AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.518

550 e61 som är lite rå i långsam stadstrafik. Bromsar eller automat?

Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Halloj. Här en nyinköpt 550 -08 med garanti kvar + service bokad senare i månaden. Har reagerat på att bilen är lite "rå" i långsam stadstrafik, särskilt kall. Jag vet inte om det hänger på bromsarna eller automaten, men jag ska beskriva:

När jag smyger fram till en korsning eller rödljus och försöker bromsa mjukt så känns det svårt att dosera jämn och fint, och precis innan stoppet som kommer nerväxlingen till 1:an, vilket känns lite brutalt och vid kall bil rentav ger bilen ett märkbart ryck framåt.

Känslan av att det är svårt att dosera bromsarna till mjuk smygkörning märks också vi tex fickparkering. Riktigt svårt att glida fram centimeter i taget på ett mjukt sätt.

Bilen ska alltså på service snart och det vore roligt om någon har erfarenhet om det här. Värt att notera är att bland annat bromsvätskan ska bytas för första gången. Den servicen är rentav lite över tiden. Vet inte om detta kan bidra.......
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tror att automatlådan skulle behöva en ominitiering, den verkar inte anpassad efter din körstil utan till den f.d ägaren.

----
BMW CS #6212
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Tyder på en hård fd ägare då alltså? :)
Hur lång tid kan det ta innan lådan anpassar sig efter en ändrat körstil den "naturliga vägen"?

Har kört lite mer nu, och kan konstatera att problemet är störst just vid första korsning när jag tar bilen kall. Smyger fram så gott det går, och precis innan stopp SLÅR bilen i 1:an och verkligen synbart tar ett litet skutt framåt.
Detta fenomen verkar försvinna när bilen är varm, men svårigheten att krypköra (som känns mer som att bromsarna är svårdoserade) kvarstår oavsett körtid.

Tar upp det vid service som sagt. Initiering? Bromsvätskan? Hoppas man får nån slipat mek.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Ditt problem är ÖKÄNT, på E60/61 545/550, och har så varit i ett par år.
Läs och sök på e60.net så kommer du se spaltkilometer om problemet :)

Inget att oroa sig för ur ett hållbarhets / tillförlitlighetsperspektiv, men givetvis ett lågvattenmärke på uppförande, på en i övrigt fin modell.
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Tack för tipset NPe. Fann det jag skulle och det var uppenbarligen inte okänt, precis som du sa. Fann också at det skulle finnas servicebullentioner som hjälpte vissa, andra inte. Blir till att presentera det för serviceverkstaden.

På köpet fann jag ett snyggt set att nollställa den adaptiva automaten. Märkte verkligen skillnad i hur automaten jobbade efter att ha gjort det, även grundproblemet kvarstår.

Reboot my BMW.... :) Hoppas man slipper virus i alla fall :)
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Jag är nyfiken på att höra vad BMW säger när du får tillbaks den verkstaden.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hej Viper540!

I vilken tråd fann du:
"På köpet fann jag ett snyggt set att nollställa den adaptiva automaten. Märkte verkligen skillnad i hur automaten jobbade efter att ha gjort det, även grundproblemet kvarstår."

Min går visserligen bra men skulle vara kul att nollställa.
Tack på förhand.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
e60.net blev tvungen att byta namn till 5series.net istället: Länk

Antar att det är denna tråd?: Länk

Mvh
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Tack Rob_t_j72. Det var tråden ifråga.
Kliv in i bilen, tryck två gånger på startknappen så att all elektronik slår igång (starta inte bilen). Tryck sen ner gasen i bott och håll den 40 sekunder.

Nu ska lådan ha resetas.

Nenne68, jag skriver och berättar hur det går vid servicen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.