|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är en nybliven ägare till en 525i Touring -04 (E61). Har några frågor och hoppas det finns svar och erfarenhet att hämta här. Till att börja med så har jag upptäck att det låter från vad jag tror är framvagnen/däcken fram när jag rattar höger i hastigheter på motorväg, ljudet finns till viss del kvar när jag har raka hjul också men inte lika högt. Ljudet försvinner vid rattande till vänster. Om jag skulle beskriva ljudet så påminner det om ljudet som uppstår när man kör på den streckade linjen på vägrenen (och nej jag kör inte på linjen :)). Vad kan detta beror på? Jag har även rostiga bromsskivor bak, kan man plocka loss dessa själv och "fixa till" på något sätt eller är det verkstad som gäller? Det har trängt in vätska i glaset på sidospeglarna vilket ser förjävligt ut. Kan jag byta dessa själv? Sist men inte minst, cd-spelaren som sitter i kan inte spela mp3 så jag undrar om det går att dra någon "Line in" eller kanske usb för att koppla in ipod eller mp3spelare? Tack så länge! /Sisu | |
|
Hej, det låter som att du har ett dåligt hjullager. Är lite svårt att säga..., men det verkar som att det kan vara vänster fram. När du svänger vänster så minskar du belastningen på lagret och det tystnar. Gällande bromsskivorna så är det enklast att byta dessa tillsammans med klossarna. Du får även ta isär oken och ta bort rost och smörja de rörliga delarna. Är du lite händig så byter du spegelglasen själv. Gällande uppspelning av mp3 så har jag för mig att ngn har löst detta i forumet. Sök så hittar du säkrt ngt om det här. Mvh Håkan |
|
|
Tack för svaret! Innebär det att det är bråttom att ordna till det? Kan jag kontrollera om det är det som är fel på något sätt? Bromskivor tillsammans med klossar, ok. Undra då om du har några förslag på butik där jag kan inhandla delar online eller i sthlm området? Hittade lite trådar men ingen direkt lösning, lite osäker på vad det är för ljudpaket som sitter i också, men det känns som standard(?). Ska söka vidare. /Sisu |
|
|
Vet att det är bedrövligt klent med fett i lagren på E60/61. Var det Gorban eller någon annan kändis här som bytte och pillade isär tätningen och konstaterade det. Om det går vore det ju bra att pytsa i lite fett på en gång vid byte. Den som vill kan ju söka tråden. Byter du skivorna bak, kan det vara idé att först justera in backarna till p-bromsen på det lilla justerhjulet man når genom ett av hjulbultshålen innan så att inte trumman hänger fast på backarna. Nya backar till parkeringsbromsen är oxå bra när det blir nya skivor o allt. |
|
|
Har just upptäckt att det drar lite till vänster vid kraftig inbromsning. Kom på att förra ägaren bytte bromsskivor och belägg fram för ca 2000mil sedan. Kan dessa 2 symptom ha med varandra att göra? Det är ju visserligen 1 år sedan det är bytt... /Sisu |
|
|
Om man känner att det drar snett vid kraftig inbromsning är det nästan uteslutande fram problemet gäller. Förutom ojämn bromsverkan kan felaktig toe-vinkel ge slingrigt uppförande vid hård bromsning. Men då kan det gälla åt både höger o vänster, beroende på hur vägbanan lutar o.s.v. Toe-out vid broms kan man få p.g.a. slitna länkarmsbussningar, men även glappa hjullager, därav tanken. Men se över bromsarna fram först. Skivornas beskaffenhet. Att beläggen ligger löst i okens schakt och inte kärvar, att kolven glider lätt och att oket flyter som det ska på glidpinnarna. När du har oken demonterade så passa då på att känna efter lagerglapp, eller oljud om du snurrar hjulet o.s.v. Då kan inte bromsarna vara med och störa. |
|
|
Jag har inte skruvat så mycket mer än på min gamla volvo740 (men jag är absolut inte rädd för att göra det). Krävs det specialnycklar och lyft för att göra det här eller räcker det med att lyfta en sida i taget? För är det så så sitter jag i pottan redan där :) /Sisu |
|
|
Hittade sidospeglar på www.schmiedmann.se för 1200kr/st ex frakt. Känner ni till något billigare alternativ? /Sisu |
|
| Har inte skruvat med E60 utan bara E39, men mig veterligen är det inga specialverktyg du behöver gällande bromsarna. Tror inte att det är bökigare än på din Volvo. En sida i taget går utmärkt att lyfta. Du kan inte vara o skruva på mer än en sida åt gången i alla fall ;) | |
|
Ok tack hittills. Jag ska se när jag får lite tid över att skruva. Återkommer sedan med resultat. Tror att jag gör det på landet, så kan dröja någon vecka då min efterlängtade semester börjar då. /Sisu |
|
|
Tänkte bara göra ett tillägg. Provade det du sa om toe-vinkel på vägen till jobbet idag. Ligger jag på en plan körbana så drar den ingenstans när jag bromsar. Ligger jag dock i en spårning så drar den åt olika håll beroende på hur jag ligger i den. Så det är alltså inte bara vänster. /Sisu |
|
|
Ok, kan vara värt att se över lager och bussningar då. Har du låg däckprofil, säg 50 och nedåt blir det känsligare och spårigare vid toe-out och bromsning. Bakhjulsdrivna bilar brukar inte vara några problem om allt är glappfritt då de skall stå lite toe-in när det är korrekt. Då har man lite marginaler vid bromsning. Framhjulsdrivna blilar brukar stå lite toe-out standard, för att kompensera för drivkraften och då blir det lite mindre marginal vid tvärnitar o.s.v. |
|
|
Hej igen! Lämnade in bilen på bilcentralen eftersom jag inte riktigt hade tid att börja rota i det här själv. Det visar sig iaf vara höger hjullager samt bägge stötdämparna fram som har gett upp. Tur att jag tvingade han jag köpte bilen av att teckna blockets begagnat försäkring. If står för kalaset och jag betalar endast självrisk på 2000kr. /Sisu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.