|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har stött på en del problem med min 528iA-98. Bland annat är det bagageluckan, den hoppar upp av sig själv när man inte ens rör bilen vilket resulterar i att batteriet är dött när man ska starta bilen nästa gång. Nu har jag varit supernoga med att kolla att luckan är stängt, men ändå är batteriet dött om den får stå några dygn. Någon som har några tips på vad som står och drar ur batteriet ? Sen fjärren på de ! Båda mina dosor vägrar att låsa/låsa upp bilen. Det går bra i dörren men inte på knappen. jag har provat byta batteri i ena dosan.. samma visa ändå.. jag har provat det man "gör själv" för att "nollställa" dosan eller vad man kallar det, men det funkar inte alls. Leden blinkar bara men sen händer inge mer. En tredje sak är att ibland växlar den inte upp från fyran till femman (Automat), så att jag manuellt får lägga i den. Men som sagt bara ibland ! vad kan det bero på ? Tacksam för alla förslag :) | |
| Angående din fjärr, kolla säkringen till fjärrlåset. På sedanen sitter den i bagageutrymmet inuti höger bakskärm. Vet inte var den sitter på touringen dock. | |
| Hur många mil har den rullat? Lådan kanske skulle må fint av olja & filter byte. | |
|
Det verkar som om något drar tjyvström för dig, testa att sök på "laddar ur" eller ngt liknande, det kan vara krånglig att hitta källan ibland tyvärr... Beträffande automaten så har jag för mig att den kan bli lite "speciell" av låg batterispänning, precis som du är inne på ("hänger ihop"). Skulle därför vänta med att pilla med den tills du hittat strömläckan och ev laddat upp/köpt nytt batteri... /mvh |
|
|
Hej, En sak som du kan kontrollera är coupéfläkten. Fläktmotståndet har nämligen en tendens att ge upp. Fläkten lever då sitt egna liv och kan gå även när du stängt av tändningen. Gällande låset så kan det vara så att det kärvar. På mitt så gick fjädern av i låsmekanismen. Luckan gick då inte att stänga. Kör du många kortkörningar? På dessa bilarna är det viktigt att batteriet är ordentligt laddat. Är batterispänningen dålig/låg så kan det uppstå konstiga fenomen, precis som med automatlådan. Batterispänningen bör ligga runt 12,6 V. Ett friskt och fullladdat batteri har ca 12,72 V. Om det aldrig har bytts olja i automaten så kan detta också hjälpa. Lycka till! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det speciellt när bilen är kall som den inte växlar upp ? Lådan går i sportläge, kallprogramsläge innan den nått en viss temparatur, för att kattarna ska nå sin arbetstemp så fort som möjligt. För övrigt kolla lufttrycket i däcken samt olika däckslitage på samma axel speciellt fram kan ställa till det med växlingarna, även för stor skillnad på slitaget mellan fram och bakdäck. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Upplever samma sak i min E39 när det gäller vxllådan. Det ska helt klar i ny olja i den. När det gäller bakluckan hade jag samma problem men det försvann av sig självt har jag för mig. Vill minnas att det går att justera låset en aning. Har nu bytt baklucka och minns inte låsningsmekanismen rakt av, men det ska gå att justera har jag för mig. Det finns ytterligare en "programmering" av nyckeln som man kan göra själv. Det sägs ju också att är batteriet ur mer än 10-30 sekunder så förlorar nyckeln minnet, vilket aldrig har hänt i mina nycklar. Sedan nollställning som du pratar om men det finns även en programmering (begränsad minns ej detaljer) som man kan göra med hjälp av tändningslåset etcetera. Finns en film på YouTube om det. Kanske det hjälper .... over and burnout ... |
|
|
Logisk felsökning: Om det bråkar med bakluckan, den öppnar sig själv, fjärrnycklarna jobbar inte korrekt: Kolla kablaget ut vid gångjärnen till bakluckan, det är vanligt med avskavda kablar, då får du allehanda fel som kan påverka öppning, dränera batteriet osv. Säkringar gör inte att batteriet dräneras, låg spänning påverkar knappast växellådan eftersom man kör med motorn (laddar) när man växlar, rent logiskt... Bråkande uppväxling kan mycket väl bero på olika rullningsomkrets på hjulen, som i sin tur kan bero på olika orsaker som Hasso nämner. FP |
|
|
Enligt BMW så är det också inprogrammerat att den inte ska växla upp när den är kall. Det står svart på vitt i min manual :) När jag kör sportläge även med hyfsat varm motor växlar den inte heller gärna så i mitt fall utgår jag från att oljebyte är lämpligt. Även om det nu är "evighetsolja" som aldrig behöver bytas så kan det vara rimligt att byta olja vid 20000 mil ehe .... |
|
|
Hej! Det kan vara microbrytaren i bakluckan som strular. Det var det för mig, billigt och lätt fixat. Beemer-Tompa |
|
|
Fjärrproblemet: Jag vill minnas att de e lite fel i de där meck tipset, eller så är de olika på olika bilar. Jag fick inte heller min att synca nyckeln. Jag hittade en annan sida som hade en andra tider och tändningslägen, när jag körde så, så funkade de för mig. Vrid tändningen 1 steg (radioläge) och vrid tillbaka _inom_ 5 sekunder. Sedan har man 10 sekunder på sig att trycka ner öppna knappen, hålla den intryckt och samtidigt trycka 3 gånger på lås knappen. De funkade på min e39:a. Jag har bara en nyckel, men jag antar att de bara är att mata på med dom andra efteråt, så som de står i tipset. Se till så att nyckel har fri sikt mot vänster bakruta, där antennen sitter. // Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.