AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.093

Fukt i luftsystemet?

Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Som rubriken lyder så har jag fukt i mitt luftsystem. Skrev en tråd i vintras att jag hade isbildning på insidan av mina rutor och fick väldigt mycket råd här av Autopower users att det förmodligen är all den fukt man drar in utifrån som är boven till detta.

Nu ser jag att så inte är fallet. Först och främst så kommer det en ganska illaluktande doft när man slår ifrån AC'n och låter fläktarna blåsa på som vanligt vilket jag tycker att man borde kunna göra ibland.

Lämnade in bilen på Wölkes i göteborg för detta och dom sa att att det kunde bildas alger och lite annat i systemet och att dom skulle rensa detta för 1200:- men jag fick rabatt och betalade slutligen 800:-.

När jag satte på systemet igen så kände man att dom hade använt något medel i systemet som förmodligen skulle ta bort detta men man känner ändå att lukten finns där fanns inte lika påtagligt, det luktar nästan som snus tillsammans med det medlet som Wölkes använde.

När jag sätter på luftsystemet om bilen har stått parkerad i ett par timmar oavsett om det är torr värme eller fuktig värme ute så blåser det ut massa imma på framrutan. Jag vet att det var alla denna fukt i systemet som skapade is på insidan av mina rutor i vintras.

Måste man verkligen köra med AC'n på hela tiden för att undvika allt sånt här.

Är det någon som vet hur man löser detta problem utan att skruva isär hela bilen?

I värsta fall så får jag väl ha AC'n på året runt men jag tycker inte att det borde behövas då kan man ju lika gärna ta bort snöflingan varför ens ha alternativet?

Helt underbart att köra med nervevade rutor ibland.

Får en känsla av att det är missbruk av AC'n av tidigare ägare som har skapat all denna bioligiska avkomma i mitt system.

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag läste inte din förra tråd, men försvinner det kylarvätska?
Det låter lite som om du har en liten, liten spricka i värmepaketet som skapar en fuktdimma (inte helt ovanligt på Volvo V70/850 som min granne fått erfara).

När det gäller "missbruk av AC" så anser jag och har även fått den rekomendationen att den alltid skall vara tillkopplad för att bl.a. slippa problem med den, den kopplar själv ifrån på vintern när det finns risk för isbidning i systemet (utomhustemp runt +5).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.