precis som på en E60?

Lite dum fråga kanske men då jag aldrig suttit i en E65 undrar jag hur man lägger i D, R, N osv då jag inte ser nån växelspak.
Vet att det sitter växelväljare på ratten men används inte de bara när man vill växla manuellt?
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Inte lite frågor du ställde... Tips är att provköra den först ;)

Det är en rattvxl på bilen. Precis som i gamla amerikanare. Alltså en spak bakom ratten. Sedan har du vxl på ratten också.

Om det går att eftermontera USB vet jag inte.

I Vinterväglag vet jag inte heller eftersom jag inte ägt den över en vinter än. Det är ju bakhjulsdrift.... I Teknikens Värld testade man s-klass, a8 och 7-serien och 7-serien fick sämst i test. Man var riktigt besvikna jämfört med A8 (som har fyrhjulsdrift etc) Så bor man i Norrland finns det bättre bilar att välja.

Rost - vet inte. Jag har ingen... ;)

El-fel är ett "typfel". Se till så att ALL elektronik fungerar. Vxl lådorna ska vara känsliga har jag hört.

Nu har jag nog svarat på alla frågor nerifrån och upp. Men slutligen, du måste prova bilen. När du väl gjort det finns det inget annat....

/johan
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Tack för svaren Ljungan!

Jo, jag skulle gärna provköra. Bara att den jag länkade till finns ganska långt från V-ås så det är inte gjort i en handvändning att åka dit...

Ni som äger E65:or, hur långt har de gått?
Om de har gått 15000-25000 mil vad har ni behövt göra på dem under den tiden (reparation och service) och vad har det kostat?

Kollade lite på mobile.de också där utbudet av E65 740d var betydligt större än i Sverige och hittade bl.a. de här två som båda var VÄLDIGT väl utrustade men med olika miltal fast relativt lika i pris.
Länk
Fast hur har ratten blivit sliten på ena sidan sådär?

Länk
Inredningen ser otroligt fräsh ut för det miltalet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.