AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.135

E36 Bakvagnen kränger åt höger vid körning över grop eller gupp

Le
129
Leonid
135i Coupe
Tja!

Börjat märka av att bakvagnen drar iväg åt höger men även ibland åt vänster när jag kör över ojämnheter i vägen, typ gropar eller små gupp. Har även hänt vid vägbrunnar.

Kan det vara däcken? Dom börjar bli lite slitna, lätt lågprofil på 17x8 tums. Minns inte profilen dock..?
Lämnade iväg bilen förra året så bytte dom bustningar i bakvagnen så dom är fräscha. Och hjulinställning gjordes även då. Och jag har inte mig veterligen kört på något. Och bilen kränger inte alls. Ej heller något klockande i bakvagn.

Har inte direkt kört med lågprofildäck förut. Är inte så van. Vet att när däcken fram börjar ge sig, så kan det spåra mer än vid nya däck.

Är detta fenomen oxå vanligt i bak?

Nån som vet och kan mer om detta får gärna skriva nån rad! :)
Mvh// Leond :)

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
Bump!

Ingen som har koll?

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
Fasen, det borde man ha förstått...
Kollade noga nu och märker att höger stötdämpare bak är dålig.
Har beställt hem nya (byter på båda sidorna) och byte sker på Lördag.

BMW-320I E36, M50 B20
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Kolla bärarmsbussningarna också, ett klassiskt BMW problem. Länk

Le
129
Leonid
135i Coupe
Gött!
Tack :)

Är lite förvirrad, vilken är det?
Är det denna: Länk
Eller denna: Länk

Har förstått att det är nummer 4 som ska bytas ut: Länk

Men den som byts ut i guiden har ju ett metalchassi runt gummidelen..?
Har du en länk till exakt vad det ska vara så är jag mkt tacksam :)
Eller ska jag bara säga till mekonomen att det är del nummer 4?
Har bra pris hos dom så det blir att handla där.

BMW-320I E36, M50 B20
Ah
1
Ahle
323iA -96
Hej! Jag hade samma problem, bakvagnen krängde så fort vägen blev ojämn den var även mycket lägre höger bak!
Idag byttes bägge länkarmsbussningarna (bak) och nu känns det som en helt annan bil, kränger inte och är lika hög på bägge sidor!

Alex
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag kan inte utläsa så mycket av dina två första länkar, men det är som du säger del 4 på RealOEM. Bussningen sitter i metallbryggan (del 18) och sedan sitter en bult (del 19) rakt igenom och fäster bussningen i bryggan. Bryggan sitter sen fast i chassit med tre bultar (del 20).

Le
129
Leonid
135i Coupe
Var iväg idag till mekonomen och köpte stötdämpare. Och visade del nummer 4. Och han hade inga på lager. Och så sa dom att det kan ta tid att byta. Jag har det lite stressigt och ska iväg på jobb och ligga borta under veckorna. Så jag lejjar bort jobbet till en firma senare i höst istället! Jag har inget garage och ligga på gatan och meckla med detta vill jag inte göra. Stötdämparna tar ju knappt nån tid alls att byta, så det kan jag fixa själv.

Tack för all input och hjälp!
Mvh// Leonid :)

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
När jag byter dämparna så ska jag lyfta bilen så att hela bakvagnen hänger fritt. Sen ta ett spett och bända och bryta lite så märker jag om dom börjar bli dåliga!

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
Jaha...
Det var inte stötdämparen som hade gett sig utan gummifästet i taket på skärmen. Det som sitter inne i bagageluckan. Blir att beställa det med innan jag byter. Och jag byter stötdämparna iallafall!

Jag passade på att bryta hela bakvagnen och den är stum som sten. Inget glappande alls!

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
Har nu bytt både dämpare + damskyddsats och gummifästet/fjäderbenslagring på båda sidorna. Nu ligger den som ett stykjärn på vägen igen :)

BMW-320I E36, M50 B20
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.