|
|
|
|---|---|
|
Bmw e36 328 ac -96 Halloj jag har sökt runt utan svar ett tag. min acfläkt framför kylaren funkar inte. den är urkopplad. jag vet inte varför. men jag följde kabeln från fläkten och kommer till bakom lyset och där var en kontakt med tre kablar men vart ska den kontakten in? jag hitta den inlindad i eltejp bakom lyset som sagt. men vart ska den sen? hittar en lika dan alltså en hona kontakt med tre kablar av samma färg inlindad i tejp på andra sidan också. vet inte vart dom ska. får ingen ström på någon av dom när jag mäter dom. den som inte kommer från fläkten går till kablen stammen som går förbi bägge lysena. vart ska jag koppla in detta? eller vad är det till? ska jag klippa isär det och koppla ihop min indentiska hon kopplingar eller? //MVH Mikael | |
|
kolla att fläkten fungerar innan du jagar vidare - till och börja med om fläktvingarna går att rotera för hand utan att för stor tröghet, därefter prova med 12Volt spänning (och säkring i serie med sladden ifall något är jättetrasigt eller råkar polvända). förmodligen har du i kontakten en jord och två uttag för olika fart på fläkten - gäller dock att kolla upp vilka som är vilka... |
|
| Jo den snurrar jätte lätt. Jo jag får testa. Försökte mäta igår. men utan resultat. | |
| Det sitter väl ett motstånd på fläkten också som kan ge upp och fläkten lägger av? | |
|
Nej där är inget motstånd på kondensorfläkten, den har dubbla lindningar . Snurrar man fläkten baklänges ska man kunna höra ett raspande ljud om kolen ligger emot kollektorn. Har inte fläkten snurrat på några år så är nog kollektorn rätt så oxiderad. mvh stefan |
|
| så nu ahr jag testa att ta en plus kabel från batt och en jord och tvingat i gång fläkten och det är ju bra fart i den. nu ska jag bara hitta felet varför den inte går igång. får ingen spänning på kablarna som går till fläkten alla säkringar verkar hela. vad heter säkringarna för den fläkten på tyska? | |
|
Säkring 39 var det på min som var kass, men den såg hel ut och när jag mätte spänningen så visade spänningsprovaren 12 volt. efter mycket mätande kom jag på att tråden var av men det syntes inte med blotta ögat. Det var den typen av säkring som har rak tråd uppe på toppen. |
|
| Nu är jag tillbaka igen. nu är det nästan sommar och märkt av problemet igen. har kollat reläerna och säkringern testa att bygla kontakten vid givaren vid kylaren och hörde hur det klicka i relät. men hörde aldrig fläkten. Sen sen testa jag en kabel med en 7.5a säkring direkt till fläkten och då snurra den till och så gick säkringen. så den snurrar ju iallafall. vet inte vad det kan vara för fel. ///MVH memme | |
|
På E34 finns ett litet motståndspaket nånstans utmed kablarna till fläkten, den var rökt på min och jag kopplade istället fläkten via nytt relä så att jag kunde styra den manuellt. Du behöver en säkring på runt 15-20A då fläkten är mycket strömkrävande... använd inte AC:n vid långsam körning så länge. Mvh |
|
| det finns ett motstånd för halvfart (det som fläkten normalt går på) det finns 2 reläer (hel/halv) och det finns 3 stift i givaren på kylaren, ett är in, 2 är ut (hel o halv) | |
| det finns ett motstånd för halvfart (det som fläkten normalt går på) det finns 2 reläer (hel/halv) och det finns 3 stift i givaren på kylaren, ett är in, 2 är ut (hel o halv) | |
| För att fläkten ska gå på helfart måste tempmätaren gå en bra bit över mitten, så om motståndet är trasigt och motortempen stabil kommer den inte starta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.