|
|
|
|---|---|
|
Länge sedan jag skrev här. Ett bilbyte till åket jag länge suktat efter drog igång lusten igen, och nu söker jag lite tips, info och åsikter. Åket är en Svart 550 Touring -08 och idag sitter orginal 18-tum på. Dom är ok, men kommer få agera vinterfälgar. Letar alltså optimala sommarfälgar med däck och M6-fälgarna eller Ruff Racing 930är intresantast just nu. Jag är öppen för åsikter, men min primära fråga gäller M6 Replikafälgarna som verkar så vanliga på Blocket. Dessa tex: Länk Länk Varför säljs så många nya paket? Är dom inget att ha? Tacksam för seriösa åsikter och fakta om vad som funkar på bilen. | |
| Gå in på ebay.uk. Du kommer bli förvånad hur pass billiga m6 replica fälgar är! Fick mina för en månad sedan, visserligen i dimensionen 8,5*18 med budget däck 225/40-18, vilket är helt ok att köra men. Är mycket nöjd med hjulen. Annonserna som du länkar till tror jag är personer som köpt ett parti hjul i uk och säljer dom sedan i Sverige med god förtjänst. Dom har lagt på 100% på priset. | |
|
Tack för svaret. Det där med Ebay är nog inte riktigt min grej, men visst verkar priserna låga. I övrigt då. Finns det några nackdelar med dessa replikor? Den ena paret jag länkar till är på 20 tum. Funkar det verkligen och blir bilen körbar? |
|
|
Nån som har en åsikt om Replikorna. Med tanke på avståndet så är främst 20-tummarna i länkad annons intressanta. Talade med BMW idag, och orginalpris för bara fälgarna är 34000 kr!!!!!! Han nämner dock lite högre frekvens på byte hjullager på bilar med replikor. Fortfarande är prisskillnaden ENORM, så jag vill ha koll på nackdelar med att köpa under halva priset. |
|
|
Tråkigt att ingen visste nått, men om ett tag vet jag själv. Beställde 19-tums Italien-replikor idag. Det blev 8,5 fram (ET16) och 9,5 (ET20) bak. Nån som kan tipsa om optimala däckdimensioner? Själv lutar jag åt 245 fram och 275 bak men är lite osäker på profilerna. Fungerar orginalbultarna? Sist men inte minst, sommarfälgarna som är 18 tum och 8 bred, ska få vintersulor. Vilken dimension ska jag välja för dubbfritt? |
|
|
Hej! Ang dina vinterdäck ska du köra på 245/40r18 Sen så vill jag säga att jag har kört på 18" 19" samt 20" på min e61 och har inte märkt av nån komfortskillnad alls (har inte m-chassie) 20" körde jag 8,5x20 et20 245/35r20 fram 10x20" et25 285/30r20 bak (ruffracing 280, grymt nöjd med dessa) 19" körde jag 255/35r19 runt om et9 ;) (original Audi rs6 fälgar med mantonspacers på 23mm) 18" körde jag AcS replica med 5mm spacers 8,5x18 et10 med 245/40r18 för bilder på hur samtliga såg/ser ut så gå in på www.garaget.org/PITSTOP Gällande dina dimensioner så ska du ha 245/40r19 fram samt 275/35r19 bak |
|
|
Vanligast är väl att man kör på 245/35-19 fram och 275/30-19 bak? Det är så dom flesta paketen är specade och det stämmer bättre med rullomkretsen mot original också. Ännu bättre blir det faktiskt med 285/30-19 bak det kör jag på och det blev bättre än mina tidigare 275:or. Men 285 är svårare att få tag på och ganska mycket dyrare så kolla efter båda och se vad tycker det är värt att lägga emellan. Mvh Johan |
|
|
3MW: Ruffarna är grymma. Jag övervägde länge att köpa just Ruff som du ser i första posten, men hittade ingen annan som gjort det eller kund hjälpt mig med info om ET osv. Men jag tror dom skulle varit hysteriskt snygga på min svarta kombi. 245 på vinter låter brett? Ska man verkligen ha så tjockt? Men du och Silver307 har olika bud om profilen till sommarhjulen? Vad är rätt? |
|
|
Du har god smak:) Mvh Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
| Till min touring är det samma bredd runt om, (som det är på touringen från fabrik) Det är 245/40-18 eller 245/35-19 som gäller. Vet egentligen inte varför bredare bakdäck inte rekommenderas, (vet nog inte BMW heller) men så är det enligt orginal specar. Jag kör med 245/40-18 på vintern och visst är det brett, men samtidigt kräver din bil dessa bredder och är byggd för det. | |
|
Absolut Asken, det vet du! Nu har jag 3 bud på dimension på sommarhjulen :) Snart sjunger jag som Dileva... Om vinterpuckarna sjungs samtstämt än i alla fall, så det verkar bli lättare :) Kuriosa: 2 däck var bytta när jag köpte bilen. Man har då satt 225 fram. Ser faktiskt väldigt ynkligt ut, och jag tycker jag känner att bilen är lite ostabil fram. Spelar ingen roll nu, eftersom sommardäcken kommer pensioneras. Nya fälgarna ska hämtas på bussgods idag, så vi får se om jag fått 30 kilo skrot eller det jag tänkt i paketet :) |
|
|
Alla är väl tämligen överens om att BMW själva rekommenderar och säljer 245/40 däck till sina 18 tummare. Ska man då gå upp en tum i fälgstorlek så bör man gå ner i profil, då passar 35 profil bra fram. Där får du ett däck som är nästan exakt samma storlek som original. Bak då? Ja jämför man även här med original så hamnar man närmast med ett 285/30 däck men dom är som sagt var rätt mycket dyrare än 275:or och utbudet är sämre. 275 bak är 0,8% mindre i rullomkrets än original vilket är helt ok. Jag tycker du ska titta efter 285:or bak om du hittar till ett pris du tycker är ok annars kör på 275. |
|
|
Då är tärningen kastad. Hjulen är uthämtade och lämnad till bilvårdsfirma för ett litet skyddslager som håller dom snygga längre och lättare. Däck är beställda hos den lokala handlaren som jag råkar känna. Mycket riktigt visade sig 285/30-19 svår att få tag på, och "däckkrängarn" gillade inte idén att montera 275/30-19 eftersom dom skulle ge 6 mm lägre höjd än framhjulen. Det blev istället Vredenstein 295/30-19 bak. Enligt tabellen tror jag dom blev 4 mm större än fram, men enligt uppgift ska Vredensteins siffro ligga i "överkant" och ett 295 vara rätt nära andras 285-or. Bara hålla tummarna nu att grejerna får plats :) På fredag vet jag nog..... Det enda jag inte gillar är att ett pris nära handlarns netto ändå är märkbart dyrare än om jag handlat själv på nätet. |
|
|
Någon som har koll på om dom går att hitta i 22"? Tror dom skulle sitta fint på min X5a i 22" :) |
|
|
Bmw gör sig ganska bra med något större däck bak så jag tror du kommer bli väldigt nöjd. Får man fråga vad du fick betala för 295:or? Mvh Johan |
|
|
Preben: Jag har katalogen från WSP italien, och hos dom finns fälgen bara upp till 19 tum. Dom har dock en annan som är lite lik och går upp till 22 tum. Silver: Vet inte styckepriset. Jag betalar kring 14000 för alla 4, och ser att jag köpt samma upsättning på nätet för 11000 :( Så mycket för goda kompisrabatter lokalt...... |
|
|
...lite sent kanske, men min bil (se länk) kan kanske ge dig en ide om hur det hade sett ut med 20" M6 fälgar (285:or bak). Länk En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Jeeez..... snyggt! Men det himla tight ut. Är din bil sänkt? Min blev också riktigt snygg, men ligger inte så lågt som din. Den svalde 19 tum och 295 bak som om det vore vardagsmat. Dessutom blev den inte det minsta stötigare. Nästan tvärtom.... Jag hade dock Runflat och felaktigt monterade 225/40/18 fram tidigare. Kanske därför det inte blev värre? |
|
|
:-) fint ska det vara... Vet ej vad min har för sänkning men det är nog inte orginal sportchassi, eftersom man åker småskrattande över gupp pga att bilen följer varenda struktur och vinterdäcken 18" är inte ett dugg bättre. lägg upp en bild på sidan jag använde mig av (alltid kul att se), jag rekomenderar sidan eftersom man inte behöver registrera sig - bara att ladda upp. En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Sådär ja pöjkar, nu saknar Ni bara en V12a i garaget att putsa på så blir och Ni totalt förvirringsförklarade av grannskapet:)) Mvh Asken |
|
|
Beklagar den tystnad som uppstod. Bilen blev sagolikt snyggt med nya hjulen på. Jag hann dock aldrig fotografera detta, eftersom jag bara några dagar sedan hade den maximala otur att få bilen ihopknölad i en korsning av en 19-åring som trodde mer på sig själv än väjningsplikten. Ärendet har varit långrandigt, men nu är det klart att försäkringsbolaget löset bilen som blev sned. RIP till den roligaste bil jag ägt. 1 månad hade jag den...... :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.