|
|
|
|---|---|
|
Får ej dit Styrleden vid fjäderbenet, Alltså när jag skruvar dit muttern så snurrar Kulleden. Har testat med domkraften under och pressar men funkar ej. Några tips?? | |
|
Under gummit skall finns det plats för en fast nyckel (kommer inte ihåg storleken) att hålla emot medan du spänner den har jag för mig. Lyft lite på gummit så ser du det. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Oki. Var det så enkelt :-) Tackar. |
|
|
Det fanns tyvärr ej plats för någon nyckel. Får bara pressa hårdare |
|
Roffa1 |
När jag bytte spindelleder samt styrstag på min E30, så vill jag minnas att jag först använde mig av en mutter som ej var stukad eller med plastpackning, dra först dit den koniska delen med en vanlig mutter. sedan när det ej längre snurrar runt, så använder du istället den medföljande muttern med låsning. |
| Mutterdragare!!!!!! | |
|
Ja mutterdragaren är suverän (om man har en). Iden som roffa1 nämner har jag praktiserat, fast med samma mutter. Lägg brickor eller liknande så att konan sätts an utan att låsningen gör att det snurrar. När det väl har nypt är det bara att ta bort brickorna och skruva åt. mvh/ Anders |
|
|
Bra tips grabbar, Tackar :-) Fats varför skulle en mutterdragare göra att det ej snurrar?? |
|
|
Mutterdragaren slår den lilla massan som finns i bulten/kula svarar. Det gör att vid varje slag kommer man en bit och med många slag i snabb takt tar det sig skapligt. mvh/ Anders |
|
|
Edit!!! Det skall stå: Mutterdragaren slår och den lilla massan som finns i bulten/kula svarar. |
|
|
Tack :-). Få se om jag vågar använda den jätte muttedragaren som finns i garaget. Slutar väll med att jag knäcker styrstaget eller något :-) |
|
| Många bra råd har redan kommit. Men jag drar ytterligare ett :) Vet inte om det ser ut så på E30:n men på min E39:a finns ett insexhål i änden på på bulten för mothåll. Men det hade du kanske sett i.s.f.... | |
|
Fick du till det Neider: Pröva annars med att slipa till den fasta nyckel, så den blir smalare. Eller om du har någon smalare polygrip tång. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nej fick ej ihopp det. Det var ej problemet att muttern ej gick dit. Problemet var att den gled på bulten :-(. |
|
| Det är inte alltid det funkar med en domkraft under, ta istället en polygrip och nyp ihop styrled med fästst i spindeln samtidigt som du skruvar på muttern, det förenklar ännu mer om du har mutterdragare som sagt | |
|
Jag hade samma problem med min 318E30, men löste det. Såhär gjorde jag; Började med att slå med en hammare på styrleden lite halvhårt överallt, använde stålborste längs hela leden och överallt på bultar där man kommer åt och tog bort all lös rost och smuts. Sprayade därefter röstlösarmedel på gängor och lite överallt. Väntade ett par dygn och började gänga av 17 bulten invid fjäderbenet, det gick bra halvavägen sedan började själva lodräta leden snurra tillsammans med bulten. Använde domkraft och stöttade upp styrleden "lagom hårt" med känsla (så man inte böjer leden på något vis). Det gick inte till en början, men efter lite bankande med hammare på bulten och att det fick stå i 30 minuter med rostlösare sprayat rakt ner på bulten så lyckades jag få bulten att lossa helt och den gick smidigt att gänga loss utan att leden följde med. Alltså banka flera dagar innan och spruta rostlösare, gärna vid två tillfällen så ska vätskan kunna lösa upp det hela. Jag tror inte en domkraft behövs egentligen, bara ett litet riskmoment som kan gå fel om man lägger på för stor kraft. Hammare Rostlösare Stålborste 17 ringnyckel 2st 13 ringnyckel Brytgaffel för avtagande av styrled Det ovan beskrivna ska räcka för att ta loss och skruva dit en ny styrled. |
|
|
Neider, Hur går det med styrleden? mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.