|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen! Bytte oljefilter i min 528 -99 härom dagen och såg då att plaströret i locket med de två små o-ringarna som ska gå igenom oljefiltret saknas. Länk Vad gör detta plaströr för skillnad gällande bla flöde och tryck? Ska självklart fixa ett nytt rör men kul om någon vet några fakta om detta då man undrar varför någon tidigare ägare eller serviceman valt att strunta i att sätta tillbaka/ersätta detta. / Jögga | |
|
"Plaströret" som du beskriver det är mycket viktigt. Anledningen till att det finns där är att oljan skall dräneras från filterhuset när man skuvar av filterlocket. Utan pinne är det öppet mellan trycksidan i filterhuset och tråget med stort tryckfall som resultat. Felet måste mao åtgärdas omedelbart. mvh/ Anders |
|
|
Tillägg, Kan det kanske vara så att änden på pinnen med oringarna sitter kvar i botten på filterhuset? Om så får du oljetryck. Nackdelen blir i så fall oljeslabb i samband med filterbyte. |
|
|
Är det farligt att åka med, för det har jag gjort de senaste 1000 milen då jag inte vetat om problemet innan. Kan detta vara orsaken till att mina lyftare knackar ovanligt länge vid start? |
|
|
Ja visst är det en trolig orsak till att lyftarna tar tid på sig att tystna. Att det tystnar till slut tyder på att det finns ett visst tryck (som tur är). Går maskinen tyst och fint i övrigt har den nog klarat sig. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.