AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
10.458

Omlackering pga rep o stenskott - hela bilen eller delar?

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Fick mkt stenskott in vintras och tyvärr ett par lättare parkeringsskador av några mindre samvetsgranna personer (nästa vinter blir det garageplats, kosta vad det kosta vill).

Stenskott på front, huv och även på taket om än i mindre omfattning, bakre kjolpaket har fått p-skadorna (lättare skav på vä/hö hörn). I övrigt är lacken i mkt bra skick för en 9000-mila-bil.

Nu frågar jag mig om jag ska låta omlackera hela bilen, eller enbart utsatta delar? Och förstås vad det kan kosta (för ett proffesionellt utfört jobb).

Eller ska jag låta det vara? Skadorna syns eg inte förens man tittar noga (mörkgrön metallic verkar dölja småskavanker).

Bilen ska säljas inom 1-2 år. Så jag är också nyfiken på hur lackskadorna kan påverka priset.

Några som har erfarenheter?

Mvh
Pelle
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan bara säga såhär efter att ha tagit emot en bil där huv och frontstötis blivit noga spacklade, slipade och omlackerade, det känns som en ny bil trots att den är över 10 år gammal:)

Jag personligen hade låtit lackera om de delar av bilen där man hittar skador, även om det bara är lite smågrejor så stör man sig på det om bilens skick i övrigt är mycket gott. Samt om bilen är delnylackad finns ingen som helst anledning för ev. bilspekulanter om 1-2 år att kunna pruta pga det. Snarare att bilen ger ett mycket solitt helhetsintryck.

Vad kostar då en lackering? Från 5-50kkr(seriös hellackering) om du vill ha en seriös hellackering med nedtagning av alla lister och så.

Det enklaste du kan göra är att åka förbi en eller två seriösa lackerare, be att få prata med dom, förklara skadorna, säga att du är noga och ber dem lägga ned god tid på underarbetet(annars kanske de stressar igenom bilen och det blir småmärken osv), samt be att få ett ungefärligt pris.

Mina erfarenheter är goda och jag kommer lacka en bil som har lite smårepor här och där.

Mvh
Asken
ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Tack Asken!

Någon som har tips på bra (seriösa) lackerare i Sthlms-området?

Fler erfareneter mottages också tacksamt!

Mvh
Pelle
Roffa1
tigrr: Hoppas verkligen att du ej uppfattar mitt svar som elakt: Tror ej att andrahandsvärdet påverkas iochmed att bilen är metallick-grön. BMW bilar med denna spyfluge-gröna färg står i regel 3-40% under gällande dagspris. Det är med andra ord bortkastade pengar att lacka om den. Om du nu inte lackar om hela bilen i en annan färg.
Roffa1: Vad baserar du alla dina procentuella tal på? Har du något som kan styrka dem eller är de som så många andra gånger tagna ur luften?

tigrrr: Om du anser att det är värt pengarna att åtgärda alla skavanker tycker jag du ska göra det. Det är först och främst du som ska vara nöjd och trivas, och stör du dig på dem är du ju inte nöjd. Det här dravlet kring andrahandsvärde som dykt upp är i detta sammanhang helt ointressant och jag tycker du ska strunta i det.

Kontaktar du en professionell lackeringsfirma kan de ge dig svar på vad som är bäst att göra. Enda anledningen som jag ser till att lackera om hela bilen är om det är så mycket som behöver lackeras om att det är svårt att förhindra nyansskillnader.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ska lacka om så undvik att ta paneler som ligger direkt mot en olackad yta. Dvs, lacka inte om en framskärm och lämna förardörren olackad. Då ser man direkt eventuella nyansskillnader. Motorhuv är en utmärkt panel att lacka om då den inte ligger direkt an mot andra paneler i samma ljus, dvs nyansskillnader syns inte så mycket om de uppstår. Grön är dock en ganska tacksam lack att lacka om då den brukar vara ganska snäll. Dravlet om andrahandsvärde kan du bortse från.

-------
//Lövet
Roffa1
Bilen ska ju ändå säljas om 1-2 år, vad är då vitsen med att lägga ut 20-50.000:-för att lackera om den? den har ju redan ett sämre 2 handsvärde p.g.a den Gröna kulören. Försök istället att bättra i stenskotten samt polera upp lacken så gott det går.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske för att man inte vill åka runt i en bil med stenskott? Några 20-50 tusen kostar det inte. Lackade om en huv för 4500 kr inklusive kvitto med perfekt resultat och kvitto.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har Roffa1 tullat på flaskan...........
Grönt är väl inte så "räligt" värre med vinrött eller bajsbrunt!

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
karlhilding: Jag håller helt med dig om vinröd och Baja-maja brun och så sist spy-flugegrön. fy vilka trista färger;-)

Jag har inte tullat på Whiskeyn...kaffe å tårta istället;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller ljusblå. Fy fan!*

Hela konceptet med att försöka göra någon värdediskussion baserat på färger är dömt att misslyckas. Det finns inga fakta kring detta utan endast personliga preferenser. Sådana bör man nödvändigtvis inte försöka påtvinga andra.

*Get my point?

-------
//Lövet
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag har lackerat både grill, huv och bakparti under bagagekuckan o de ser mycket bra ut så hela bilen behöver du absolut inte lacka. Det viktigaste är bara att du får samma färg för då är det lugnt.

Jag har varit hos två firmor och han som var privatperson och bedrev lackföretag var minst lika bra som den stora firman som är rikstäckande (atracco). Det var dyrare på atracco det skiljde nån tusenlapp tror jag.

jag hade dock tur och kunde få en del på försäkringen eftersom jag hade en liten repa som jag kunde säga var skadegörelse annars hade allt kostat ca 12000 papp på atracco och kanske 11000 på pelles billackering.

Jag hade inte heller några stora saker som syntes för det blotta ögat men jag visste att de var där och det räckte för mig. Är man pedantisk och vill ha bilen i toppskick tycker jag ändå man ska göra det men jag tror inte att jag kommer få mer än max 1000 kr extra för detta då jag säljer bilen eftersom sånna här saker sällan påverkar andrahandsvärdet. Däremot kanske nån väljer att KÖPA MIN BIL istället för en annan etftersom den är i så bra skick.

Så lacka på min vän!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Att vissa färger sänker en bils beg.pris är ju ingen nyhet.
Och sedan är det väl ingen som försöker "påtvinga" andra att det är som ovan. Tror jag nog att de vet ändå.
Och ett forum är ett forum för olika tyckande. Inte för likatyckande.
Så grymt beige och tråkigt det skulle vara plus att det skulle självdö rätt så snabbt.
Så du får agera "polis" nån annanstans Andreas.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Islandsgrön metalic som min E34 har är en snygg färg tycker jag. Har haft bilen sedan 2003 och är mycket nöjd med färgen. Samtidigt som min Antrazitgråa E38 har 100 gånger snyggare färg tycker jag. Allt är relativt och vilken färg som är snygg eller ej är upp till var och en.

Vad gäller omlackering av den mörkgröna färgen blir resultatet mycket bra om man hittar en bra lackfirma. Har del lackat om min E34 ett par gånger på nästan alla möjliga ytor pga av parkeringsbucklor och lite ytrost och resultatet har blivit tillräckligt bra i dom flesta fallen då lackfirman inte slarvat....nu har jag hittat en ännu bättre lackfirma i Helsingborg som BMW rekommenderat mig och de är extremt duktiga och seriösa.

Vad gäller -06:ans lack som tråden handlar om tror jag resultatet kan bli helt perfekt då den är mycket nyare så lacken har inte hunnit åldras speciellt mycket. Mitt råd är att endast lacka om skadade ytor. Kör du med bilen på vintern är risken stor att du får lacka om samma utsatta ytor igen om nåt år pga stenskott eller dörruppslag av galna familjeshoppare om du inte parkerar längst bort från ingången.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.